Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lublin: Autobusowi przewoźnicy mają czas do końca lutego na przenosiny na nowy dworzec

infobus
02.01.2025 08:00
0 Komentarzy

Termin przenosin przewoźników na nowy dworzec metropolitalny w Lublinie będzie wydłużony do końca lutego 2025 roku.

Taką informację przekazał 30 grudnia wicemarszałek woj. lubelskiego Piotr Breś. Dworzec metropolitalny został otwarty blisko rok temu. Wcześniej ostateczny termin przenosin przewoźników wyznaczony był na 31 stycznia 2025 r.

Rozkład jazdy:

  1. Jaki jest nowy ostateczny termin przenosin przewoźników na nowy dworzec metropolitalny w Lublinie?
  2. Ilu przewoźników przewoźników musi złożyć wnioski, aby skorzystać z przedłużonego terminu na przenosiny?
  3. Co planuje władza województwa zrobić z terenem starego dworca PKS w Lublinie?
Lublin: Autobusowi przewoźnicy mają czas do końca lutego na przenosiny na nowy dworzec
Lublin: Autobusowi przewoźnicy mają czas do końca lutego na przenosiny na nowy dworzec / fot. Dworzec Lublin

47 przewoźników

„Chcemy uspokoić przewoźników. Podjęliśmy decyzję, że będą mieli dodatkowy miesiąc – do 28 lutego 2025 roku – na to, aby przenieść się na nowy dworzec metropolitalny” – powiedział Breś na konferencji prasowej. Aby skorzystać z dodatkowego terminu, przewoźnicy muszą złożyć odpowiednie wnioski.

Nowy dworzec metropolitalny, wybudowany w sąsiedztwie dworca kolejowego w Lublinie, został uruchomiony w styczniu. Podlega on Zarządowi Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie. Natomiast stary dworzec PKS – usytuowany w śródmieściu, w okolicy lubelskiego Zamku – jest we władaniu samorządu woj. lubelskiego, do którego należy ten teren. Zarządza nim spółka Lubelskie Dworce.

Część przewoźników już przeniosła się do nowej lokalizacji. Przewoźnicy, aby przenieść się na inny dworzec muszą uzyskać odpowiednie zezwolenia m.in. na korzystanie z przystanków na nowej trasie. „Ten proces jest długotrwały” – powiedział prezes spółki Lubelskie Dworce Tomasz Tokarski.

Poinformował, że spółka wypowiedziała umowy na korzystanie ze starego dworca 33 przewoźnikom krajowym i 48 przewoźnikom realizującym kursy zagraniczne. Ewentualne przedłużenie terminu wypowiedzenia dotyczy jego zdaniem 47 przewoźników. „Czekamy na wnioski z ich strony, jeśli chcą, aby ten termin przedłużyć” – zaznaczył.

Wicemarszałek Breś przypomniał, że zgodnie z ustaleniami także handlujący na starym dworcu kupcy mają opuścić ten teren – do 7 stycznia 2025 roku. W ciągu mijającego roku przenosili się oni na inne targowiska.

Lublin: Autobusowi przewoźnicy mają czas do końca lutego na przenosiny na nowy dworzec
Lublin: Autobusowi przewoźnicy mają czas do końca lutego na przenosiny na nowy dworzec / fot. Dworzec Lublin

Co dalej ze „starym” dworcem?

Nie wiadomo, co będzie na terenie dworca po zakończeniu tu działalności przewozowej. „Chcemy ten teren uporządkować, a później ewentualnie sprzedać, ale w tej sprawie zarząd jeszcze nie podjął żadnej decyzji” – powiedział Breś.

Zaznaczył, że spółka Lubelskie Dworce prawdopodobnie będzie przekształcona, ale nadal będzie funkcjonować. Rozważane jest utworzenie na terenie dworca parkingu. „Żeby spółka miała ciągłość i żeby zarabiała, to w okresie przejściowym, do czasu podjęcia decyzji co do tego terenu – czy będzie sprzedany, czy przeznaczony na inne cele – jest projekt utworzenia tam parkingu” – wyjaśnił wicemarszałek.

Zagospodarowanie terenu wokół Zamku Lubelskiego, w tym też dworca i jego otoczenia, jest tematem dyskusji toczącej się w Lublinie od wielu lat. Obok dworca funkcjonuje duże targowisko. Przebiega tędy jedna z głównych ulic w mieście – Aleja Tysiąclecia, za którą rozciągają się Plac Zamkowy i Stare Miasto.

Rzeczniczka prezydenta Lublina Justyna Góźdź powiedziała PAP, że opracowanie nowego zagospodarowania przestrzeni Podzamcza wymaga szerokiej współpracy wielu różnych jednostek, zwłaszcza że część terenu należy do miasta, a część do województwa.

Przypomniała, że obowiązujący obecnie plan dla Podzamcza w rejonie dworca przewiduje trzy kwartały zabudowy o funkcji usługowej i jeden kwartał o funkcji usługowej oraz handlu. „Konkretne założenia przyszłej koncepcji dla tej przestrzeni ze względu na złożone uwarunkowania tego terenu, będą przedmiotem analiz na etapie prac projektowych” – zaznaczyła.

Komentarze