MAN ma szansę na powrót do MZK Opole. I to z MEGA autobusami eletkrycznymi
22 września 2025 r. otwarto oferty w postępowaniu przetargowym na zakup dwóch autobusów elektrycznych z opcją na kolejne dwa egzemplarze.
Postępowanie obejmuje także dostawę infrastruktury ładowania dla MZK Opole. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Dodajmy, że MZK Opole od kilku lat stawia na elektromobilność i jednocześnie markę Solaris. Dlatego najnowsze zamówienie ma szansę zmienić ten taborowy kurs, ale jest jedno „ale”…
Rozkład jazdy:
- Jaką ofertę złożył MAN na dostawę dwóch autobusów elektrycznych dla MZK Opole?
- Jakie kluczowe wymagania techniczne muszą spełniać elektrobusy (np. pojemność baterii, zasięg, liczba pasażerów, system ładowania)?
- Dlaczego udział MAN w tym przetargu można uznać za próbę dywersyfikacji e-floty MZK Opole?
Eklektyczna dwójka
Zamówienie dotyczy dostawy dwóch autobusów elektrycznych klasy MEGA o długości 18 m wraz z ładowarkami typu plug-in. dana ocenie formalnej, w której pod uwagę wzięte zostaną: cena, warunki techniczno-eksploatacyjne oraz warunki gwarancji. Zakup elektrobusów jest częścią projektu „Bezpieczny Transport w Aglomeracji Opolskiej” dofinansowanego w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Gigantyczny projekt, który jest realizowany przez Miasto Opole wraz z partnerami zakłada także: remont pętli przy ul. Pużaka, budowę pętli przy ul. Wschodniej, a także dostawę nowych ładowarek do autobusów elektrycznych oraz zakup kolejnych autobusów elektrycznych (dwunastometrowych).
W dokumentacji SWZ MZK Opole zrezygnował z opcji odwróconego pantografu, stawiając na rozwiązania przewodowe. Elektryki będą przewozić minimum 115 pasażerów, w tym co najmniej 36 na miejscach siedzących, i mają posiadać baterie umożliwiające przejazd minimum 250 km na jednym ładowaniu. Wnętrza zostaną wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej oparty na tablicach LED i LCD oraz zabudowaną kabinę kierowcy.
W postępowaniu ofertę złożył MAN TRUCK & BUS POLSKA Sp. z o.o., proponując dostawę elektrobusów MAN Lion’s City 18 E. Dostawę dwóch przegubowych pojazdów MAN wycenił na ponad 11.837.458,50 PLN brutto / 9.623.949 PLN netto, co oznacza kwotę za model MAN Lion`s City 18 E na poziomie 5.697.360 PLN brutto / 4.632.000 PLN netto (z ładowarkami).
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 19.987.500 PLN brutto (tj. 16.249.390 PLN netto). Pytanie, czy ta kwota dotyczy zakresu podstawnego czy rozszerzonego? Jeżeli podstawy – swobodnie mieści się w budżecie. Natomiast jeżeli obejmuje całe zamówienie z opcją – oferta MAN przekracza budżet o ok. 2,8 mln PLN brutto. Nie tak mało… Dlatego teraz musimy poczekać na decyzję skarbnika. Jeżeli będzie na TAK komisja podejmie decyzję o wyborze na podstawie kryteriów przetargowych:
✅ cena – 60%
✅ warunki techniczno-eksploatacyjne – 35%
✅ warunki gwarancji – 5%
Opis techniczny i zakupowe tło
Zamawiający oczekuje pojazdów niskopodłogowych klasy MEGA o długości 17,9–18,75 m i wysokości nieprzekraczającej 3,45 m. Autobusy muszą być wyposażone w silniki o łącznej mocy nie mniejszej niż 230 kW, zapewniające osiągi porównywalne z pojazdami z klasycznym napędem Diesla. MZK Opole wymaga zastosowania baterii trakcyjnych LTO, LFP lub NMC umożliwiających szybkie ładowanie prądem 150 kW poprzez dwa gniazda plug-in. Pojazdy będą posiadały funkcję rekuperacji oraz elementy zwiększające bezpieczeństwo, m.in. homologację zgodną z regulaminami EKG ONZ nr 66 i 118. Dostawa autobusów i infrastruktury ma zostać zrealizowana w ciągu 24 miesięcy od podpisania umowy.
