Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Małopolskie bez ofert na pierwsze w historii kolejowe autobusy wodorowe. Znamy budżet

infobus
20.05.2025 06:01
0 Komentarzy

19 maja 2025 roku spółka Koleje Małopolskie oficjalnie unieważniła przetarg na zakup pięciu autobusów wodorowych klasy I, prowadzony w trybie przetargu nieograniczonego.

Powodem było niewpłynięcie żadnej oferty w wyznaczonym terminie. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie były dwa główne typy autobusów wodorowych planowanych do zakupu przez Koleje Małopolskie i ile ich miało być?
  2. Jaki był całkowity budżet przeznaczony na zamówienie i jaka była przewidywana średnia cena jednostkowa netto za jeden autobus?
  3. Dlaczego przetarg został unieważniony i jakie są dalsze plany spółki w związku z tą inwestycją?
Koleje Małopolskie bez ofert na wodorowe autobusy. Przetarg unieważniony, ale budżet znamy
Koleje Małopolskie bez ofert na wodorowe autobusy. Przetarg unieważniony, ale budżet znamy

Wodorowa piątka

Zamówienie dotyczyło dostawy pięciu autobusów elektrycznych zasilanych wodorem FCEV, podzielonych na dwie części: trzy pojazdy klasy MAXI i dwa klasy MEGA. Autobusy miały zostać przeznaczone do obsługi transportu publicznego w województwie małopolskim i były współfinansowane z Krajowego Planu Odbudowy w ramach komponentu „Zielona, inteligentna mobilność”. Kluczowym elementem zamówienia było połączenie technologii wodorowej z dużymi bateriami trakcyjnymi i nowoczesnym wyposażeniem zwiększającym komfort oraz bezpieczeństwo pasażerów.

Zamówienie miało na celu uzupełnienie floty Kolei Małopolskich o niskoemisyjne autobusy regionalne, przystosowane do eksploatacji w trudnych warunkach ruchu podmiejskiego. Wśród wymagań znajdowały się m.in. silniki centralne, baterie o pojemności powyżej 60 kWh (MAXI) i 120 kWh (MEGA), minimalny zasięg 400 km oraz możliwość tankowania wodoru w czasie nie dłuższym niż 15 minut.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 28.997.250 PLN brutto, czyli 23.577.033 PLN netto.

Zadanie pierwsze (trzy autobusy MAXI) miało budżet 15.959.250 PLN brutto, czyli 12.976.219 PLN netto, co daje jednostkową cenę MAXI wodorowca na poziomie 4.325.406 PLN netto.

Natomiast zadanie drugie (dwa autobusy MEGA) – 13.038.000 PLN brutto, czyli 10.600.813 PLN netto, co daje jednoaktową cenę MEGA wodorowca dla KM na poi zimie 5.300.407 PLN netto.

Postępowanie miało zostać rozstrzygnięte zgodnie z następującymi kryteriami przetargowymi:

✅ cena – 60%
✅ parametry techniczno-jakościowe – 40%

Koleje Małopolskie bez ofert na wodorowe autobusy. Przetarg unieważniony, ale budżet znamy
Koleje Małopolskie bez ofert na wodorowe autobusy. Przetarg unieważniony, ale budżet znamy

Szczegóły techniczne zamówienia

Wymagane pojazdy miały mieć długość odpowiednio od 11,5 do 13,0 m (MAXI) oraz od 17,0 do 18,75 m (MEGA) i wysokość do 3,6 m. Autobusy miały oferować pojemność pasażerską min. 70 osób (MAXI) oraz 100 osób (MEGA), z układem drzwi 1-2-0, 1-1-0 lub 2-2-0 w wersji krótszej oraz 1-2-2-0 lub 2-2-2-0 w wersji przegubowej. Wymagano również napędu elektrycznego zasilanego przez ogniwa paliwowe o mocy co najmniej 60 kW, zasilane wodorem magazynowanym w zbiornikach pozwalających na przejazd min. 400 km.

Autobusy miały być wyposażone w system informacji pasażerskiej, system dyspozytorski z integracją z aplikacją KiedyPrzyjedzie oraz liczne udogodnienia dla kierowców i pasażerów – m.in. kabinę półotwartą, lodówkę, fotele wysokie o ergonomicznym profilu, ambientowe oświetlenie i system kamer 360 stopni.

Unieważnienie postępowania nie oznacza jednak rezygnacji z inwestycji. Należy oczekiwać nowego przetargu w najbliższych tygodniach – być może z korektą warunków lub wydłużonym terminem składania ofert.

Historyczny SWZ dostępny pod adresem: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1095460

Koleje Małopolskie bez ofert na wodorowe autobusy. Przetarg unieważniony, ale budżet znamy
Koleje Małopolskie bez ofert na wodorowe autobusy. Przetarg unieważniony, ale budżet znamy

Komentarze