Liniowy debiut przegubowych autobusów elektrycznych w MPK Łódź. Od Solarisa
8 stycznia na łódzkie ulice wyjechały pierwsze elektryczne autobusy przegubowe w barwach Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź.
Od dzisiaj można je spotkać na linii 83. To także debiut elektrobusów marki Solaris w łódzkiej flocie. Dzięki najnowszej dostawie, flota e-busów MPK zwiększyła się do 25 pojazdów. Zarówno kategorii MAXI, jak i MEGA.
Podwójny debiut
Do tej pory MPK Łódź posiadało 17 elektrycznych autobusów Volvo 7900 electric. Były to tzw. pojazdy krótkie, czyli 12-metrowe. Teraz dołączyło do nich 8 autobusów Solaris Urbino 18 electric. Są to pierwsze w taborze elektrobusami przegubowe i pierwsze e-busy marki Solaris. O ich kompletacji pisaliśmy już w InfoBusie wcześniej.
Pojazdy te są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację i monitoring. Zasilane są bateriami High Energy o łącznej pojemności ponad 400 kWh. Każdy z nich pomieści co najmniej 110 osób, z czego 35 na miejscach siedzących. W autobusach znajdują się także liczne udogodnienia m.in. nowoczesny system informacji pasażerskiej.
Solarisy Urbino 18 electric mogą być ładowane zarówno poprzez wtyczkę umieszczoną w przedniej masce autobusu, jak i pantograf opuszczany z ładowarki do specjalnych szyn zamontowanych na dachu pojazdu.
Oprócz samych pojazdów zamontowane zostaną również ładowarki do wolnego ładowania. Przypomnijmy, że o ten kontrakt starały się także spółki Daimler Buses Polska i Volvo Polska. Ostatecznie wygrał go Solaris i teraz mamy zakończenie odbiorów. Wartość tego e-zakupu wyniosła 32 mln zł.
Volvo i Solaris
Dzięki najnowszym dostawom, łódzka flota elektrobusów zwiększy się do 25 sztuk, w tym:
- 17 szt. Volvo 7900 Electric
- 8 szt. Solaris Urbino 18 electric
Ładowanie najnowszych elektrobusów ma się odbywać poprzez ładowarki typu plug-in zlokalizowane w zajezdni, a także ładowarki zlokalizowane na krańcówkach (pętlach krańcowych) o mocy nominalnej 300 i 400 kW. W tym przypadku zastosowanie znajdzie tzw. odwrócony pantograf, tj. opuszczany z kopuły masztu połączonego z ładowarką. Dodajmy, że Solarisy są w 100% kompatybilne z działającymi już ładowarkami na pętlach oraz w zajezdni.
Miejsce pracy kierowcy wyposażone jest m.in. w fotel obrotowy, zawieszony pneumatycznie, z pełną regulacją bezstopniową w zależności od indywidualnych potrzeb kierowcy, wyposażony w składane i regulowane podłokietniki, a także w dwa wieszaki, zabudowaną we wnętrzu kabiny kierowcy lodówkę (schładzarkę) elektryczną, uchwyt (podstawkę) umożliwiający bezpieczne postawienie typowej szklanki (kubka) lub butelki z napojem o pojemności 0,5 l, pojedynczy port USB.
System informacji pasażerskiej
stanowią tablice zewnętrzne LED (przednia, boczna, tylna). Wewnątrz znajdzie się tablica boczna LCD o przekątnej minimum 38 cali – umożliwiająca prezentowanie:
- listy przystanków w formie graficznej (zaznaczenie przystanku strefowego),
- numeru linii,
- nazwę przystanków krańcowych, kierunku jazdy,
- mapki przejazdu,
- czasu przejazdu między przystankami,
- nr służbowego kierowcy,
- reklam,
- piktogramu środka transportu (autobus),
- piktogramu np. dworca lub szpitala i innych treści graficznych i tekstowych.
Informację pasażerską uzupełnią również tablica wewnętrzna podsufitowa, umieszczona w osi podłużnej autobusu za kabiną kierowcy – z napisem dwurzędowym, umożliwiająca wyświetlanie numeru linii, nazwę przystanków końcowego oraz pośrednich.
Ponadto elektroniczna tablica dwustronna LCD o przekątnej minimum 22 cale, z uchwytami do zamocowania wewnątrz pod sufitem, pokazuje reklamy, numer linii, nazwę przystanku końcowego oraz pośrednich.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze