Kraków rozwija sieć ładowarek autobusowych. 137 stacji w mieście, kolejne w budowie
Kraków kontynuuje intensywny rozwój infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych, wspierając tym samym transformację transportu publicznego w kierunku zeroemisyjności.
Według danych z 16 maja 2025 roku, miasto dysponuje już 137 aktywnymi stacjami do ładowania elektrobusów, z czego zdecydowana większość znajduje się na terenie Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka. Do końca roku liczba ta ma wzrosnąć do 162 punktów ładowania.
Rozkład jazdy:
- Ile łącznie stacji ładowania elektrobusów planuje posiadać Kraków do końca 2025 roku?
- Jakie różnice występują między stacjami AC a DC w krakowskiej infrastrukturze ładowania elektrobusów?
- Jakie są cele Krakowa w kontekście transformacji transportu publicznego do 2030 roku?
Serce krakowskiej elektromobilności
Zajezdnia autobusowa Wola Duchacka to główne zaplecze dla ładowania elektrobusów w Krakowie. Zakończony właśnie pierwszy etap rozbudowy przyniósł 35 nowych stanowisk ładowania wolnego (AC) za pomocą pantografu. Wcześniej funkcjonowało tu 82 takie punkty – obecnie jest ich 117. To największy tego typu kompleks w kraju.
W drugim etapie powstanie kolejnych 25 stanowisk, co zapewni zajezdni pełną zdolność obsługi powiększającej się floty autobusów elektrycznych. Stacje te dedykowane są ładowaniu nocnemu, kiedy autobusy po zakończonym kursowaniu wracają na bazę.
Zwiększa się również liczba stacji szybkiego ładowania DC, montowanych na głównych pętlach autobusowych. Ich zadaniem jest szybkie doładowanie baterii w trakcie postoju między kursami. Obecnie działa 20 takich stanowisk:
- Kurdwanów (ul. Stojałowskiego) – 4 stanowiska (w tym 2 nowe),
- Azory – 3 nowe stanowiska,
- Rżąka – 1 nowe stanowisko.
Szybkie ładowarki umożliwiają doładowanie w czasie postoju trwającego zaledwie kilka minut, co radykalnie zwiększa operacyjność pojazdów i pozwala na całodzienną eksploatację bez powrotu do zajezdni.
Rosnąca flota
Obecna flota elektrobusów MPK Kraków obejmuje 121 pojazdów. Trwa przetarg na kolejnych 37 autobusów elektrycznych, co oznacza, że w 2026 roku po krakowskich ulicach może kursować nawet 158 e-busów.
Planowana infrastruktura ładowania ma odpowiadać na potrzeby rosnącej floty. Docelowo, do końca 2025 roku, liczba stacji ładowania wzrośnie do 162, zapewniając pełne zaplecze operacyjne i redundancję techniczną dla codziennej pracy elektrobusów.
Trwają już prace projektowe dla kolejnych punktów ładowania. Nowe stacje mają powstać:
- przy pętli autobusowo-tramwajowej Wzgórza Krzesławickie,
- w rejonie al. Przyjaźni,
- oraz drugie stanowisko na pętli Os. Podwawelskie (ul. Konopnickiej).
Działania te wpisują się w strategię miasta, która zakłada całkowite wycofanie autobusów spalinowych z centrum Krakowa do końca dekady oraz osiągnięcie pełnej zeroemisyjności flot autobusowych w perspektywie 2030 roku.
Naszym zdaniem: Dzięki rozbudowie zaplecza technicznego, Kraków nie tylko zwiększa efektywność energetyczną i logistyczną swojego transportu publicznego, ale także wyznacza standardy w skali ogólnopolskiej. Zintegrowane podejście MPK Kraków do planowania zakupów taboru, montażu infrastruktury ładowania i zarządzania flotą pokazuje, jak skutecznie budować elektromobilność w dużym mieście metropolitalnym. Rozwój stacji ładowania to nie tylko inwestycja w infrastrukturę – to realny krok w stronę czystszego powietrza, mniejszego hałasu i nowoczesnej komunikacji miejskiej.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze