Koleje Małopolskie również stawiają na wodorowce z dużymi bateriami. Analiza SWZ
Koleje Małopolskie – oprócz premierowych elektrobusów – kupują także pierwsze w swojej historii (i generalnie spółek kolejowych) autobusy wodorowe.
Będzie to konfiguracja – 3 pojazdy klasy I kategorii MAXI (zadanie 1) i 2 pojazdy klasy I kategorii MEGA (zadanie 2). Zamówienie ma dofinansowanie z programu CUPT-KPO. O ogłoszeniu przetargu na wodorowce pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Kto ma największe szanse zostać ich dostawcą? Sprawdzamy SWZ.
Rozkład jazdy:
- Jakie kryteria techniczne mają największy wpływ na punktację w przetargu Kolei Małopolskich?
- Jakie elementy specyfikacji wskazują na możliwych faworytów przetargu?
- Jakie wymagania dotyczące napędu i magazynowania energii muszą spełniać oferowane autobusy wodorowe?
Punktacja oferentów
W częściach autobusowych kryteriami oceny ofert są: cena (60%), warunki techniczne (40%). W kryteriach technicznych zamawiający premiuje:
- 35 miejsc siedzących lub więcej (MAXI) i więcej niż 50 miejsc siedzących (MEGA) – 5 pkt,
- asystenta automatycznego hamowania – 5 pkt,
- system kamer 360 stopni – 2 pkt,
- lusterka zewnętrzne w postaci kamer – 2 pkt,
- silnik centralny – 2 pkt,
- wyposażenie pojazdu w oświetlenie typu ambientowego – 2 pkt,
- pompę ciepła – 2 pkt,
- baterie trakcyjne o pojemności brutto powyżej 60 kWh (MAXI), powyżej 120 kWh(MEGA) – 10 pkt,
- zużycie wodoru poniżej 7 kg/100 km (MAXI) i poniżej 8kg/100 km (MEGA) – 5 pkt,
- gwarancję na baterie trakcyjne na okres minimum 120 miesięcy bez limitu kilometrów – 5 pkt.
Specyfikacja techniczna
Nowe autobusy będą się cechować długością od 11,5 do 13,0 m (MAXI) i od 17,0 do 18,75 m (MEGA) oraz wysokością do 3,6 m. Autobusy mają być przystosowane do przewozu co najmniej 70 pasażerów (MAXI) i 100 pasażerów (MEGA). Będą wyposażone w drzwi w układzie 1-2-0, 1-1-0 lub 2-2-0 (MAXI) i 1-2-2-0 lub 2-2-2-0 (MEGA). Autobusy mają spełniać wymogi konstrukcji niskopodłogowych. Zamawiający dopuszcza jednak stopnie za drugimi drzwiami.
Napęd wodorowców ma być realizowany za pomocą silników elektrycznych umieszczonych w piastach kół osi napędowych lub poprzez silnik lub silniki centralne. Układ napędu ma odzyskiwać energię hamowania i wykorzystywać ją do doładowania magazynów energii lub ogrzewania (zależnie od zastosowanego rozwiązania technicznego). Magazyn energii elektrycznej stanowić mają akumulatory, baterie, superkondensatory lub inne urządzenia, będące wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Urządzenia magazynujące energię muszą być uzupełniane za pomocą złącza plug-in oraz ogniwa paliwowego zasilanego wodorem, zabudowanego na autobusie i funkcjonalnie połączonego z magazynem energii elektrycznej. Moc ogniwa winna zapewnić ciągłość eksploatacji w trudnych warunkach komunikacji miejskiej, ale nie powinna ona być mniejsza niż 60 kW. Wodór magazynowany ma być w zbiornikach zapewniających jego przechowywanie bez strat w ilościach pozwalających na przejechanie minimum 400 km jazdy w warunkach ruchu podmiejskiego/regionalnego. Gniazdo tankowania wodoru ma być zlokalizowane po prawej stronie w okolicach przedniej osi. Maksymalny czas tankowania wodoru to 15 minut.
Autobusy muszą posiadać częściowo oddzielone od przestrzeni pasażerskiej stanowisko kierowcy. Będzie to kabina półotwarta. Znajdzie się tam m.in. lodówka, uchwyt na kubek, gniazda USB. Pasażerowie pojadą na fotelach typu podmiejskiego/regionalnego o ergonomicznym kształcie. Będą to fotele wysokie, miękkie.
System informacji pasażerskiej to tablice zewnętrzne w kolorze białym. Do tego, wymagane są tablice wewnętrzne podsufitowe LCD. Ich zadaniem będzie wyświetlanie reklam oraz przebiegu trasy. Ponadto, zamawiający wymaga dostawy, wdrożenia oraz uruchomienia systemu dyspozytorskiego zintegrowanego z aplikacją KiedyPrzyjedzie.
Mieszane preferencje
Koleje Małopolskie mają mieszane preferencje co do tego jak mają wyglądać ich autobusy wodorowe. Z jednej strony premiują konstrukcje z silnikiem centralnym (Solaris, Nesobus). Z drugiej zaś – autobusy z bateriami o dużej pojemności (Mercedes). Przy czym, premia za duże baterie jest większa niż za silnik centralny. W efekcie eCitaro fuel cell wychodzi nieco na prowadzenie. Na pewno jednak walka o ten kontrakt (mimo że stosunkowo niewielki) będzie zacięta. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 13 maja.
Przetarg znajduje się na stronie: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1095460
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze