Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Legnica wybiera elektrobusy od Solarisa

infobus
11.07.2023 17:00
0 Komentarzy

10 lipca Legnica rozstrzygnęła przetarg na dostawę sześciu autobusów elektrycznych oraz trzech ładowarek dwustanowiskowych. Jako najkorzystniejsza została uznana jedyna złożona oferta – od Solarisa.

Inwestycja ma dofinansowanie w wysokości ponad 9 mln zł z rządowego programu „Zielony Transport Publiczny”.

Co chciała Legnica?

Przypomnijmy, że w postępowaniu przetargowym na dostawę elektrobusów i ładowarek gmina  wyróżniła trzy kryteria oceny ofert. Były to: cena (60%), warunki techniczno-eksploatacyjne (35%), gwarancja na magazyn energii (5%).

Skupmy się jeszcze przez moment na kryteriach technicznych, gdzie zamawiający przyznawał najwięcej punktów za:

  • silnik trakcyjny umieszczony centralnie – 5 pkt,
  • przetwornice napięcia wykonanie w technologii SiC – 1 pkt,
  • najniższe zużycie energii elektrycznej – 5 pkt,
  • materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia oraz elementów konstrukcyjnych podwozia (ramy-kratownicy) – elementy wykonane ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088) lub aluminium niewymagające zabezpieczenia antykorozyjnego lub stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) całej kompletnej konstrukcji w zamkniętym cyklu technologicznym – 3 pkt, 
  • materiał poszycia zewnętrznego nadwozia (dach i nadkola) – blacha ze stali odpornej na korozję – nierdzewnej lub aluminium – 4 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 2 pkt,
  • spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 EKG ONZ w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 2 pkt,
  • spełnienie wymogów Regulaminu nr 93 EKG ONZ w zakresie urządzeń zabezpieczających przed wjechaniem pod przód pojazdu – 2 pkt,
  • zawieszenie przednie: oś sztywna – 3 pkt,
  • przednia szyba: dzielona w osi pojazdu – 4 pkt,
  • możliwość wymiany elementów poszycia bocznego bez konieczności: spawania, klejenia, nitowania, zgrzewania – 4 pkt.

Akceptacja oferty Solarisa

Przy tak punktowanych kryteriach technicznych, ofertę złożył tylko Solaris. Producent z Bolechowa zaproponował za całe zamówienie cenę: 17.047 800 zł brutto / 13.860.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 12 electric (z ładowarką) na poziomie 2.310.000 PLN netto. Kwota jaką zamawiający miał przeznaczoną na realizację zamówienia wynosiła 17.804.250,00 zł brutto, czyli o ok 750 tys. zł więcej niż oferta Solarisa. Ostateczny wynik przetargu wydawał się być formalnością.

I tak też się stało – w dniu 10 lipca Legnica poinformowała o rozstrzygnięciu przetargu – i zaakceptowała ofertę Solarisa. Będą to pierwsze elektrobusy we flocie MPK.

Legnickie elektrobusy

Legnickie autobusy mają być fabrycznie nowe o długości nadwozia od 11,8 m do 12,2 m i wysokości maksymalnie 3,3 m. Wymianę pasażerów zapewni troje drzwi pasażerskich, dwuskrzydłowych, otwieranych do wnętrza autobusu o szerokości efektywnej min. 1200 mm. Nad wszystkimi drzwiami autobusów muszą być zamontowane bramki do liczenia pasażerów. Jednostką napędową elektryków ma być silnik lub silniki elektryczne o mocy zapewniającej trakcję autobusu o mocy nie mniejszej niż 160 kW. Baterie (akumulatory trakcyjne) mają pozwalać przejechanie w ruchu miejskim minimum 120 km na jednym cyklu ładowania oraz umożliwiać szybkie ładowanie z mocą do 250 kW. Ładowanie baterii będzie się odbywać zarówno poprzez zewnętrzną ładowarkę plug-in, jak i za pomocą pantografu opuszczanego na dach autobusu.

Wymagana jest kabina kierowcy typu zamkniętego. Stanowisko pracy kierowcy wyposażone ma być m.in. w radiotelefon, radio, oświetlenie LED. Pasażerowie pojadą na siedzeniach typu miejskiego skorupowych, o budowie modułowej, wykonanych z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym z możliwością łatwego demontażu i montażu. W przestrzeni pasażerskiej zostaną zamontowane cztery podwójne porty USB. Elektrobusy będą wyposażone w elektroniczne tablice zewnętrzne diodowe oraz wewnętrzną tablicę informacyjno-reklamową. Ma to być ekran 22 calowy na bazie matryc LCD.

Komentarze