Kto kolejnym dostawcą elektrobusów dla MZK Jastrzębie-Zdrój? Analiza SWZ
Międzygminny Związek Komunikacyjny w Jastrzębiu-Zdroju po raz kolejny wybrał się na zakupy autobusów elektrycznych. Przetarg obejmuje pojazdy klasy I kategorii MAXI.
Inwestycja jest możliwa dzięki oszczędnościom pozyskanym z poprzedniego przetargu. Zakupy mają dofinansowanie z programu: Zielony Transport Publiczny. O ogłoszeniu najnowszego zamówienia od MZK pisaliśmy wcześniej w InfoBusie. Pierwszy przetarg na elektrobusy wygrał Solaris. Czy teraz będzie podobnie? Sprawdźmy SWZ.
Rozkład jazdy:
- Jakie trzy kryteria będą decydować o wyborze oferty w przetargu MZK Jastrzębie-Zdrój na autobusy elektryczne?
- Jaka minimalna pojemność nominalna baterii jest wymagana w specyfikacji technicznej nowych autobusów?
- Jakie rozwiązanie ma uniemożliwić uruchomienie autobusu bez wykonania testu trzeźwości przez kierowcę?
Kryteria oceny ofert
MZK będzie oceniać wykonawców w trzech kryteriach: ceny (70%), parametrów techniczno-eksploatacyjnych (20%), warunków gwarancji (10%).
W przypadku parametrów technicznych, zamawiający premiuje następujące rozwiązania:
- zużycie energii elektrycznej równe lub niższe 0,8 kWh/km – 3 pkt,
- pojemność nominalna magazynów energii – 400 kWh i więcej – 8 pkt,
- materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia oraz elementów konstrukcyjnych podwozia – elementy wykonane ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną) lub aluminium niewymagające zabezpieczenia antykorozyjnego lub stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczonej antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL-kataforezy) całej kompletnej konstrukcji w zamkniętym cyklu technologicznym – 3 pkt,
- materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego poszycia zewnętrznego nadwozia (elementy ścian bocznych, dachu, ściany przedniej, tylnej, drzwi i pokryw) – blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną) lub aluminium, blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczonej antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL-kataforezy) całej kompletnej konstrukcji w zamkniętym cyklu technologicznym lub tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem szklanym lub tworzywa sztucznego niewzmacnianego włóknem szklanym charakteryzującego się bardzo wysoką odpornością na uderzenia oraz warunki atmosferyczne, niewymagające dalszego zabezpieczenie antykorozyjnego – 3 pkt,
- autobus wyposażony w szybę czołową, dzieloną składającą się z trzech części – dolnej lewej, dolnej prawej podzielonych w osi pionowej pojazdu oraz części górnej – 1 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (Regulamin nr 66 EKG ONZ) – 1 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym (Regulamin nr 118 EKG ONZ) – 1 pkt.
Specyfikacja techniczna
Nowe autobusy dla Jastrzębia-Zdroju mają mieć długość od 11,8 do 12,5 m i wysokość do 3,4 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi do 340 mm, licząc od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, o szerokości minimum 1200 mm.
Autobusy będą napędzane silnikiem elektrycznym centralnym o mocy nie mniejszej niż 160 kW. Energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Pojemność (nominalna) baterii nie może być mniejsza niż 280 kWh. Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie przez autobus (w najbardziej niekorzystnych warunkach temperatury zewnętrznej, przy maksymalnym napełnieniu pasażerskim) co najmniej 200 km. Ładowanie magazynu energii musi być realizowane dwojako: przewodowo, zewnętrzną ładowarką plug-in oraz systemem pantografowym za pomocą tzw. odwróconego pantografu.
W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia o ergonomicznym kształcie, wandaloodporne tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „grafitti”. Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia mają być wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Z kolei stanowisko kierowcy oddzielone będzie od przedziału pasażerskiego, kabiną typu zamkniętego z oszklonymi drzwiami. Wymogiem jest wygrodzenie jednego skrzydła pierwszych drzwi dla kierowcy. W kabinie zamontowane będzie atestowane urządzenie blokujące możliwość uruchomienia autobusu bez wykonania testu na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu.
System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne i tablica wewnętrzna podsufitowa. Tablice kierunkowe mają świecić w kolorze białym. Z kolei ekran wewnętrzny ma być podzielony na dwie niezależne części LCD o przekątnej 19 cali.
Solaris z ponowną szansą
MZK w żaden sposób nawet nie zmodyfikowało SWZ z poprzedniego przetargu, w którym wygrał Solaris. To oznacza, że producent z Bolechowa może czuć się pewnie również i w tym zamówieniu. Czy tak będzie? Dowiemy się podczas otwarcia ofert, które odbędzie się w dniu 17 lipca.
Więcej przetargowych informacji znajduje się na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-42d3d204-9c3e-484d-a3d6-44e3cd6c2bb8
Komentarze