MAN ma szansę na powrót do MZK Opole. I to z MEGA autobusami eletkrycznymi
22 września 2025 r. otwarto oferty w postępowaniu przetargowym na zakup dwóch autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania dla MZK Opole.
O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Dodajmy, że MZK Opole od kilku lat stawia na elektromobilność i jednocześnie markę Solaris. Dlatego najnowsze zamówienie ma szansę zmienić ten taborowe kurs, ale jest jedno „ale”…
Rozkład jazdy:
- Jaką ofertę złożył MAN na dostawę dwóch autobusów elektrycznych dla MZK Opole?
- Jakie kluczowe wymagania techniczne muszą spełniać elektrobusy (np. pojemność baterii, zasięg, liczba pasażerów, system ładowania)?
- Dlaczego udział MAN w tym przetargu można uznać za próbę dywersyfikacji e-floty MZK Opole?
Eklektyczna dwójka
Zamówienie dotyczy dostawy dwóch autobusów elektrycznych klasy MEGA o długości 18 m wraz z ładowarkami typu plug-in. Wartość kontraktu współfinansowana jest z funduszy Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021-2027. Pojazdy mają zwiększyć udział zeroemisyjnego transportu we flocie opolskiego przewoźnika. W dokumentacji SWZ MZK Opole zrezygnował z opcji odwróconego pantografu, stawiając na rozwiązania przewodowe. Elektryki będą przewozić minimum 115 pasażerów, w tym co najmniej 36 na miejscach siedzących, i mają posiadać baterie umożliwiające przejazd minimum 250 km na jednym ładowaniu. Wnętrza zostaną wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej oparty na tablicach LED i LCD oraz zabudowaną kabinę kierowcy.
W postępowaniu ofertę złożył MAN TRUCK & BUS POLSKA Sp. z o.o., proponując dostawę elektrobusów MAN Lion’s City 18 E. Cena złożonej propozycji wyniosła 22.789.440 PLN brutto (tj. 18.529.634 PLN netto), co daje 9.264.817 PLN netto za jeden egzemplarz.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 19.987.500 PLN brutto (tj. 16.249.390 PLN netto). Oznacza to, że oferta MAN przekracza budżet zamawiającego o ok. 2,8 mln PLN brutto. Nie tak mało… Dlatego teraz musimy poczekać na decyzję skarbnika. Jeżeli będzie na TAK komisja podejmie decyzję o wyborze na podstawie kryteriów przetargowych:
✅ cena – 60%
✅ warunki techniczno-eksploatacyjne – 35%
✅ warunki gwarancji – 5%
Opis techniczny i zakupowe tło
Zamawiający oczekuje pojazdów niskopodłogowych klasy MEGA o długości 17,9–18,75 m i wysokości nieprzekraczającej 3,45 m. Autobusy muszą być wyposażone w silniki o łącznej mocy nie mniejszej niż 230 kW, zapewniające osiągi porównywalne z pojazdami z klasycznym napędem Diesla. MZK Opole wymaga zastosowania baterii trakcyjnych LTO, LFP lub NMC umożliwiających szybkie ładowanie prądem 150 kW poprzez dwa gniazda plug-in. Pojazdy będą posiadały funkcję rekuperacji oraz elementy zwiększające bezpieczeństwo, m.in. homologację zgodną z regulaminami EKG ONZ nr 66 i 118. Dostawa autobusów i infrastruktury ma zostać zrealizowana w ciągu 24 miesięcy od podpisania umowy.
Szczegółowe informacje o zamówieniu dostępne są w SWZ: platformazakupowa.pl/transakcja/1139993ń:
Warto na koniec przypomnieć, że MZK Opole od kilku lat stawia na elektromobilność i markę Solaris. Cała historia opolskiej elektromobilności wygląda tak:
- Pierwszy etap – 8 autobusów (2023–2024) Pojazdy: 6 autobusów 12-metrowych oraz 2 przegubowe 18-metrowe marki Solaris. Finansowanie: Całkowity koszt projektu wyniósł ponad 36 mln zł, z czego 25 mln zł pochodziło z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Infrastruktura: Budowa stacji szybkiego ładowania pantografowego na pętli „Pużaka-Pętla” oraz instalacja ładowarek plug-in w zajezdni. Eksploatacja: Autobusy obsługują linie 5, 9 i 13.
- Drugi etap – 9 autobusów (2024–2025) Pojazdy: 8 autobusów 12-metrowych marki Solaris z bateriami o pojemności 300 kWh. Finansowanie: Projekt o wartości prawie 35 mln zł, z czego ponad 27 mln zł pochodzi z ZTP 3.0 Infrastruktura: Budowa stacji ładowania pantografowego na pętli przy ul. Wschodniej oraz instalacja czterech dwustanowiskowych ładowarek plug-in w zajezdni. Eksploatacja: Autobusy będą obsługiwać linie 14 i 21.
- Trzeci etap – 5 autobusów (2025–2026) Pojazdy: 2 przegubowe autobusy 18-metrowe oraz 3 standardowe 12-metrowe. Finansowanie: Projekt „Bezpieczny Transport Publiczny w Aglomeracji Opolskiej” o wartości 176,3 mln zł, z czego 133,5 mln zł pochodzi z Funduszy Europejskich dla Opolskiego 2021–2027. Infrastruktura: Modernizacja pętli przy ul. Pużaka, budowa nowej pętli przy ul. Wschodniej oraz instalacja jednej ładowarki pantografowej i trzech plug-in. Partnerzy: Projekt realizowany we współpracy z gminami Prószków, Gogolin, Komprachcice, Chrząstowice, Murów, Popielów i Krapkowice. Dzięki tym inwestycjom Opole staje się liderem w zakresie elektromobilności w regionie, konsekwentnie dążąc do zwiększenia udziału zeroemisyjnych pojazdów w transporcie publicznym.
Jak widać pojawianie w przetargu MAN, to próba dywersyfikacji e-taboru i wprowadzenia polityki dwóch marek. Czy to się MZK uda? Zobaczymy.
Komentarze