Kolejne autobusy wodorowe dla Słowacji. Po Bratysławie – Trenčiansky kraj
Jeszcze w listopadzie 2025 r. słowacki region – Trenčiansky samosprávny kraj – opublikował ogłoszenie o przetargu na dostawę autobusów wodorowych.
Postępowanie prowadzone jest w trybie otwartym i dotyczy zakupu nowego, zeroemisyjnego taboru autobusowego dla regionalnego transportu publicznego w północno-zachodniej Słowacji. Przypomnijmy, że pierwsze wodorowce w tym kraju zamówiła spółka Dopravný podnik Bratislava. O tych pojazdach pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy
- Ile autobusów wodorowych planuje kupić region Trenčiansky kraj?
- Jakie kryterium ma największą wagę przy ocenie ofert?
- Do kiedy wykonawcy mogą składać oferty w tym postępowaniu?
Słowacki kontrakt na autobusy wodorowe
Ogłoszony przetarg dotyczy dostawy autobusów dla Trenčiansky samosprávny kraj, czyli regionu odpowiedzialnego za organizację regionalnego transportu publicznego na obszarze kraju trenczyńskiego na Słowacji. Zamówienie obejmuje jeden pakiet, w ramach którego przewidziano zakup 10 nowych autobusów transportu publicznego o napędzie wodorowym wraz z dodatkowym wyposażeniem.
Szacunkowa wartość kontraktu wynosi 7 995 795 EUR netto, co przy przeliczeniu na warunki polskie odpowiada kwocie rzędu ok. 37.000.000 PLN netto, czyli jednostkowa koszt oscyluje na poziomie 3.700.000 PLN netto. Umowa ma obowiązywać przez okres 24 miesięcy, w którym wykonawca zobowiązany będzie do dostarczenia kompletnego taboru.
Zamawiający wymaga, aby autobusy były fabrycznie nowe, niskopodłogowe i niskoemisyjne, spełniające wszystkie aktualne przepisy i normy dopuszczeniowe obowiązujące na terenie Słowacji oraz Unii Europejskiej w momencie dostawy. Pojazdy mają być przeznaczone do obsługi regularnych połączeń regionalnych i dostosowane do potrzeb pasażerów korzystających z transportu publicznego.
W zakres zamówienia wchodzi również dostawa systemu monitoringu wizyjnego oraz elementów inteligentnego systemu transportowego, co ma poprawić bezpieczeństwo pasażerów oraz efektywność zarządzania flotą autobusową. Zamawiający zastrzegł obowiązek przedstawienia certyfikatu SORT 2 lub równoważnego dokumentu potwierdzającego średnie zużycie wodoru na 100 km jeszcze przed podpisaniem umowy.
Zakupowe tło
Projekt planowany jest do współfinansowania ze środków Unii Europejskiej, w tym z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji w ramach programu na lata 2021–2027.
Oferty można składać do 23 grudnia 2025 r. do godz. 12:00, a jedyną dopuszczalną formą jest zgłoszenie elektroniczne. W postępowaniu nie dopuszczono ofert wariantowych ani aukcji elektronicznej.
Przy ocenie ofert zamawiający zastosuje trzy kryteria:
- cena całkowita netto – 60%,
- zużycie wodoru (kg/100 km) – 20%,
- zasięg autobusu na jednym tankowaniu – 20%.
Szczegółowe informacje na https://www.uvo.gov.sk/vyhladavanie/vyhladavanie-zakaziek/dokumenty/546613
Na koniec przypomnijmy, że pierwsze wodorowce na Słowacji zamówił Dopravný podnik Bratislavai były to autobusy wodorowe Solaris Urbino 12 hydrogen, z których cztery rozpoczęły regularne kursy w Bratysławie w 2023 roku. Przewoźnik podpisał jednocześnie umowę ramową na dostawę nawet 40 takich autobusów, co otwiera drogę do dalszej rozbudowy floty zeroemisyjnej. Eksploatację pojazdów wspiera rozwijana infrastruktura tankowania wodoru, przystosowana do obsługi autobusów miejskich.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok




Komentarze