Kto jest faworytem w przetargu GAiT na MIDI elektrobusy? Analiza SWZ
Gdańskie Autobusy i Tramwaje (GAiT) szukają dostawcy pięciu autobusów elektrycznych. Chodzi o pojazdy klasy I kategorii MIDI. Zakup nowych autobusów zostanie sfinansowany z pożyczki udzielanej przez Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach programu „Zielona Transformacja Miast”, który korzysta ze środków Krajowego Planu Odbudowy.
O ogłoszeniu przetargu na te elektrobusy pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Pora na analizę SWZ.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych planuje kupić GAiT?
- Z jakiego programu zostanie sfinansowany zakup tych pojazdów?
- Który producent ma największe szanse na wygraną w tym przetargu?
Punktacja oferentów
Zamawiający będzie punktować wykonawców z uwzględnieniem dwóch kryteriów: ceny (70%), oceny technicznej (30%).
W przypadku rozwiązań technicznych, zmawiający ma następujące preferencje:
- zaoferowanie najwyższego zasięgu teoretycznego autobusu według testu SORT-2 – 15 pkt,
- zaoferowanie najwyższego gwarantowanego minimalnego zasięgu autobusu – 25 pkt,
- zaoferowanie największej liczby miejsc siedzących – 10 pkt,
- wskaźnik gotowości technicznej liczony miesięcznie dla wszystkich pojazdów wynoszący co najmniej 95% – 10 pkt,
- konstrukcja nadwozia wykonana ze stali nierdzewnej odpornej na korozję – 10 pkt,
- zaoferowanie centralnego silnika/silników układu napędowego zabudowanego wzdłużnie za lub przed osią napędzaną – 10 pkt,
- zawieszenie niezależne – 5 pkt,
- poszycia boczne przykręcane z możliwością szybkiego demontażu – 5 pkt,
- umieszczenie baterii z tyłu autobusu lub na dachu autobusu – 10 pkt,
- system wykrywający zagrożenia na drodze przed pojazdem i w zależności od sytuacji drogowej zmniejszający lub redukujący do zera prędkość pojazdu – 10 pkt.
Specyfikacja techniczna
Zamawiane przez GAiT elektrobusy mają mieć długość od 8,5 do 9,5 m i wysokość max. 3,4 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z niską podłogą, bez stopni poprzecznych w drzwiach przestrzeni pasażerskiej. Zamawiający dopuszcza stopnie za II drzwiami w kierunku tyłu autobusu.
Autobusy będą napędzane poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc silników (sumaryczna) ma wynieść minimum 160 kW. Pojazdy muszą być wyposażane w automatyczny system tzw. „sztuczny hałas” – tzn. w system emitujący dźwięk ostrzegający o zbliżaniu się autobusu aktywowany przy prędkości poniżej 30 km/h. Energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach lub innych urządzeniach będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii elektrycznej w stosunku do akumulatorów. Minimalna pojemność użyteczna akumulatorów winna wynosić 320 kWh. Ładowanie magazynów energii ma odbywać się wyłącznie przez gniazda ładowania (typ CCS 2). Jedno gniazdo zlokalizowane ma być nad prawym przednim kołem, drugie – z przodu pojazdu.
Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie będą zamontowane siedzenia z wkładkami tapicerowanymi tkaniną. Miejsce pracy kierowcy to kabina typu zamkniętego oddzielona od przestrzeni pasażerskiej szybą. W kabinie znajdą się m.in. defibrylator AED, lodówka, gniazda USB. Autobusy będą w pełni klimatyzowane.
System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne wykonane w technologii LED, wysokiej jakości i dużej gęstości pikseli barwy bursztynowej. W środku elektryków znajdą się ekrany LED o przekątnej 22 cale, umożliwiające wyświetlanie numeru i przebiegu linii oraz wyświetlanie materiałów wideo. Ponadto SIP uzupełnią wyświetlacz wewnętrzne boczne wykonane w technologii LCD z podświetleniem LED, o rozmiarze 38 cali.
Kto ma szanse?
GAiT szuka elektrobusów kategorii MIDI, ale nieco mniejszych niż te, które oferują najwięksi producenci. Jeśli spojrzymy na kryteria oceny ofert, to na pełną liczbę punktów w „technice” może liczyć jeden producent. I jest to Solaris. Naszym zdaniem jest to „pewniak” do złożenia oferty w tym postępowaniu. O tym, czy producent z Bolechowa złoży ofertę i czy będzie miał konkurencję, przekonamy się w dniu 25 sierpnia.
Na koniec podajemy link do przetargu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1149133
Komentarze