MAN wygrywa przetarg na elektrobusy dla MZK Nysa. Pokonał Yutonga i Mercedesa
MZK Nysa podjął decyzję o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup dwóch autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI oraz dwóch dwustanowiskowych ładowarek plug-in.
Wybór ogłoszono 16 września 2025 roku, a zwycięzcą została firma MAN Truck & Bus Polska. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Która firma wygrała przetarg w Nysie na dostawę elektrobusów i ładowarek?
- Jakie były ceny ofert MAN, Busnex i Daimler Buses oraz które z nich zmieściły się w budżecie?
- Jakie kluczowe wymagania techniczne musiały spełniać zamówione autobusy elektryczne?
Elektryczna dwójka
Postępowanie dotyczyło dostawy dwóch fabrycznie nowych elektrobusów wraz z infrastrukturą ładowania, realizowanej w ramach projektu „Zrównoważona mobilność miejska na obszarze Subregionu Południowego”. Miasto Nysa dzięki dofinansowaniu z programu Zielony Transport Publiczny postawiło na inwestycję, która nie tylko zwiększy komfort pasażerów, ale również obniży emisję CO₂ w centrum miasta.
Autobusy mają trafić do floty lokalnego przewoźnika i obsługiwać najbardziej uczęszczane trasy. W przetargu oceniano zarówno ofertę cenową, jak i zaproponowane warunki gwarancyjne. Wymagania techniczne były sprecyzowane i nie należały do najłatwiejszych – m.in. 400 kWh baterii i zasięg 300 km.
Dużym zaskoczeniem było nieobecność Solarisa. Do rywalizacji stanęły trzy podmioty: MAN, Busnex (Yutong) oraz Daimler Buses Polska (Mercedes-Benz).
Analiza ofert
Spośród trzech złożonych ofert, najkorzystniejszą cenowo i punktowo przedstawił MAN Truck & Bus Polska za sumę 6.393.540 PLN brutto / 5.196.390 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za model MAN Lion`s City 12 E na poziomie 2.598.195 PLN netto (licząc z uwzględnieniem infrastruktury ładowania).
Druga pod względem ceny była oferta Busnex Poland z pojazdami Yutong U12, opiewająca na 6.937.200 PLN brutto / 5.640.000 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus electric na poziomie 2.820.000 PLN netto.
Najdroższą propozycję złożył Daimler Buses Polska, oferując Mercedes-Benz eCitaro w cenie 8.950.710 PLN brutto / 7.276.602 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus electric na poziomie 3.638.301 PLN netto.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 8.050.000 PLN brutto / 6.544.715 PLN netto.
Oznacza to, że oferty MAN i Busnex zmieściły się w budżecie, natomiast propozycja Daimlera znacząco go przekroczyła – o blisko 900 tys. zł brutto. I teraz czas na finał. Zamawiający przyznał punkty w oparciu o dwa kryteria:
✅ cena – 60 pkt
✅ okres gwarancji (dodatkowe 48 miesięcy na autobus, w tym napęd, ponad wymagane 36 miesięcy) – 40 pkt
MAN Truck & Bus Polska jako jedyny wykonawca zdobył maksymalną liczbę punktów – 100 pkt (60 za cenę + 40 za gwarancję). Busnex Poland zdobył 88 pkt – 52 pkt za cenę i 36 pkt za gwarancję. Daimler Buses Polska uzyskał tylko 59,18 pkt, z czego 45,18 pkt za cenę i 14 pkt za gwarancję. Jak widać o wygranej zadecydowała nie tylko najniższa cena zaproponowana przez MAN, ale również pełna punktacja za najdłuższy oferowany okres gwarancyjny, co dało mu niekwestionowaną przewagę nad konkurencją.
Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie: 👉 SWZ – Nysa elektrobusy
Opis techniczny
Zamawiane autobusy miały spełniać szereg wymagań funkcjonalnych i operacyjnych. Wymagana była długość w przedziale 11,8–12,2 m, wysokość do 3,40 m oraz pojemność pasażerska min. 73 osoby, w tym 23 miejsca siedzące.
Pojazdy miały być w pełni niskopodłogowe, wyposażone w troje drzwi w układzie 2-2-2. Zastosowany układ napędowy miał mieć moc minimum 240 kW, a baterie o pojemności użytkowej co najmniej 400 kWh powinny zapewniać zasięg minimum 300 km bez doładowywania.
Infrastruktura ładowania ma być dostosowana do pracy w trybie plug-in. Wymagane było również pełne wyposażenie w system informacji pasażerskiej, USB w przestrzeni pasażerskiej, a także zamknięta kabina kierowcy
Komentarze