Komunikacja Miejska Płock wybrała wodór od Orlenu do autobusów Solarisa. Stacja w budowie
9 września Płock poinformował o rozstrzygnięciu przetargu Komunikacji Miejskiej na dostawy wodoru dla autobusów, które od przyszłego roku będą jeździć po ulicach.
To Orlen, którego siedziba i główny zakład produkcyjny znajdują się w Płocku. Koncern będzie dostarczał niskoemisyjny wodór dla autobusów KM, które pojawią się w połowie 2026 r. O zamówieniu na sukcesywne dostawy H2 do autobusów pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Na ile lat Orlen zawarł umowę na dostawy wodoru dla płockiej Komunikacji Miejskiej?
- Ile autobusów wodorowych wyjedzie na ulice Płocka w połowie 2026 r. i kto będzie ich producentem?
- Jakie dofinansowanie uzyskano na zakup pierwszych 18 autobusów wodorowych oraz ile wynosi wkład własny miasta pokrywający VAT?
Przez pięć lat
Jak wyjaśnił płocki samorząd, przez pięć lat Orlen zapewniał będzie niskoemisyjny wodór, zgodnie z wymaganiami jakościowymi określonymi przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska dla wodoru do celów automotive, a także jego dystrybucję. Trwa już budowa stacji wodorowej, która powstaje w sąsiedztwie działającej od dawna stacji paliw Orlenu przy ul. Łukasiewicza, na peryferiach miasta, naprzeciwko hali widowiskowo-sportowej Orlen Areny i jednocześnie niedaleko głównego zakładu produkcyjnego koncernu.
„Zrobiliśmy kolejny krok w kierunku rozwoju Wodorowego Płocka. W przetargu na dostawę paliwa dla produkowanych dla naszego miasta autobusów, Komunikacja Miejska wybrała jako dostawcę Orlen” – przekazał prezydent Płocka Andrzej Nowakowski, cytowany we wtorkowym komunikacie tamtejszego Urzędu Miasta.
Przypomniał, że na ulice tego miasta pierwszych 18 autobusów wodorowych wyjedzie w połowie 2026 r.
-„W okresie obowiązywania umowy koszt obsługi 18 płockich pojazdów wodorowych wyniesie ponad 24,1 mln zł, a w przypadku ewentualnego zakupu przez samorząd Płocka kolejnych 9 pojazdów dodatkowo nieco ponad 9 mln zł” – wyliczył Nowakowski.
Według prezesa płockiej Komunikacji Miejskiej Marcina Uchwała, na potrzeby 18 autobusów dzienne zapotrzebowanie na wodór szacowane jest na około 360 kg.
-„Zgodnie z potrzebami i możliwościami technicznymi czas pełnego tankowania jednego pojazdu łącznie ze wszystkimi czynnościami dodatkowymi nie powinien być dłuższy niż 30 minut i obejmie około 20 minut na tankowanie plus 10 minut na pozostałe czynności obsługowe” – zaznaczył Uchwał.
Testy i zakupy
Na przełomie 2023 r. i 2024 r. płocka Komunikacja Miejska testowała cztery autobusy wodorowe, a przejazd nimi był bezpłatny. Obecnie ta podlegająca samorządowi spółka nie korzysta z tego typu pojazdów. Posiada natomiast w swym taborze m.in. 32 autobusy hybrydowe.
W 2020 r. samorząd Płocka oraz Orlen podpisali list intencyjny w sprawie współpracy przy rozwoju transportu publicznego zasilanego wodorem. Rok później płocka Komunikacja Miejska znalazła się wśród podmiotów uczestniczących w powołaniu, z inicjatywy koncernu, Mazowieckiej Doliny Wodorowej jako centrum badań, rozwoju i edukacji w zakresie wdrażania wodoru w gospodarce.
W czerwcu tego roku urząd miasta poinformował, że w 2026 r. tabor Komunikacji Miejskiej powiększy się o 18 niskopodłogowych autobusów o długości 12,5 metrów o napędzie elektrycznym, zasilanych wodorem, które na podstawie podpisanej umowy dostarczy Solaris BUS & Coach. Samorząd podał, że na zakup wodorowych autobusów uzyskano dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, stanowiące 100 proc. kwoty netto umowy, czyli ponad 57 mln zł, natomiast kwota podatku VAT w wysokości ponad 13 mln zł to wkład własny.
Z kolei w sierpniu tego roku Urząd Miasta ogłosił, że otrzymał 30 mln zł unijnego wsparcia na zakup 9 kolejnych autobusów wodorowych, przy czym całkowita wartość przedsięwzięcia to ponad 43,4 mln zł. W tym przypadku pojazdy mają pojawić się na płockich ulicach do końca 2027 r. Będą to cztery pojazdy o długości 12 metrów klasy maxi i pięć o długości 18 metrów klasy mega, wszystkie napędzane silnikiem wykorzystującym energię elektryczną wytwarzaną z wodoru.
Zakup autobusów wodorowych, które znajdą się w taborze Komunikacji Miejskiej, to część realizowanego w Płocku projektu, który dotyczy rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego. Link do wodorowego przetargu KM: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1095701
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze