Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MAN ma szansę na powrót do MZK Opole. I to z MEGA autobusami eletkrycznymi

infobus
22.09.2025 18:02
0 Komentarzy

22 września 2025 r. otwarto oferty w postępowaniu przetargowym na zakup dwóch autobusów elektrycznych z opcją na kolejne dwa egzemplarze.

Postępowanie obejmuje także dostawę infrastruktury ładowania dla MZK Opole. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Dodajmy, że MZK Opole od kilku lat stawia na elektromobilność i jednocześnie markę Solaris. Dlatego najnowsze zamówienie ma szansę zmienić ten taborowy kurs, ale jest jedno „ale”…

Rozkład jazdy:

  1. Jaką ofertę złożył MAN na dostawę dwóch autobusów elektrycznych dla MZK Opole?
  2. Jakie kluczowe wymagania techniczne muszą spełniać elektrobusy (np. pojemność baterii, zasięg, liczba pasażerów, system ładowania)?
  3. Dlaczego udział MAN w tym przetargu można uznać za próbę dywersyfikacji e-floty MZK Opole?
22 września 2025 r. otwarto oferty w postępowaniu przetargowym na zakup dwóch autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania dla MZK Opole.
22 września 2025 r. otwarto oferty w postępowaniu przetargowym na zakup dwóch autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania dla MZK Opole.

Eklektyczna dwójka

Zamówienie dotyczy dostawy dwóch autobusów elektrycznych klasy MEGA o długości 18 m wraz z ładowarkami typu plug-in. dana ocenie formalnej, w której pod uwagę wzięte zostaną: cena, warunki techniczno-eksploatacyjne oraz warunki gwarancji. Zakup elektrobusów jest częścią projektu „Bezpieczny Transport w Aglomeracji Opolskiej” dofinansowanego w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Gigantyczny projekt, który jest realizowany przez Miasto Opole wraz z partnerami zakłada także: remont pętli przy ul. Pużaka, budowę pętli przy ul. Wschodniej, a także dostawę nowych ładowarek do autobusów elektrycznych oraz zakup kolejnych autobusów elektrycznych (dwunastometrowych).

W dokumentacji SWZ MZK Opole zrezygnował z opcji odwróconego pantografu, stawiając na rozwiązania przewodowe. Elektryki będą przewozić minimum 115 pasażerów, w tym co najmniej 36 na miejscach siedzących, i mają posiadać baterie umożliwiające przejazd minimum 250 km na jednym ładowaniu. Wnętrza zostaną wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej oparty na tablicach LED i LCD oraz zabudowaną kabinę kierowcy.

W postępowaniu ofertę złożył MAN TRUCK & BUS POLSKA Sp. z o.o., proponując dostawę elektrobusów MAN Lion’s City 18 E. Dostawę dwóch przegubowych pojazdów MAN wycenił na ponad 11.837.458,50 PLN brutto / 9.623.949 PLN netto, co oznacza kwotę za model MAN Lion`s City 18 E na poziomie 5.697.360 PLN brutto / 4.632.000 PLN netto (z ładowarkami).

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 19.987.500 PLN brutto (tj. 16.249.390 PLN netto). Pytanie, czy ta kwota dotyczy zakresu podstawnego czy rozszerzonego? Jeżeli podstawy – swobodnie mieści się w budżecie. Natomiast jeżeli obejmuje całe zamówienie z opcją – oferta MAN przekracza budżet o ok. 2,8 mln PLN brutto. Nie tak mało… Dlatego teraz musimy poczekać na decyzję skarbnika. Jeżeli będzie na TAK komisja podejmie decyzję o wyborze na podstawie kryteriów przetargowych:

✅ cena – 60%
✅ warunki techniczno-eksploatacyjne – 35%
✅ warunki gwarancji – 5%

22 września 2025 r. otwarto oferty w postępowaniu przetargowym na zakup dwóch autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania dla MZK Opole.
22 września 2025 r. otwarto oferty w postępowaniu przetargowym na zakup dwóch autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania dla MZK Opole.

