Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Łomża kupuje kolejne autobusy elektryczne. Po MIDI czwórce mamy MAXI czwórkę z ZTP

infobus
10.12.2024 12:01
0 Komentarzy

10 grudnia 2024 Miasto Łomża ogłosiło kolejny przetarg na zakup autobusów elektrycznych. Tym razem ze wsparciem „Zielonego Transportu Publicznego”.

Przypomnijmy, że równolegle trwa przetarg na zakup czterech MIDI elektrobusów, o czym pisaliśmy wcześniej w InfoBusie. Równolegle miasto czeka na dostawę czterech pierwszych chińskich Zonsonów od Creobus. Jak widać miasto kupuje elektrobusy czwórkami i łatwo się w tym pogubić. Dzieje się!

Spis treści:

  1. Jakie kluczowe wymagania techniczne muszą spełniać autobusy elektryczne zamawiane przez Łomżę w najnowszym przetargu?
  2. Jakie projekty dofinansowania wspierają rozwój floty elektrycznych autobusów w Łomży?
  3. Jakie wcześniej miasto zamówiło autobusy elektryczne?
Łomża kopiuje kolejne autobusy elektryczne. Po MIDI czwórce mamy MAXI czwórkę
Łomża kopiuje kolejne autobusy elektryczne. Po MIDI czwórce mamy MAXI czwórkę / fot. MPK Łomża

Zakres zamówienia

Przetarg dotyczy dostawy czterech fabrycznie nowych autobusów miejskich. Pojazdy muszą spełniać następujące kryteria:

  • Długość autobusu: od 11,5 m do 12,2 m
  • Szerokość całkowita: do 2550 mm (nie obejmuje lusterek zewnętrznych)
  • Wysokość całkowita: do 3400 mm (w stanie gotowości do jazd
  • Liczba miejsc siedzących i stojących: minimum 85 pasażerów.
  • Silnik trakcyjny centralny, o mocy minimalnej 160 kW.
  • Baterie trakcyjne – minimalna pojemność: 300 kWh. Gwarancja: minimum 9 lat.
  • Zasięg na jednym ładowaniu: co najmniej 270 km w ruchu miejskim.
  • Monitoring stanu baterii: licznik energii zużytej i odzyskanej.
  • Ładowanie przez plug-in z gniazdem CCS Combo-2. Lokalizacja złącza: tylna lub boczna część pojazdu.
  • Automatyczny system blokady jazdy podczas ładowania.

Zamówienie realizowane jest w ramach umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach ZTP 3.0 zawartej 6 listopada 2024 roku. Okres realizacji zamówienia wynosi 11 miesięcy od podpisania umowy. To oznacza, że Łomża planuje dysponować flotą co najmniej 16 autobusów elektrycznych, co znacząco przyczyni się do redukcji emisji zanieczyszczeń i poprawy jakości transportu publicznego w mieście.

Łomża kopiuje kolejne autobusy elektryczne. Po MIDI czwórce mamy MAXI czwórkę
Łomża kopiuje kolejne autobusy elektryczne. Po MIDI czwórce mamy MAXI czwórkę / fot. MPK Łomża

Wymagania przetargowe

Zamawiający stosuje procedurę przetargu nieograniczonego. Oferenci muszą spełnić rygorystyczne wymagania formalne i techniczne, w tym zabezpieczenie należytego wykonania umowy w wysokości 5% ceny całkowitej brutto. Warto zauważyć brak w SWZ zapisu o zastosowaniu Dyrektywy 2014/25/UE, który mówi o co najmniej 50% udziale produktów unijnych w wartości zamówienia.

Na oferty Łomża czeka do 13 stycznia, a następnie oceni złozone propozycje na podstawie następujących kryteriów:

  • Pojemność baterii trakcyjnych – waga 9 pkt. Min. 300 kWh przez cały okres gwarancji. Mniej oznacza odrzucenie oferty.
  • Cena ofertowa brutto – waga 60 pkt. Najniższa cena otrzymuje maksymalną punktację. Cena musi uwzględniać wszystkie koszty.
  • Okres gwarancji całopojazdowej – waga 10 pkt. Min. gwarancja to 6 lat. Mniej niż 6 lat oznacza odrzucenie oferty.
  • Okres gwarancji na baterie trakcyjne – waga 10 pkt. Min. gwarancja to 9 lat. Mniej niż 9 lat oznacza odrzucenie oferty.
  • Zużycie energii elektrycznej – waga 6 pkt. Max. zużycie to 90 kWh/100 km. Wyższe zużycie oznacza odrzucenie oferty.
  • Pojemność pasażerska całkowita – waga 5 pkt. Min. 70 osób z kierowcą. Mniej niż 70 osób oznacza odrzucenie oferty.

Oferty należy składać za pośrednictwem platformy zakupowej pod adresem: https://platformazakupowa.pl/pn/um_lomza.

Łomża kopiuje kolejne autobusy elektryczne. Po MIDI czwórce mamy MAXI czwórkę
Łomża z umową na cztery Zonsony / fot. UM Łomża

Łomża kupuje autobusy

W latach 2023–2024 Łomża intensywnie rozwijała swoją flotę autobusów elektrycznych, dążąc do zwiększenia liczby pojazdów zeroemisyjnych w komunikacji miejskiej. W skrócie to:

  • W 2022 roku Łomża odebrała pierwsze autobusy elektryczne Solaris Urbino 8,9 LE electric , które pojawiły się na ulicach miasta w 2022 roku.
  • W 2023 roku miasto odebrało od Busnex Poland sześć 12-metrowych autobusów elektrycznych Yutong E12, które zasiliły flotę MPK Łomża;
  • W 2023 roku miasto ogłosiło przetarg na zakup kolejnych czterech elektrycznych autobusów miejskich o długości od 9 do 11,5 metra zdolnych pomieścić minimum 55 pasażerów. Kontralt wygrała firma Creobus z marką Zonson. Dostawa tych pojazdów zaplanowana była na kwiecień 2024 roku.
  • W listopadzie 2024 roku Łomża ogłosiła kolejny przetarg na zakup czterech MIDI niskopodłogowych autobusów elektrycznych. Oferty miały być składane do 20 grudnia 2024 roku. Dofinansowanie z Polski Wschodniej 2021–2027.
  • W grudniu ruszył opisany wyżej przetarg na cztery autobusy elektryczne klasy I kategorii MAXI z „ZTP „Zielonego Transportu Publicznego 3.0”.

Komentarze