Kolejne elektryki dla Ostrowa Wlkp.? Znów tylko Solaris w grze o kontrakt
29 października 2025 r. Miejski Zakład Komunikacji S.A. w Ostrowie Wielkopolskim otworzył oferty w przetargu na dostawę czterech fabrycznie nowych autobusów elektrycznych.
Zamówienie obejmuje także dedykowany systemem ładowania. Zgodnie z przewidywaniami, w postępowaniu złożono tylko jedną ofertę – Solaris Bus & Coach. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych autobusów elektrycznych planuje kupić MZK Ostrów Wielkopolski w najnowszym przetargu?
- Która firma złożyła jedyną ofertę i czy zmieściła się ona w budżecie miasta?
- Jakie są najważniejsze wymagania techniczne dotyczące nowych elektrobusów?
Cztery elektrobusy
Zamówienie dotyczyło miasta Ostrów Wielkopolski, które konsekwentnie inwestuje w bezemisyjny transport publiczny i modernizację swojej floty. Przedmiotem postępowania jest zakup czterech elektrobusów klasy I kategorii MAXI oraz dostawa systemu ładowania, który umożliwi codzienną eksploatację pojazdów w warunkach miejskich. Miasto stawia na unifikację taboru – zarówno pod kątem konstrukcji, technologii, jak i parametrów ładowania – co przełożyło się na szczegółową i jednoznaczną specyfikację techniczną w dokumentach zamówienia. To już kolejne tego typu postępowanie w Ostrowie, które zamierza stworzyć w pełni zunifikowaną, elektryczną flotę opartą o dotychczasowe doświadczenia eksploatacyjne.
W odpowiedzi na ogłoszenie przetargowe wpłynęła jedna oferta – od Solaris Bus & Coach sp. z o.o. z Bolechowa. Proponowana cena brutto wynosi 12.766.416 PLN, co przy stawce VAT 23% oznacza cenę netto 10.379.203 PLN, a w przeliczeniu na jeden pojazd elektryczny – 2.594.801 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus elektryczny na poziomie 2.594.801 PLN netto.
Analizując ofertę w odniesieniu do planu finansowego, należy podkreślić, że zamawiający przewidział na realizację zamówienia kwotę 13.530.000 PLN brutto, co oznacza, że oferta Solarisa mieści się w budżecie z zapasem wynoszącym 763.584 PLN.
Oferta wykorzystuje około 94% budżetu, co świadczy o dobrej znajomości rynku i precyzyjnym oszacowaniu kosztów ze strony zamawiającego. Przedsięwzięcie jest współfinansowane z programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021–2027, którego celem jest ograniczenie emisji w transporcie zbiorowym. Obecnie trwa analiza oferty. Ostateczna decyzja o wyborze wykonawcy zostanie podjęta przez komisję przetargową na podstawie wcześniej określonych kryteriów oceny:
✅ cena (60%)
✅ parametry techniczno-eksploatacyjne (32%)
✅ okres gwarancji (8%)
Trochę techniki
Nowe elektrobusy mają mieć długość od 11,8 do 12,15 metra i wysokość nieprzekraczającą 3,5 metra. Wymagana pojemność pasażerska to minimum 75 osób, w tym co najmniej 24 miejsca siedzące. Pojazdy będą wyposażone w centralny silnik elektryczny o mocy co najmniej 160 kW oraz magazyny energii o pojemności minimum 250 kWh. Ładowanie ma być możliwe zarówno przez złącze plug-in (pełne naładowanie w maks. 6 godzin), jak i pantograf pięciopolowy z mocą ładowania nie mniejszą niż 200 kW. Zgodnie ze specyfikacją, autobusy muszą posiadać zamkniętą kabinę kierowcy, dzieloną szybę czołową, tablice informacyjne LED w kolorze żółto-pomarańczowym oraz ekran TFT LCD o przekątnej minimum 21 cali do wewnętrznej informacji pasażerskiej.
Zamówienie ma zostać zrealizowane w terminie określonym w SWZ, a nowe pojazdy trafią do Ostrowa Wielkopolskiego w przyszłym roku, znacząco wzmacniając potencjał lokalnej komunikacji miejskiej.
Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-6ea20a7f-8a3d-4808-9e9d-e98ade6c8a08
Zakupowe tło
To nie pierwsza inwestycja Ostrowa Wielkopolskiego w elektrobusy w tym roku! Beata Klimek, prezydent miasta, już w kwietniu 2025 r. podpisała umowę na dostawę sześciu pojazdów od firmy Solaris Bus & Coach. Łączna wartość tamtego kontraktu wyniosła 18.411.624 PLN brutto, czyli 14.973.674,80 PLN netto. Cena jednostkowa za jeden elektrobus Urbino 12 electric to 2.495.612,47 PLN netto.
Dzięki tegorocznym inwestycjom flota MZK wzrośnie do 26 elektrobusów (16 + 6 + 4), co przekłada się na ponad 40% udział pojazdów zeroemisyjnych w całym taborze miejskim. Wszystkie marki Solaris!
Ostrowski przewoźnik od lat rozwija elektromobilność. Wcześniejsze elektrobusy również posiadały napęd centralny o mocy minimum 160 kW, baterie o pojemności powyżej 300 kWh, a także bogate wyposażenie – od systemu informacji pasażerskiej, przez klimatyzację, po defibrylatory i dostęp do Wi-Fi.T










Komentarze