Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kongres IGKM: Pokaz pierwszego polskiego smartbusa z autonomią na terenie zajezdni

infobus
06.06.2025 19:06
0 Komentarzy

Podczas technicznej wycieczki w ramach VII Kongresu Organizatorów i Operatorów Publicznego Transportu Miejskiego IGKM, uczestnicy mieli okazję zobaczyć pierwszy w Polsce smartbus klasy MINI w akcji.

Debiut pojazdu odbył się na terenie zajezdni MZA Ostrobramska. To wydarzenie nie tylko symbolicznie otworzyło nowy rozdział w historii miejskiego transportu w Polsce, ale również stanowi początek szerszej strategii demonstracyjnej. Blisko pionierskiego wdrożenia takiego systemu było MZA Warszawa. Niestety – ten przetarg (obłożony wysokimi karami umownymi) został anulowany z powodu braku ofert, o czym pisaliśmy wcześniej w TransInfo.

Pierwszy polskie smartbus w zajezdniowym debiucie
Pierwszy polskie smartbus w zajezdniowym debiucie – podczas Kongresu IGKM w Warszawie

Pierwszy smartbus w MZA Warszawa

SmartDEPOT to autorski system opracowany przez Autonomous Systems z Gliwic, który pozwala na autonomiczne przemieszczanie się autobusów po terenie zajezdni. System ten przekształca klasyczny pojazd w tzw. smartbus – autobus zdolny do bezzałogowego poruszania się w obrębie zaplecza technicznego operatora.

Podczas kongresowej prezentacji na zajezdni Ostrobramska odbył się pokaz jazdy autonomicznej smartbusa Blees BB-1, który poruszał się samodzielnie, wykonując manewry typowe dla codziennej eksploatacji zajezdniowej.

Testy systemu SmartDEPOT w MZA Warszawa to przygotowanie do budowy nowej, w pełni zautomatyzowanej zajezdni „Redutowa”. Nowy obiekt ma stać się wzorcowym przykładem integracji infrastruktury z inteligentnym zarządzaniem flotą.

Jak podkreślił Jan Kuźmiński, prezes Zarządu MZA:

-„Zajezdnia to serce naszej codziennej działalności. Autonomia nie zastępuje człowieka, ale realnie go wspiera – pozwala kierowcom skupić się na trasie, zamiast na manewrach na zapleczu”.

Pierwszy polskie smartbus w zajezdniowym debiucie
Pierwszy polskie smartbus w zajezdniowym debiucie – podczas Kongresu IGKM w Warszawie

Konkretne korzyści, realne oszczędności

Zalet autonomicznego przemieszczania się autobusów po zajezdni jest wiele: szybsze parkowanie, mniejsze ryzyko kolizji, optymalizacja pracy techników i kierowców, efektywne zarządzanie ruchem wewnętrznym i przyśpieszenie obsługi codziennej. Wszystko to przekłada się na poprawę efektywności i bezpieczeństwa.

SmartDEPOT został przetestowany z sukcesem m.in. na kampusie Politechniki Śląskiej w Gliwicach, w Parku na Muchowcu w Katowicach oraz w Parku Śląskim w Chorzowie. Każdy z projektów potwierdził skuteczność i społeczną akceptację tej technologii.

-„SmartDEPOT to gotowe do wdrożenia rozwiązanie dla MINI, MIDI i MAXI autobusów. Współpraca z MZA Warszawa to przełomowy krok na drodze do autonomizacji transportu miejskiego w Polsce” – mówi Jarosław Czaja, założyciel Autonomous Systems.

Jak zapowiadają twórcy systemu, kolejne testy smartbusów mają odbyć się u wizjonerskich operatorów w różnych miastach. Krótkie wideo ilustrujące ideę Autonomous Systems można obejrzeć poniżej:

Komentarze