MAN inwestuje miliony euro w produkcję baterii do autobusów i ciężarówek. W Norymberdze
11 kwietnia 2025 roku MAN Truck & Bus oficjalnie zainaugurował seryjną produkcję baterii w zakładzie w Norymberdze.
Miało to miejsce w obecności premiera Bawarii Markusa Södera i ministra stanu Huberta Aiwangera, co potwierdza wagę tej inwestycji dla całego regionu. To przełomowy moment nie tylko dla samej spółki, ale też dla niemieckiej branży pojazdów użytkowych – inwestycja ma kluczowe znaczenie dla transformacji sektora w kierunku elektromobilności.
Rozkład jazdy:
- Ile baterii rocznie ma produkować nowa fabryka MAN w Norymberdze?
- Jakie modele MAN będą wykorzystywać produkowane baterie?
- Jakie środki publiczne wspierają inwestycję w produkcję baterii MAN?
250 milionów euro
MAN przeznaczy na rozwój produkcji baterii 250 milionów euro, a całkowite inwestycje w norymberski zakład, uwzględniając także modernizację linii silników wysokoprężnych, sięgną pół miliarda euro. Nowy zakład pozwoli na produkcję do 50.000 pakietów baterii rocznie, z możliwością zwiększenia tej liczby do 100.000. W ramach tej ekspansji utworzonych zostanie około 400 miejsc pracy związanych bezpośrednio z elektromobilnością.
Produkowane w Norymberdze baterie wykorzystują chemię ogniw NMC (nikiel-mangan-kobalt) i będą wykorzystywane w takich modelach jak MAN Lion’s City E oraz elektryczne ciężarówki MAN eTGS i eTGX. Te ostatnie ruszą z seryjną produkcją już w czerwcu 2025 roku w Monachium.
W ramach rozszerzenia produkcji, w Norymberdze powstawać będą nie tylko gotowe pakiety baterii, ale także moduły ogniw, co oznacza pogłębienie łańcucha wartości na miejscu. Modułowa koncepcja linii produkcyjnej, z w pełni zautomatyzowaną logistyką materiałową i autonomicznymi pojazdami AGV, pozwala elastycznie reagować na różne potrzeby produkcyjne – bez taśmy montażowej, z możliwością równoległego wytwarzania różnych wariantów baterii.
Finansowanie i partnerzy
Z ogłoszonych 150 milionów euro dodatkowej inwestycji, około 18 milionów zostanie dofinansowanych ze środków niemieckiego Ministerstwa Gospodarki i Ochrony Klimatu oraz kraju związkowego Bawaria. Dodatkowo Bawaria przeznaczyła 30 milionów euro na badania i rozwój baterii w zakładzie MAN – w tym m.in. nad składem chemicznym ogniw, procesami starzenia czy bezpieczeństwem pakietów energetycznych.
Jak podkreślił Alexander Vlaskamp, prezes zarządu MAN Truck & Bus:
„Dla MAN to dzień historyczny. Firma, która stworzyła silnik wysokoprężny, wkracza dziś w nową erę. Zaczynamy seryjną produkcję baterii i inwestujemy w przyszłość. Nasze zaangażowanie to jasny sygnał: MAN pozostaje liderem w innowacjach i nie zamierza ustępować pola w walce o zeroemisyjny transport.”
Równie entuzjastyczny był Markus Söder, premier Bawarii, który nazwał projekt MAN „kamieniem milowym” i wzorem dla całej branży:
„MAN pokazał, jak z zakładu produkującego silniki Diesla stworzyć centrum nowoczesnej produkcji bateryjnej dla ciężarówek elektrycznych. To sukces współpracy zarządu, związków zawodowych i polityki.”
Standard jakości
Każda bateria podlega kompleksowemu testowi końcowemu: testy elektryczne, ładowania i rozładowania, sprawdzenie danych dostarczanych przez dostawców, testy szczelności i odporności na warunki atmosferyczne. 23 programy testowe i ponad 400 parametrów są dokumentowane indywidualnie – tak, by historia każdej jednostki była możliwa do odtworzenia nawet po 15 latach użytkowania.
Według prognoz MAN, do 2030 roku połowa ciężarówek w Europie oraz 90% autobusów miejskich będzie wykorzystywać napęd zeroemisyjny. Mimo to, producent podkreśla, że rozwój nowej generacji silników spalinowych – jak D30 PowerLion – wciąż ma znaczenie dla wielu rynków i segmentów. Produkcja nowych diesli także rozpoczęła się w Norymberdze, a jej koszt to kolejne 250 milionów euro.
Naszym zdaniem: Otwarcie fabryki baterii w Norymberdze to symboliczny moment dla MAN i jasny sygnał dla branży – transformacja trwa, a ciężarowa elektromobilność ma już konkretne zaplecze produkcyjne. Inwestycje, wsparcie publiczne i ambitne plany produkcyjne pokazują, że MAN nie tylko przygotowuje się na przyszłość, ale aktywnie ją kształtuje – na rzecz zrównoważonego, konkurencyjnego transportu.
Komentarze