Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolejne Autosany dla Wojska Polskiego. 8 plus 7

infobus
23.11.2020 10:00
0 Komentarzy

W listopadzie osiem autobusów dla polskiego wojska dostarczył sanocki Autosan.

Podpisana zakłada też zakup przez polską armię dodatkowych siedmiu pojazdów typu Lider 10.

Żołnierski standard

W czwartek, 19 listopada, 1 Regionalna Baza Logistyczna z siedzibą w Wałczu odebrała 8 zakontraktowanych w sierpniu br. autobusów Autosan Lider 10 stanowiących pierwszą część tegorocznego zamówienia.

Są to kolejne pojazdy tego typu, które będą służyć polskim żołnierzom. O tym zamówieniu pisaliśmy w InfoBusie m.in. TUTAJ

Przypomnijmy, że Autosan zaoferował za podstawowy pakiet cenę 14 151 150,00 zł brutto, co daje jednostkowy koszt Lidera 10 na poziomie 943 410 PLN brutto / 767 000 PLN netto. Sanocki producent zaproponował termin wykonania zamówienia: do dnia 30.10.2020r. w ramach zamówienia podstawowego oraz do dnia 11.12.2020 r. w ramach zamówienia w opcji. Okres gwarancji to: 42 miesiące bez limitu przebiegu na wszystkie elementy, które nie podlegają normalnemu zużyciu w czasie eksploatacji. Autosan zadeklarował zastosowanie w Liderze 10 silnika o mocy 233kW z zużyciem energii: 5,065 MJ/km oraz dodatkowe warunki techniczne, jak: elektroniczny układ sterujący rozdziałem siły hamowania oraz przednia szyba ogrzewana

Zgodnie z SIWZ, armijne Lidery 10 przeznaczone dla sił zbrojnych wyposażone zostały w silniki Cummins Euro 6 oraz manualne skrzynie biegów ZF. Ich kompletacja pozwoli polskim żołnierzom na bezpieczne i wygodne podróżowanie polskimi autobusami.  Każdy z pojazdów posiada 41 pasażerskich foteli w wersji uchylnej. Wszystkie „zielone bociany” posiadają m.in. klimatyzację, automatyczny system wykrywania pożaru w komorze silnika, elektrycznie ogrzewaną przednią szybę, światła doświetlające zakręty.

Wojskowe kontrakty

To już drugi kontrakt Autosanu dla Wojska Polskiego w ostatnim czasie. Na początku 2019 r. została zrealizowana poprzednia dostawa Autosanów obejmująca 28 sztuk autobusów Lider 10. Są one używane przez jednostki wojskowe w całej Polsce.

Na koniec przypominamy ostatnią historię wojskowych zamówień na nowe autobusy. Razem daje to niezły taborowy mix:

  • W listopadzie 2019 r. Wojsko Polskie – a dokładniej 1 RBLogWałcz – odebrało dwa niskopodłogowe pojazdy Autosan Sancity 12LF, przeznaczone do obsługi Wojskowego Portu Lotniczego Warszawa Okęcie. Wartość tego zamówienia wyniosła 2 083 620 PLN brutto, co dało cenę za jednego Sancity 12LF w wersji militarnej na poziomie 847 000 PLN netto.
  • Wcześniej – w sierpniu 2019 – 2 Regionalna Baza Logistyczna w Warszawie unieważniła przetarg na dostawę 4 autokarów z opcją zakupu kolejnych 3 sztuk. Wojsko otrzymało tylko jedną ofertę – od firmy Wanicki, która przekroczyła minimalistyczny budżet i w tej sytuacji żołnierze unieważnili przetarg.
  • W latach 2018/2019 armia zakupiła łącznie 28 szt.10-metrowych autobusów międzymiastowych Autosan Lider 10. Zamawiającym była 2Regionalna Baza Logistyczna z Warszawy, która z kolei przekazała pojazdy do wytypowanych jednostek wojskowych w całym kraju.
  • W 2017 r. polskie wojsko wzbogaciło się o 26 autokarów MAN ito z najnowszej generacji Lion`s Coach. Były to pierwsze nowe, turystyczne „lwy” w Polsce.
  • W 2016 r. Wojsko Polskie zamówiło 56 szt. autokarów MAN Lion`s Coach, które dotarły do koszar z końcem roku.
  • W 2015 roku także MAN wygrał przetarg dla Wojska Polskiego na 36 nowych autokarów Lion`s Coach (18 sztuk z zamówienia gwarantowanego i kolejne 18 sztuk w ramach opcji).
  • We wcześniejszych latach wojsko zakupiło 27 sztuk Mercedesów Tourismo (2012r.), 60 sztuk Scania-Irizar Century (rekordowe, zielone zamówienie z 2013 r.) oraz 4 sztuki MAN Lion`s Coach (3 szt. w 2012r. i 1 szt. w 2014r.).

Komentarze