Opis techniczny i zakupowe tło

Zamawiający oczekuje pojazdów niskopodłogowych klasy MEGA o długości 17,9–18,75 m i wysokości nieprzekraczającej 3,45 m. Autobusy muszą być wyposażone w silniki o łącznej mocy nie mniejszej niż 230 kW, zapewniające osiągi porównywalne z pojazdami z klasycznym napędem Diesla. MZK Opole wymaga zastosowania baterii trakcyjnych LTO, LFP lub NMC umożliwiających szybkie ładowanie prądem 150 kW poprzez dwa gniazda plug-in. Pojazdy będą posiadały funkcję rekuperacji oraz elementy zwiększające bezpieczeństwo, m.in. homologację zgodną z regulaminami EKG ONZ nr 66 i 118. Dostawa autobusów i infrastruktury ma zostać zrealizowana w ciągu 24 miesięcy od podpisania umowy.

Szczegółowe informacje o zamówieniu dostępne są w SWZ: platformazakupowa.pl/transakcja/1139993ń:

22 elektrobusy

Warto na koniec przypomnieć, że MZK Opole od 2022 roku mocno stawia na elektromobilność – aktualnie we wrześniu firma posiadała 22 e-busy, w tym 20 szt. MAXI i dwa MEGA. Wszystkie od Solarisa. Cała historia opolskiej elektromobilności wygląda tak:

  • Pierwszy etap (2022) – Pierwsze 5 elektrycznych autobusów marki Solaris Urbino 12 electric zostało wprowadzone do eksploatacji w sierpniu 2022 r. w Opolu. Autobusy te są wyposażone w baterie Solaris High Energy oraz silnik centralny o mocy 160 kW. Infrastruktura do ich obsługi obejmuje stację ładowania pantografowego o mocy 300 kW (na pętli) oraz ładowarki plug-in w zajezdni MZK Opole. Pojazdy te kursują m.in. na linii 25 oraz częściowo linii 15 – to jednocześnie pierwsze linie elektryczne w Opolu.
  • Drugi etap – 8 autobusów (2023–2024) Pojazdy: 6 autobusów 12-metrowych oraz 2 przegubowe 18-metrowe marki Solaris. Finansowanie: Całkowity koszt projektu wyniósł ponad 36 mln zł, z czego 25 mln zł pochodziło z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Infrastruktura: Budowa stacji szybkiego ładowania pantografowego na pętli „Pużaka-Pętla” oraz instalacja ładowarek plug-in w zajezdni. Eksploatacja: Autobusy obsługują linie 5, 9 i 13.
  • Trzeci etap – 9 autobusów (2024–2025) Pojazdy: 8 autobusów 12-metrowych marki Solaris z bateriami o pojemności 300 kWh. Finansowanie: Projekt o wartości prawie 35 mln zł, z czego ponad 27 mln zł pochodzi z ZTP 3.0 Infrastruktura: Budowa stacji ładowania pantografowego na pętli przy ul. Wschodniej oraz instalacja czterech dwustanowiskowych ładowarek plug-in w zajezdni. Eksploatacja: Autobusy obsługują linie 14 i 21.
  • Czwarty etap – 5 autobusów (2025–2026) Pojazdy: 2 przegubowe autobusy 18-metrowe oraz 3 standardowe 12-metrowe. Finansowanie: Projekt „Bezpieczny Transport Publiczny w Aglomeracji Opolskiej” o wartości 176,3 mln zł, z czego 133,5 mln zł pochodzi z Funduszy Europejskich dla Opolskiego 2021–2027. Infrastruktura: Modernizacja pętli przy ul. Pużaka, budowa nowej pętli przy ul. Wschodniej oraz instalacja jednej ładowarki pantografowej i trzech plug-in. Partnerzy: Projekt realizowany we współpracy z gminami Prószków, Gogolin, Komprachcice, Chrząstowice, Murów, Popielów i Krapkowice. Dzięki tym inwestycjom Opole staje się liderem w zakresie elektromobilności w regionie, konsekwentnie dążąc do zwiększenia udziału zeroemisyjnych pojazdów w transporcie publicznym.

Jak widać pojawianie w przetargu MAN, to próba dywersyfikacji e-taboru i wprowadzenia polityki dwóch marek. Czy to się MZK uda? Zobaczymy.

22 września 2025 r. otwarto oferty w postępowaniu przetargowym na zakup dwóch autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania dla MZK Opole.
22 września 2025 r. otwarto oferty w postępowaniu przetargowym na zakup dwóch autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania dla MZK Opole.

Komentarze