Koleje Małopolskie unieważniają część przetargu na elektrobusy. Błąd formalny
3 lipca 2025 roku spółka Koleje Małopolskie ogłosiła decyzję o unieważnieniu zadania nr 1 w przetargu na dostawę 15 elektrobusów z infrastrukturą ładowania.
Powodem jest niemożliwa do usunięcia wada postępowania, wynikająca z nieproporcjonalnych warunków udziału dla wykonawców. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Dodajmy, że to postępowanie trwa dalej dalej w zakresie zadania numer 2: dostawa 11 autobusów klasy I kategorii MAXI oraz zadania numer 3: kompletna infrastruktura ładowania.
Rozkład jazdy:
- Jakiej kategorii elektrobusów dotyczyło unieważnione zadanie nr 1 przetargu Kolei Małopolskich z 3 lipca 2025 roku?
- Jakie nieprawidłowości w warunkach udziału doprowadziły do unieważnienia zadania nr 1?
- Jakie dwa kolejne zadania przetargowe pozostają w toku w postępowaniu prowadzonym przez Koleje Małopolskie?
Cztery MIDI elektryki
Zadanie nr 1 w przetargu Kolei Małopolskich dotyczyło dostawy czterech elektrobusów klasy I kategorii MIDI, o długości od 9,00 do 10,70 m. Wraz z tymi pojazdami przewidziano pakiet serwisowy i obsługowy, a także kompatybilność z infrastrukturą ładowania zamawianą w ramach innego zadania. Zakup miał być realizowany w ramach konkursu CUPT-KPO z dofinansowaniem z Krajowego Planu Odbudowy. Celem jest dalszy rozwój sieci Małopolskich Linii Dowozowych.
W przetargu złożono oferty m.in. od firm Solaris Bus & Coach oraz MAN Truck & Bus Polska:
- Solaris zaproponował cenę 12.177.000 PLN brutto, czyli 9.900.000 PLN netto, co dawało cenę jednostkową netto za Urbino 9 electric na poziomie 2.475.000 PLN netto.
- Z kolei MAN zaoferował 12.546.000 PLN brutto, czyli 10.200.000 PLN netto, co przekładało się na 2.550.000 PLN netto za MAN Lion`s City 10 E.
Obie oferty były znacząco poniżej maksymalnego budżetu zamawiającego, który wynosił 16.728.000 PLN brutto – różnice więc sięgnęły nawet 30%.
Nieusuwalna wada
Jednak nie przekroczenie budżetu stanowiło podstawę do unieważnienia. Zamawiający uznał jednak, że postępowanie zawierało nieusuwalną wadę, wynikającą z błędnego sformułowania warunku udziału. W dokumentacji wymagano bowiem, aby wykonawca wykazał się dostawą co najmniej 5 sztuk fabrycznie nowych autobusów elektrycznych kategorii M3, mimo że samo zamówienie dotyczyło jedynie 4 pojazdów klasy MIDI. Warunek ten został uznany za nieproporcjonalny, co – zgodnie z art. 255 pkt 6 ustawy Pzp – skutkuje koniecznością unieważnienia postępowania.
Dodajmy na koniec, że oferty miły zostać oceniane na podstawie następujących kryteriów:
✅ Cena – 60%
✅ Parametry techniczne – 40%
W części technicznej dodatkowe punkty przyznawano m.in. za pojemność magazynu energii (powyżej 500 kWh), długość zasięgu w warunkach regionalnych, rodzaj napędu oraz standard wykończenia przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy.
Zamówione autobusy miały być pojazdami niskopodłogowymi lub niskowejściowymi, z klimatyzacją, pasami bezpieczeństwa, systemem informacji pasażerskiej i pełnym monitoringiem. Pojazdy miały trafić do Kolei Małopolskich do czerwca 2026 roku. Link do zamówienia: 👉 https://platformazakupowa.pl/transakcja/1076225
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze