Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koszyce inwestują w ekologiczną flotę: SOR wygrał przetarg na autobusy CNG

infobus
07.07.2025 08:02
0 Komentarzy

SOR Libchavy został zwycięzcą przetargu ogłoszonego przez Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) na dostawę do 30 autobusów miejskich zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG).

22 czerwca 2025 roku ogłoszono wyniki postępowania – czeskiej firmie przypadnie w udziale realizacja umowy ramowej obejmującej do 15 autobusów standardowych i 15 przegubowych.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie typy autobusów obejmuje umowa ramowa podpisana przez DPMK i SOR Libchavy?
  2. Dlaczego oferta tureckiego producenta BMC została odrzucona w postępowaniu przetargowym?
  3. Jakie działania, oprócz zakupu autobusów CNG, wchodzą w skład kompleksowego projektu inwestycyjnego miasta Košice?

Dwie części:

Zamówienie zostało podzielone na dwie części: jedną dotyczącą dostawy 12-metrowych autobusów standardowych i drugą obejmującą przegubowce. Do każdej z nich zgłosiło się kilku oferentów. W przypadku autobusów klasy maxi oferty złożyły cztery podmioty, a dla przegubowych – trzy. DPMK wykluczył z postępowania tureckiego producenta BMC, który nie spełnił formalnych wymagań przetargowych. W rywalizacji pozostał m.in. Otokar oraz słowacki dystrybutor marki Iveco.

Zwycięska oferta SOR Libchavy opiewa na łączną wartość 11,2 mln euro, czyli około 278 mln CZK. Cena ta okazała się korzystniejsza niż pierwotnie zakładano – była niższa o ponad milion euro względem kosztorysu zamawiającego. Finansowanie projektu pochodzi głównie z funduszy europejskich i wpisuje się w szeroki plan modernizacji košickiej komunikacji miejskiej. Władze miasta przewidują, że zamówienie pozwoli odnowić nawet jedną czwartą całej floty autobusowej.

Ostateczna decyzja o podpisaniu umowy zapadnie po zakończeniu okresu przewidzianego na ewentualne odwołania. Przypomnijmy, że Košice w ramach kompleksowego projektu inwestycyjnego o wartości blisko 200 mln euro realizują równolegle zakup elektrobusów, modernizację torowisk tramwajowych, budowę nowego zaplecza technicznego i instalację elektronicznych tablic informacyjnych na przystankach. Nowe autobusy zasilane CNG mają dołączyć do floty w przyszłym roku i będą wykorzystywane głównie w codziennej obsłudze najintensywniejszych linii.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jak zapowiada Roman Danko, p.o. dyrektora generalnego DPMK, pierwsze nowości w taborze pasażerowie zobaczą jeszcze w wakacje – mowa o autobusach używanych z Oslo, które wesprą komunikację zastępczą podczas modernizacji linii tramwajowej Nad Jazerom. Natomiast dzięki zakupowi 30 nowych pojazdów od SOR, poprawie ulegnie komfort, czystość i dostępność floty, a także jej wpływ na środowisko.

Košice podkreślają, że polityka transportowa miasta nastawiona jest na długofalowe podnoszenie jakości usług w duchu zrównoważonej mobilności. Dzięki wsparciu z budżetu miasta i funduszy europejskich, dopłaty do transportu publicznego pozwalają utrzymać ceny biletów na przystępnym poziomie. Jak zauważył Danko, bez miejskich dotacji 30-minutowy bilet kosztowałby nawet 3,50 euro – obecnie jego cena wynosi 1 euro.

Komentarze