Szczegółowe informacje o zamówieniu dostępne są w SWZ: platformazakupowa.pl/transakcja/1139993ń:
22 elektrobusy
Warto na koniec przypomnieć, że MZK Opole od 2022 roku mocno stawia na elektromobilność – aktualnie we wrześniu firma posiadała 22 e-busy, w tym 20 szt. MAXI i dwa MEGA. Wszystkie od Solarisa. Cała historia opolskiej elektromobilności wygląda tak:
- Pierwszy etap (2022) – Pierwsze 5 elektrycznych autobusów marki Solaris Urbino 12 electric zostało wprowadzone do eksploatacji w sierpniu 2022 r. w Opolu. Autobusy te są wyposażone w baterie Solaris High Energy oraz silnik centralny o mocy 160 kW. Infrastruktura do ich obsługi obejmuje stację ładowania pantografowego o mocy 300 kW (na pętli) oraz ładowarki plug-in w zajezdni MZK Opole. Pojazdy te kursują m.in. na linii 25 oraz częściowo linii 15 – to jednocześnie pierwsze linie elektryczne w Opolu.
- Drugi etap – 8 autobusów (2023–2024) Pojazdy: 6 autobusów 12-metrowych oraz 2 przegubowe 18-metrowe marki Solaris. Finansowanie: Całkowity koszt projektu wyniósł ponad 36 mln zł, z czego 25 mln zł pochodziło z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Infrastruktura: Budowa stacji szybkiego ładowania pantografowego na pętli „Pużaka-Pętla” oraz instalacja ładowarek plug-in w zajezdni. Eksploatacja: Autobusy obsługują linie 5, 9 i 13.
- Trzeci etap – 9 autobusów (2024–2025) Pojazdy: 8 autobusów 12-metrowych marki Solaris z bateriami o pojemności 300 kWh. Finansowanie: Projekt o wartości prawie 35 mln zł, z czego ponad 27 mln zł pochodzi z ZTP 3.0 Infrastruktura: Budowa stacji ładowania pantografowego na pętli przy ul. Wschodniej oraz instalacja czterech dwustanowiskowych ładowarek plug-in w zajezdni. Eksploatacja: Autobusy obsługują linie 14 i 21.
- Czwarty etap – 5 autobusów (2025–2026) Pojazdy: 2 przegubowe autobusy 18-metrowe oraz 3 standardowe 12-metrowe. Finansowanie: Projekt „Bezpieczny Transport Publiczny w Aglomeracji Opolskiej” o wartości 176,3 mln zł, z czego 133,5 mln zł pochodzi z Funduszy Europejskich dla Opolskiego 2021–2027. Infrastruktura: Modernizacja pętli przy ul. Pużaka, budowa nowej pętli przy ul. Wschodniej oraz instalacja jednej ładowarki pantografowej i trzech plug-in. Partnerzy: Projekt realizowany we współpracy z gminami Prószków, Gogolin, Komprachcice, Chrząstowice, Murów, Popielów i Krapkowice. Dzięki tym inwestycjom Opole staje się liderem w zakresie elektromobilności w regionie, konsekwentnie dążąc do zwiększenia udziału zeroemisyjnych pojazdów w transporcie publicznym.
Jak widać pojawianie w przetargu MAN, to próba dywersyfikacji e-taboru i wprowadzenia polityki dwóch marek. Czy to się MZK uda? Zobaczymy.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok








Komentarze