MAN gotowy na autokary elektryczne: Szybkie ładowanie i usługa charge&Go ze stałą ceną kW
MAN zapowiada, że do końca 2026 roku zobaczymy pierwsze egzemplarze autobusu MAN Lion`s Coach E na europejskich drogach.
Priorytetem będą trasy krótkiego i średniego zasięgu – przewozy wahadłowe, dowozowe i turystyka regionalna. O prapremierze MAN Lion`s Coach 14 E pisaliśmy już w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jaki maksymalny realny zasięg ma MAN Lion’s Coach E?
- Gdzie produkowane będą akumulatory do nowych autobusów MAN?
- Od kiedy planowany jest start produkcji seryjnej modelu MAN Lion’s Coach 14 E?
Stała cena kW
MAN Truck & Bus konsekwentnie realizuje strategię elektryfikacji, koncentrując się na autobusach bateryjnych (BEV), a nie wodorowych. Firma zakłada, że już w 2025 r. ich pojazdy będą korzystać z własnych pakietów akumulatorów produkowanych w Norymberdze, co ma zapewnić pełną kontrolę jakości i bezpieczeństwa. Podczas spotkania w Ankarze – MAN podkreślił, że dla sektora autobusów dalekobieżnych kluczowe jest zastosowanie technologii szybkiego ładowania – pojazdy MAN będą początkowo korzystać z technologii CCS o mocy do 375 kW, a w przyszłości z MCS (Megawatt Charging System) – do 750 kW. Oznacza to, że pełne naładowanie autobusu możliwe będzie w około 1,5 godziny, a już dziś profil jazdy autobusu spalinowego może być realistycznie odwzorowany przez elektryczne odpowiedniki.
Ciekawą usługą pod tym kątem zaprezentowano zasięg europejskiej sieci ładowarek eCoach & eTruck wspieranej przez MAN Charge&Go, obejmującej m.in. Niemcy, Francję, Beneluks, Hiszpanię, Włochy i Polskę.
Usługa zapewnia wsparcie 24/7, jednolitą strukturę cenową (od 27 centów/kWh) oraz integrację z platformą MAN SmartRoute do planowania tras.
Lion’s Coach 14 E
MAN Lion’s Coach E to pierwszy elektryczny autokar turystyczny tej klasy od dużego europejskiego producenta, oferujący:
- technologię baterii najnowszej generacji (NMC),
- szybkie ładowanie do 375 kW (z opcją 750 kW),
- realny zasięg 650 km,
- pełne wsparcie eConsultingu oraz infrastruktury MAN Charge&Go.
W szczegółach pojazd prezentuje się następująco:
- Silnik centralny: 330 kW, z 4-biegową automatyczną skrzynią MAN TipMatic 4.
- Zasięg: do 650 km w realnych warunkach.
- Bateria: modułowa konstrukcja – od 4 do 6 pakietów (356–534 kWh), z opcją instalacji dodatkowych baterii w miejscu kuszetki kierowcy.
- System HVAC: pomp ciepła oparty na CO₂ (R744), co minimalizuje wpływ na środowisko.
- Pasażerowie: do 63 miejsc (61+1+1).
- Pojemność bagażowa: 11–13 m³.
MAN podkreśla identyczną pojemność bagażową względem wersji z napędem diesla i pełne bezpieczeństwo systemu bateryjnego, które spełnia normy crash-testów i HV safety.
Gdzie najpierw trafi eCoach?
Zgodnie z harmonogramem przedstawionym na stronie 35 prezentacji, plan wdrożeniowy MAN eCoach wygląda następująco:
- Maj 2025 – Prezentacja dla mediów i partnerów w Ankarze.
- Październik 2025 – Oficjalna premiera na targach Busworld Europe w Brukseli.
- Lato 2026 – Wprowadzenie pierwszych flot testowych w wybranych krajach Europy Zachodniej i Środkowej.
- Koniec 2026 – Start produkcji seryjnej modelu MAN Lion’s Coach 14 E.
Na mapie i w materiałach MAN wskazuje, że pierwsze wdrożenia obejmą rynki: Niemiec, Francji, Beneluksu, Skandynawii, Polski i Austrii, czyli kraje z rozwiniętą infrastrukturą ładowania oraz systemami subsydiów. Do 2027 roku można uzyskać do 300.000 euro dofinansowania na pojazd w 12 krajach Europy, co znacząco wpłynie na tempo adaptacji.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze