Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MEGA autobusy mild hybrid za drogie dla Szczecina. Kontrakt SPAD cały czas w grze

infobus
15.09.2025 11:01
0 Komentarzy

12 września 2025 r. Szczecińska Przedsiębiorstwo Autobusowe Klonowica oficjalnie unieważniło postępowanie na dostawę sześciu przegubowych autobusów miejskich typu mild hybrid.

Decyzja zapadła z powodu przekroczenia budżetu przez obie złożone oferty. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Natomiast cały czas postępowanie na dostawę 22 autobusów miejskich z napędem mild hybrid , które prowadzi Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Dąbie”. O tym zamówieniu pisaliśmy tutaj

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego Gmina Miasto Szczecin unieważniła przetarg na sześć autobusów mild hybrid dla SPA Klonowica?
  2. Jakie oferty cenowe złożyły Solaris Bus & Coach i MAN Truck & Bus Polska?
  3. Co może wydarzyć się dalej – czy planowane jest powtórzenie postępowania z nowym budżetem lub zmodyfikowanymi warunkami?

MEGA mild hybrid

Unieważniony przetarg dotyczył dostawy sześciu nowych, niskopodłogowych autobusów klasy MEGA z napędem typu mild hybrid dla spółki SPA Klonowica w Szczecinie. Dodatkowo przewidziano prawo opcji na kolejne sześć takich samych pojazdów, na identycznych warunkach cenowych.

Zamawiający chciał w ten sposób kontynuować wymianę i modernizację taboru, zgodnie z miejską strategią rozwoju transportu przyjaznego środowisku. W postępowaniu udział wzięły dwie firmy Solaris Bus & Coach i MAN Truck & Bus Polska, oferując modele Urbino 18 Mild Hybrid i Lion’s City 18 EfficientHybrid. Obie oferty jednak przekroczyły możliwości finansowe zamawiającego.

  • Solaris Bus & Coach zaproponował realizację zamówienia podstawowego w cenie 19.047.780 PLN brutto / 15.490.560 PLN netto, co daje 2.581.760 PLN netto za jeden autobus Urbino 18 MH.
  • MAN Truck & Bus Polska przedstawił niższą ofertę: 17.785.800 PLN brutto / 14.464.065 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za model Lion’s City 18 EfficientHybrid na poziomie 2.410.677 PLN netto.

Obie firmy wyceniły prawo opcji (kolejne sześć autobusów) na identycznych warunkach, co skutkowało łącznymi kwotami:

  • Solaris38.095.560 PLN brutto / 30.981.120 PLN netto
  • MAN35.571.600 PLN brutto / 28.928.130 PLN netto

Te oferty potwierdził wiceprezydent Szczecina, Łukasz Kadłubowski:

-„MAN i Solaris złożyły oferty na dostawę sześciu dwuczłonowych niskopodłogowych autobusów dla Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego Klonowica. Przetarg dotyczy sześciu niskopodłogowych autobusów dwuczłonowych z napędem mild hybrid wraz z prawem opcji zakupu kolejnych sześciu sztuk.

Miejskie spółki rozstrzygnęły lub prowadzą przetargi na 52 autobusy i tramwaje o łącznej wartości ponad 300 mln zł. To ogromny krok w stronę nowoczesnej i ekologicznej komunikacji.

W tym roku Gmina Szczecin zamówiła dla SPAK 18 autobusów elektrycznych za 67,6 mln zł z dostawą na przyszły rok. Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe Dąbie jest w trakcie postępowania na zakup 22 autobusów spalinowych mild hybrid o wartości ok. 60 mln zł z terminem dostawy w roku 2027. Z kolei Tramwaje Szczecińskie zamówiły 12 tramwajów Gamma za 160 mln zł (firma Modertrans zobowiązała się je dostarczyć przed końcem maja 2026) — podsumował po otwarciu ofert Łukasz Kadłubowski.

Co dalej?

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 16.236.000 PLN brutto, czyli 13.199.187 PLN netto. Żadna z ofert nie zmieściła się w tym budżecie, a zamawiający nie zdecydował się na jego zwiększenie. W efekcie postępowanie zostało unieważnione.

Decyzja o unieważnieniu zapadła na podstawie art. 255 pkt 3 ustawy Pzp – cena najkorzystniejszej oferty przewyższyła środki przeznaczone na sfinansowanie zamówienia. Obecnie oczekujemy, czy zamawiający zdecyduje się na ponowienie postępowania z nowym budżetem lub zmodyfikowanym zakresem.

Gdyby doszło do ponownego ogłoszenia, oferty byłyby oceniane według następujących kryteriów:

✅ Cena – 60%
✅ Całkowita liczba miejsc pasażerskich – 10%
✅ Gwarancja całopojazdowa – 15%
✅ Zawieszenie – 5%
✅ Zużycie paliwa wg testu SORT 2 – 10%

Zamówienie dotyczyło fabrycznie nowych, dwuczłonowych autobusów klasy MEGA o długości 18 metrów, przeznaczonych do obsługi komunikacji miejskiej. Pojazdy miały być wyposażone w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, system monitoringu, informację pasażerską oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Kluczowym wymaganiem był napęd typu mild hybrid, spełniający aktualne normy emisji spalin.

Zamawiający dopuszczał dostawy sukcesywne, ale nie wcześniej niż po 420 dniach od podpisania umowy, z ostatecznym terminem realizacji w ciągu 460 dni. Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie:
Szczegółowe informacje o zamówieniu na ezamowienia.gov.pl

Komentarze