ŁKA ma już 27 minibusów od Creobus. Najnowsze 13 m.in. na nowej trasie ŁA11
Od 1 lipca 2025 flota Kolejowej Komunikacji Autobusowej (KKA), prowadzonej przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną, powiększyła się o 13 MINI autobusów Mercedes-Benz‑Sprinter z zabudową Creobus.
Pojazdy, zabierające na pokład 22 pasażerów, dostarczyła firma Creobus z Redzikowa – ich łączna wartość to ponad 8,6 mln zł. To kolejny etap rozbudowy regionalnego systemu dowozowego, którego celem jest eliminowanie białych plam transportowych i zapewnienie dostępności do połączeń kolejowych nawet z najbardziej oddalonych miejscowości.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych autobusów Mercedes-Benz Sprinter z zabudową Creobus dołączyło do floty Kolejowej Komunikacji Autobusowej 1 lipca 2025 roku?
- Jaka nowa linia KKA została uruchomiona wraz z dostawą nowych pojazdów?
- Ile pojazdów liczy obecnie cała flota Kolejowej Komunikacji Autobusowej (KKA)?
Nowe pojazdy + nowa linia
Nowe busy są w pełni wyposażone: posiadają automatyczną skrzynię biegów, klimatyzację, system informacji pasażerskiej, monitoring, a także udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Po dołączeniu do floty, liczba pojazdów obsługujących KKA wzrosła do 49.
Wraz z nowym taborem zadebiutowała także linia ŁA11, kursująca na trasie Rydzynki – Tuszyn – Czarnocin – Będków z przesiadką na pociągi ŁKA w Wolbórce (do Łodzi lub Piotrkowa Trybunalskiego). Połączenie realizuje 10 par kursów dziennie, a rozkłady jazdy są skoordynowane z rozkładami pociągów. Wszystkie przejazdy w KKA pozostają bezpłatne.
W pierwszych pięciu miesiącach 2025 z usług KKA skorzystało ponad 234 tys. pasażerów. Na cały rok Województwo Łódzkie przeznaczyło na działanie systemu prawie 15 mln zł. Kluczowy cel pozostaje niezmienny: walka z wykluczeniem transportowym, szczególnie w mniejszych miejscowościach bez dostępu do transportu publicznego.
– 15 czerwca Łódzka Kolej Aglomeracyjna obchodziła swoje 11 urodziny i nadszedł czas na prezenty. Te 13 busów to jest wspaniały prezent nie tylko dla regionalnego przewoźnika, ale przede wszystkim dla pasażerów. Ogromnie się cieszymy, że dzięki kolejnym pojazdom będziemy nadal sukcesami walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym województwa. Chcemy, żeby każdy mieszkaniec mógł szybko i bezpiecznie dotrzeć do celu, dlatego też spełniamy różne prośby i marzenia jeśli chodzi o przebieg linii – mówi Joanna Skrzydlewska, marszałek Województwa Łódzkiego.
Zakupowe tło
Pierwsze zamówienie dla ŁKA Creobus zrealizował na podstawie umowy podpisanej 22 listopada 2023 roku, która objęła dostawę 14 minibusów – w tym 12 w ramach zamówienia podstawowego oraz 2 jako opcja dodatkowa. Kontrakt wart był 9,9 mln zł brutto, a środki w całości pochodziły z Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Dostawy realizowano etapami – pierwsze pojazdy dotarły do ŁKA w marcu 2024, kolejne wiosną i jesienią tego samego roku.
Kolejny zakup miał miejsce 1 lipca 2025 roku, kiedy to flota KKA powiększyła się o 13 nowych Mercedesów Sprinter 906 BB 55, również dostarczonych przez Creobus. Wartość tej inwestycji przekroczyła 8,6 mln zł brutto, a finansowanie pochodziło z budżetu samorządu województwa łódzkiego, który w całym 2025 roku przeznacza na funkcjonowanie KKA blisko 15 mln zł.
Wszystkie pojazdy spełniają najnowsze standardy wyposażenia, w tym: winda dla wózków, porty USB, systemy bezpieczeństwa, ekologiczne silniki i niską masę całkowitą, dzięki czemu mogą sprawnie poruszać się po drogach lokalnych. W sumie flota KKA liczy teraz w sumie 49 pojazdów: w tym
- 27 szt. minibusów Mercedes-Benz‑Sprinter z zabudową Creobus. Wartość tych zakupów wynosi łącznie około 18,5 mln zł brutto.
- 20 szt. Solaris Urbino 10,5 mild hybrid o wartości 31,93 mln zł brutto.
10 tras KKA
Dotychczas Kolejowa Komunikacja Autobusowa kursowała na dziewięciu trasach. Od 1 lipca działa nowe połączenie. Linia ŁA11 łączy Rydzynki, Tuszyn, Czarnocin i Będków. Pasażerowie mogą przesiąść się z lub na pociąg na przystanku w Wolbórce w kierunku Łodzi i Piotrkowa Trybunalskiego. Codziennie na tej trasie kursować będzie 10 par autobusów.
– Województwo Łódzkie przeznacza w tym roku prawie 15 milionów na funkcjonowanie Kolejowej Komunikacji Autobusowej. Kiedy tylko to możliwe, trasy są dostosowywane do potrzeb mieszkańców, do wniosków samorządowców. Rozkłady jazdy są skrojone na miarę i dostosowane do czasu przyjazdu i odjazdu pociągów ŁKA. Ta inwestycja to kolejny krok w stronę nowoczesnego, ekologicznego transportu dostępnego dla każdego mieszkańca województwa – dodaje Aneta Wierzbicka, wicedyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
Komentarze