Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Małopolskie unieważniają część przetargu na elektrobusy. Błąd formalny

infobus
06.07.2025 15:08
0 Komentarzy

3 lipca 2025 roku spółka Koleje Małopolskie ogłosiła decyzję o unieważnieniu zadania nr 1 w przetargu na dostawę 15 elektrobusów z infrastrukturą ładowania.

Powodem jest niemożliwa do usunięcia wada postępowania, wynikająca z nieproporcjonalnych warunków udziału dla wykonawców. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Dodajmy, że to postępowanie trwa dalej dalej w zakresie zadania numer 2: dostawa 11 autobusów klasy I kategorii MAXI oraz zadania numer 3: kompletna infrastruktura ładowania.

Rozkład jazdy:

  1. Jakiej kategorii elektrobusów dotyczyło unieważnione zadanie nr 1 przetargu Kolei Małopolskich z 3 lipca 2025 roku?
  2. Jakie nieprawidłowości w warunkach udziału doprowadziły do unieważnienia zadania nr 1?
  3. Jakie dwa kolejne zadania przetargowe pozostają w toku w postępowaniu prowadzonym przez Koleje Małopolskie?
Błąd formalny w warunkach udziału. Koleje Małopolskie wycofują się z zakupu 4 MIDI elektrobusów
Błąd formalny w warunkach udziału. Koleje Małopolskie wycofują się z zakupu 4 MIDI elektrobusów

Cztery MIDI elektryki

Zadanie nr 1 w przetargu Kolei Małopolskich dotyczyło dostawy czterech elektrobusów klasy I kategorii MIDI, o długości od 9,00 do 10,70 m. Wraz z tymi pojazdami przewidziano pakiet serwisowy i obsługowy, a także kompatybilność z infrastrukturą ładowania zamawianą w ramach innego zadania. Zakup miał być realizowany w ramach konkursu CUPT-KPO z dofinansowaniem z Krajowego Planu Odbudowy. Celem jest dalszy rozwój sieci Małopolskich Linii Dowozowych.

W przetargu złożono oferty m.in. od firm Solaris Bus & Coach oraz MAN Truck & Bus Polska:

  • Solaris zaproponował cenę 12.177.000 PLN brutto, czyli 9.900.000 PLN netto, co dawało cenę jednostkową netto za Urbino 9 electric na poziomie 2.475.000 PLN netto.
  • Z kolei MAN zaoferował 12.546.000 PLN brutto, czyli 10.200.000 PLN netto, co przekładało się na 2.550.000 PLN netto za MAN Lion`s City 10 E.

Obie oferty były znacząco poniżej maksymalnego budżetu zamawiającego, który wynosił 16.728.000 PLN brutto – różnice więc sięgnęły nawet 30%.

Błąd formalny w warunkach udziału. Koleje Małopolskie wycofują się z zakupu 4 MIDI elektrobusów
Błąd formalny w warunkach udziału. Koleje Małopolskie wycofują się z zakupu 4 MIDI elektrobusów

Nieusuwalna wada

Jednak nie przekroczenie budżetu stanowiło podstawę do unieważnienia. Zamawiający uznał jednak, że postępowanie zawierało nieusuwalną wadę, wynikającą z błędnego sformułowania warunku udziału. W dokumentacji wymagano bowiem, aby wykonawca wykazał się dostawą co najmniej 5 sztuk fabrycznie nowych autobusów elektrycznych kategorii M3, mimo że samo zamówienie dotyczyło jedynie 4 pojazdów klasy MIDI. Warunek ten został uznany za nieproporcjonalny, co – zgodnie z art. 255 pkt 6 ustawy Pzp – skutkuje koniecznością unieważnienia postępowania.

Dodajmy na koniec, że oferty miły zostać oceniane na podstawie następujących kryteriów:

Cena – 60%
Parametry techniczne – 40%

W części technicznej dodatkowe punkty przyznawano m.in. za pojemność magazynu energii (powyżej 500 kWh), długość zasięgu w warunkach regionalnych, rodzaj napędu oraz standard wykończenia przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy.

Zamówione autobusy miały być pojazdami niskopodłogowymi lub niskowejściowymi, z klimatyzacją, pasami bezpieczeństwa, systemem informacji pasażerskiej i pełnym monitoringiem. Pojazdy miały trafić do Kolei Małopolskich do czerwca 2026 roku. Link do zamówienia: 👉 https://platformazakupowa.pl/transakcja/1076225

Błąd formalny w warunkach udziału. Koleje Małopolskie wycofują się z zakupu 4 MIDI elektrobusów
Błąd formalny w warunkach udziału. Koleje Małopolskie wycofują się z zakupu 4 MIDI elektrobusów

Komentarze