Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Małopolskie wybrały ofertę na ładowarki do elektrobusów. Nowy gracz

infobus
21.08.2025 19:03
0 Komentarzy

13 sierpnia 2025 roku spółka „Koleje Małopolskie” ogłosiła wybór najkorzystniejszej oferty w zadaniu nr 3 przetargu na dostawę łącznie 15 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania.

W ramach tego samego kontraktu Koleje Małopolskie zdecydowały się na zakup 11 autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI od firmy Solaris Bus & Coach. Wybrany model to Urbino 12 electric o pojemności baterii minimum 500 kWh. Z kolei zadanie nr 1 – na cztery midibusy z ofertami MAN i Solaris – zostało anulowane. Tutaj czekamy na powtórkę. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Która firma została wybrana jako dostawca infrastruktury ładowania w zadaniu nr 3 przetargu Kolei Małopolskich?
  2. Jaką pojemność baterii mają mieć autobusy Solaris Urbino 12 electric zamówione przez Koleje Małopolskie?
  3. Jakie były główne kryteria oceny ofert w przetargu na infrastrukturę ładowania?
Ładowarki dla elektrobusów. Koleje Małopolskie wybrały ofertę
Koleje Małopolskie wybrały ofertę na ładowarki dla elektrobusów. Nowy gracz

Wejście Kempower

Zadanie numer 3 w ramach elektromobilnego zamówienie Kolei Małopolskich dotyczyło dostawy infrastruktury ładowania dla autobusów elektrycznych przeznaczonych do obsługi Małopolskich Linii Dowozowych. Obejmowało ono dostarczenie urządzeń oraz systemów umożliwiających ładowanie autobusów klasy I kategorii MIDI i MAXI zarówno w trybie ładowania nocnego, jak i szybkiego. Zamówienie zostało sformułowane z naciskiem na elastyczność i efektywność energetyczną ładowania, z możliwością dynamicznego zarządzania mocą w zależności od liczby ładowanych pojazdów. Całość inwestycji finansowana jest z Krajowego Planu Odbudowy.

W zadaniu nr 3 wpłynęły trzy oferty, a najkorzystniejszą złożyła firma BIBUS MENOS z Gdańska – 2.346.840 PLN brutto / 1.908.000 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za jedną stację ładowania na poziomie ok. 127.200 PLN netto, przy założeniu dostawy 15 stanowisk ładowania.

Dodajmy, że mimo dość oryginalnej nazwy, pomorska firma jest dobrze znana w branży kolejowej, a niedawno została także oficjalnym partnerem i dystrybutorem Kempower w Polsce, oferując m.in. nową stację ładowania Mega Satellite CCS2 przeznaczoną dla ciężkiego transportu elektrycznego. Urządzenie zapewnia moc do 560 kW, obsługę pojazdów ciężarowych, autobusów i maszyn przemysłowych, a także elastyczną integrację z istniejącą infrastrukturą Kempower. BIBUS MENOS odpowiada nie tylko za sprzedaż, ale także doradztwo techniczne, wdrożenie i serwis, wspierając operatorów w rozwoju nowoczesnej infrastruktury ładowania.

Drugą ofertę w przetargu Kolei Małopolskich złożył Zakład Automatyki i Urządzeń Pomiarowych AREX – przyznano jej łącznie 76,92 pkt (w tym 66,92 pkt za cenę).

Trzecia oferta należała do Arinea, zdobywając 84,05 pkt – czyli o … 0,5 pkt mniej niż BIBUS MENOS mimo niższej ceny (79,05 pkt).

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 2.900.000 PLN netto, co oznacza, że zwycięska oferta mieści się komfortowo w założonym budżecie.

Koleje Małopolskie wybrały ofertę na ładowarki dla elektrobusów. Nowy gracz
Koleje Małopolskie wybrały ofertę na ładowarki dla elektrobusów. Nowy gracz

Co dalej?

Teraz czekamy na podpisanie umowy z wybranym wykonawcą. Decyzja została podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:

✅ Cena – 80%
✅ Warunki techniczne (m.in. granulacja mocy i rozdzielczość dystrybucji energii) – 20%

Zamówienie obejmuje dostawę infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych – w tym jednostek mocy typu power unit oraz złączy typu plug-in. Zamawiający wymagał, by system umożliwiał dynamiczne zarządzanie mocą i był kompatybilny z elektrobusami klasy MAXI o pojemności baterii powyżej 500 kWh. Oferowane urządzenia muszą być przystosowane do pracy w trybie zarówno depot (ładowanie nocne), jak i opportunity (szybkie uzupełnianie energii w trasie). Dostawy mają być zrealizowane do czerwca 2026 roku.

Koleje Małopolskie wybrały ofertę na ładowarki dla elektrobusów. Nowy gracz
Koleje Małopolskie wybrały ofertę na ładowarki dla elektrobusów. Nowy gracz

W ramach tego samego przetargu Koleje Małopolskie zdecydowały się na zakup 11 autobusów elektrycznych klasy MAXI od firmy Solaris Bus & Coach. Wybrany model to Urbino 12 electric o pojemności baterii minimum 500 kWh, z centralnym napędem, spełniający wymogi R66, R29 i R100. Autobusy mają oferować co najmniej 35 miejsc siedzących, klimatyzację, przestrzeń dla wózków oraz system informacji pasażerskiej i asystentów kierowcy. Dostawy elektrobusów również planowane są do czerwca 2026 roku.

Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1076225

Koleje Małopolskie wybrały ofertę na ładowarki dla elektrobusów. Nowy gracz
Koleje Małopolskie wybrały ofertę na ładowarki dla elektrobusów. Nowy gracz

Komentarze