Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Legnica z kolejnymi autobusami elektrycznymi od Solarisa. Na 80 lat MPK

infobus
19.11.2025 09:01
0 Komentarzy

18 listopada na legnickim Rynku zaprezentowano pierwsze dwa z sześciu kolejnych autobusów elektrycznych zamówionych przez MPK Legnica w firmie Solaris Bus & Coach.

Pojazdy wyróżniają się nową stylistyką i zostały oklejone grafikami Legnica Cantat oraz Satyrykonu. To symboliczne rozpoczęcie obchodów 80-lecia Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego oraz kolejny krok w stronę zeroemisyjnej przyszłości transportu publicznego w mieście. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Legnickie elektryki

  1. Ile nowych elektrobusów Solaris zaprezentowano 18 listopada w Legnicy?
  2. Na jakie linie wyjechały pierwsze dwa elektryczne autobusy?
  3. Ile łącznie elektrobusów będzie mieć MPK Legnica po zakończeniu wszystkich dostaw?
Nowe elektrobusy Solarisa i 80 lat Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Legnicy to ważny moment w historii lokalnego transportu publicznego / fot. UM Legnica
Nowe elektrobusy Solarisa i 80 lat Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Legnicy to ważny moment w historii lokalnego transportu publicznego / fot. UM Legnica

Mobilna wizytówka Legnicy

Legnica wprowadza do eksploatacji pierwsze dwa z sześciu zamówionych autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI – Solaris Urbino 12 electric. To konkretna modernizacja taboru, realizowana w ramach projektu „Zeroemisyjna komunikacja miejska – zakup autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania…”

Dwa pierwsze autobusy zostały zaprezentowane 18 listopada 2025 r. i tego samego dnia wyjechały na linie 5, 23 i 24. To pierwsza część dostawy. Kolejne cztery pojazdy mają zostać przekazane MPK na przełomie I i II kwartału 2026 roku, tak aby pełna flota sześciu elektryków była gotowa do obsługi rozkładów najpóźniej w połowie roku. Dodajmy, że spółka zamówiła – dzięki oszczędnościom – jeszcze jeden elektrobus z fabryki w Bolechowie. Razem będzie ich 11 (6 szt. – 2024 / 2 szt. – 2025 / 5 szt. – 2026)

Najnowsze autobusy od Solarisa wyróżniają się wyjątkowym wyglądem. Każdy jest mobilną wizytówką Legnicy – dwa pierwsze zostały oklejone grafikami promującymi jedne z najważniejszych wydarzeń kulturalnych miasta: Legnica Cantat Festiwal Chóralny oraz Satyrykon Legnica. Także wygląd następnych pojazdów (a nowych będzie łącznie sześć) nawiąże do historii, kultury i atrakcji miasta.

Pojazdy są wyposażone w pakiety baterii trakcyjnych zapewniające możliwość realizacji pełnej zmiany bez konieczności częstego doładowywania, a ich systemy zarządzania energią zostały dobrane pod realne warunki jazdy w Legnicy.

Plus ładowarki

MPK buduje równolegle dedykowaną infrastrukturę ładowania na zajezdni:

  • 3 ładowarki dwustanowiskowe o mocy 120 kW każda — to ładowarki przeznaczone głównie do nocnego ładowania, ale dzięki ich mocy mogą również realizować doładowania w trakcie przerw,
  • 1 ładowarka pantografowa 300 kW (odwrócony pantograf) — szybkie ładowanie wysokiej mocy pozwoli przygotować autobus do dalszej pracy w ciągu dnia w ciągu kilkunastu minut.

Podsumowując – cała inwestycja obejmuje zarówno zakup sześciu autobusów, jak i instalację infrastruktury ładowania. Jej wartość to 21 404 952 zł, z czego: 2 221 200 zł to pożyczka NFOŚiGW + 15 181 200 zł pochodzi z ZTP / KPO.

Zakupowe tło

Elektryfikacja taboru w Legnicy przebiega etapami i tworzy spójną, kilkuletnią linię inwestycyjną. Pierwszy duży kontrakt podpisano w 2023 roku – dotyczył on 6 elektrobusów Solaris Urbino 12 electric wraz z ładowarkami plug-in i pantografowymi oraz szkoleniem kierowców. Wartość zadania przekraczała 19,5 mln zł, a pierwsze pojazdy dostarczono latem 2024 r., wprowadzając je do ruchu we wrześniu.

Kolejnym krokiem był przetarg ogłoszony w listopadzie 2024 r., również na 6 elektrobusów o długości 12 metrów. To właśnie to postępowanie, w którym – jak informował InfoBus – „14 listopada jedyną ofertę złożył Solaris na 17.564.400 PLN brutto”. Wymagania techniczne (m.in. wysokość do 3,3 m, przednia szyba dzielona, przetwornice SiC, oś sztywna) sprawiły, że ponownie legnicki kontrakt wygrał Solaris, ale z ceną ponad 5,7 mln zł poniżej budżetu, co było rzadkim przypadkiem realnej oszczędności w zakupach elektrobusów.

W efekcie jesienią 2025 r. MPK ogłosiło jeszcze jedno postępowanie — tym razem na jeden autobus elektryczny klasy MAXI, co miało domknąć drugi etap elektryfikacji. Ten przetarg oraz wczorajsze przekazanie potwierdzają, że Legnica utrzymuje stałe tempo inwestycji i nie rezygnuje z kolejnych etapów rozwoju zeroemisyjnego taboru.

Nowe elektrobusy Solarisa i 80 lat Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Legnicy to ważny moment w historii lokalnego transportu publicznego / fot. UM Legnica
Nowe elektrobusy Solarisa i 80 lat Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Legnicy to ważny moment w historii lokalnego transportu publicznego / fot. UM Legnica

80 lat MPK

Jubileusz, obchodzony 18 listopada 2025 r., stał się okazją do wyróżnienia pracowników, którzy przez lata współtworzyli rozwój komunikacji miejskiej. Czternastu z nich otrzymało medale Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej „Za wieloletnią pracę dla komunikacji miejskiej”, a kolejnych 24 uhonorowano jubileuszowymi statuetkami.

Wydarzenie było także spotkaniem z emerytowanymi pracownikami oraz okazją do wspomnień o czasach, kiedy komunikacja dopiero się odradzała. Dzisiejsze MPK to przewoźnik obsługujący ponad 16 mln pasażerów rocznie, utrzymujący 63 autobusy, które pokonują 3,4 mln kilometrów w Legnicy i czterech okolicznych gminach. Na 290 kilometrach tras znajduje się 358 przystanków, a spółka zatrudnia ponad 200 osób, w tym 130 kierowców, z czego 18 to kobiety.

Historia komunikacji miejskiej w Legnicy sięga 31 października 1945 r., gdy po wojnie na linie 1, 2 i 3 wyjechały cztery pierwsze tramwaje. Przedsiębiorstwo powstawało w trudnych warunkach – odbudowywano tabor wykorzystywany wcześniej przez Niemców do budowy barykad, zabezpieczano zajezdnię i sieć trakcyjną. Do października udało się uruchomić cztery tramwaje oraz 8 km torowiska, tworząc jedno z pierwszych komunalnych przedsiębiorstw przekazywanych polskim władzom w powojennej Legnicy.

Nowe elektrobusy Solarisa i 80 lat Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Legnicy to ważny moment w historii lokalnego transportu publicznego / fot. UM Legnica
Nowe elektrobusy Solarisa i 80 lat Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Legnicy to ważny moment w historii lokalnego transportu publicznego / fot. UM Legnica

Komentarze