Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koniec marki Orbis. Zamknięcie rozdziału w historii polskich przewozów autokarowych

infobus
06.05.2025 13:02
0 Komentarzy

Po ponad stu latach działalności znika z rynku marka Orbis – legendarna firma, która przez dekady wyznaczała standardy w turystyce, przewozach międzynarodowych i hotelarstwie.

To symboliczny koniec pewnej epoki w polskiej turystyyce. Orbis Transport przez lata oferował imponującą siatkę połączeń międzynarodowych. Autobusy z logo Orbisu docierały do ponad 100 miast w całej Europie, m.in. w Anglii, Niemczech, Francji, Włoszech, Belgii czy Hiszpanii. Współpracując z Hertz International Ltd., firma łączyła przewozy autokarowe z wynajmem aut i kompleksową obsługą turystyczną

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy powstało Biuro Podróży Orbis i gdzie miało swoją siedzibę?
  2. Jakie kraje obejmowała siatka połączeń autokarowych Orbis Transport?
  3. Jak nazywa się firma, która przejęła Orbis i zmieniła jego nazwę na Essendi?

Od 1920 roku

Choć Orbis kojarzony jest dziś głównie z hotelami, jego początki i ogromna część działalności przez dekady związana była z transportem. W 1993 roku powstała spółka Orbis Transport Sp. z o.o., która kontynuowała tradycje legendarnego Biura Podróży Orbis – założonego w 1920 roku we Lwowie.

W 1951 roku Orbis rozpoczął działalność hotelarską, rozwijając sieć, która w szczytowym momencie obejmowała dziesiątki hoteli w całej Polsce. Po wielu przekształceniach i zmianach właścicielskich, w 2020 roku firmę przejęła grupa AccorInvest, a w 2024 roku oficjalnie ogłoszono nową nazwę – Essendi.

„AccorInvest i Orbis przyjmują nową nazwę Essendi. To nie koniec dziedzictwa, ale nowy rozdział oparty na tych samych wartościach” – czytamy w komunikacie prasowym.

Essendi zarządza dziś ponad 570 hotelami w 24 krajach, w tym takimi markami jak ibis, Novotel, Mercure.

Turystyczne dziedzictwo

Choć nazwa Orbis znika, jej wpływ pozostaje żywy. Orbis to nie tylko transport czy hotele – to część polskiej kultury podróży. To wspomnienia kolonii, wycieczek, pierwszych zagranicznych wojaży. Dla wielu – symbol otwarcia Polski na świat.

„W Polsce niesiemy ze sobą historię Orbisu, marki, która przez dekady wyznaczała standardy gościnności. Nie zapominamy o tym dziedzictwie” – mówi Dominik Sołtysik, COO Essendi na Europę Wschodnią.

Dziś miejsce Orbisu w przewozach międzynarodowych zajęli tacy przewoźnicy jak Sindbad czy Raf Trans. Choć świat się zmienił, podróże – zarówno te fizyczne, jak i sentymentalne – wciąż są istotną częścią naszej codzienności. A Orbis? Zostaje w pamięci, na zdjęciach Jelcza 043 i w opowieściach o złotych czasach polskiej turystyki.

Komentarze