Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MAN gotowy na autokary elektryczne: Szybkie ładowanie i usługa charge&Go ze stałą ceną kW

infobus
22.05.2025 08:09
0 Komentarzy

MAN zapowiada, że do końca 2026 roku zobaczymy pierwsze egzemplarze autobusu MAN Lion`s Coach E na europejskich drogach.

Priorytetem będą trasy krótkiego i średniego zasięgu – przewozy wahadłowe, dowozowe i turystyka regionalna. O prapremierze MAN Lion`s Coach 14 E pisaliśmy już w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jaki maksymalny realny zasięg ma MAN Lion’s Coach E?
  2. Gdzie produkowane będą akumulatory do nowych autobusów MAN?
  3. Od kiedy planowany jest start produkcji seryjnej modelu MAN Lion’s Coach 14 E?
MAN gotowy na autokary elektryczne: Szybkie ładowanie i usługa charge&Go
MAN gotowy na autokary elektryczne: Szybkie ładowanie i usługa charge&Go

Stała cena kW

MAN Truck & Bus konsekwentnie realizuje strategię elektryfikacji, koncentrując się na autobusach bateryjnych (BEV), a nie wodorowych. Firma zakłada, że już w 2025 r. ich pojazdy będą korzystać z własnych pakietów akumulatorów produkowanych w Norymberdze, co ma zapewnić pełną kontrolę jakości i bezpieczeństwa. Podczas spotkania w Ankarze – MAN podkreślił, że dla sektora autobusów dalekobieżnych kluczowe jest zastosowanie technologii szybkiego ładowania – pojazdy MAN będą początkowo korzystać z technologii CCS o mocy do 375 kW, a w przyszłości z MCS (Megawatt Charging System) – do 750 kW. Oznacza to, że pełne naładowanie autobusu możliwe będzie w około 1,5 godziny, a już dziś profil jazdy autobusu spalinowego może być realistycznie odwzorowany przez elektryczne odpowiedniki.

Ciekawą usługą pod tym kątem zaprezentowano zasięg europejskiej sieci ładowarek eCoach & eTruck wspieranej przez MAN Charge&Go, obejmującej m.in. Niemcy, Francję, Beneluks, Hiszpanię, Włochy i Polskę.

Usługa zapewnia wsparcie 24/7, jednolitą strukturę cenową (od 27 centów/kWh) oraz integrację z platformą MAN SmartRoute do planowania tras.

MAN gotowy na autokary elektryczne: Szybkie ładowanie i usługa charge&Go
MAN gotowy na autokary elektryczne: Szybkie ładowanie i usługa charge&Go

Lion’s Coach 14 E

MAN Lion’s Coach E to pierwszy elektryczny autokar turystyczny tej klasy od dużego europejskiego producenta, oferujący:

  • technologię baterii najnowszej generacji (NMC),
  • szybkie ładowanie do 375 kW (z opcją 750 kW),
  • realny zasięg 650 km,
  • pełne wsparcie eConsultingu oraz infrastruktury MAN Charge&Go.

W szczegółach pojazd prezentuje się następująco:

  • Silnik centralny: 330 kW, z 4-biegową automatyczną skrzynią MAN TipMatic 4.
  • Zasięg: do 650 km w realnych warunkach.
  • Bateria: modułowa konstrukcja – od 4 do 6 pakietów (356–534 kWh), z opcją instalacji dodatkowych baterii w miejscu kuszetki kierowcy.
  • System HVAC: pomp ciepła oparty na CO₂ (R744), co minimalizuje wpływ na środowisko.
  • Pasażerowie: do 63 miejsc (61+1+1).
  • Pojemność bagażowa: 11–13 m³.

MAN podkreśla identyczną pojemność bagażową względem wersji z napędem diesla i pełne bezpieczeństwo systemu bateryjnego, które spełnia normy crash-testów i HV safety.

MAN gotowy na autokary elektryczne: Szybkie ładowanie i usługa charge&Go
MAN gotowy na autokary elektryczne: Szybkie ładowanie i usługa charge&Go

Gdzie najpierw trafi eCoach?

Zgodnie z harmonogramem przedstawionym na stronie 35 prezentacji, plan wdrożeniowy MAN eCoach wygląda następująco:

  1. Maj 2025 – Prezentacja dla mediów i partnerów w Ankarze.
  2. Październik 2025 – Oficjalna premiera na targach Busworld Europe w Brukseli.
  3. Lato 2026 – Wprowadzenie pierwszych flot testowych w wybranych krajach Europy Zachodniej i Środkowej.
  4. Koniec 2026Start produkcji seryjnej modelu MAN Lion’s Coach 14 E.

Na mapie i w materiałach MAN wskazuje, że pierwsze wdrożenia obejmą rynki: Niemiec, Francji, Beneluksu, Skandynawii, Polski i Austrii, czyli kraje z rozwiniętą infrastrukturą ładowania oraz systemami subsydiów. Do 2027 roku można uzyskać do 300.000 euro dofinansowania na pojazd w 12 krajach Europy, co znacząco wpłynie na tempo adaptacji.

MAN gotowy na autokary elektryczne: Szybkie ładowanie i usługa charge&Go
MAN gotowy na autokary elektryczne: Szybkie ładowanie i usługa charge&Go

Komentarze