Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

KIO utrzymuje wybór BP Tour w Kielcach. MPK przegrywa walkę o elektryczne linie ZTM

infobus
10.12.2025 19:02
0 Komentarzy

8 grudnia 2025 r. Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła odwołanie MPK Kielce dotyczące wyników przetargu na obsługę 24 autobusów elektrycznych marki Solaris.

Zgodnie z planem Zarządu Transportu Miejskiego w Kielcach, mają one od 2026 roku mają wozić pasażerów komunikacji miejskiej w stolicy województwa świętokrzyskiego. Decyzja KIO otwiera drogę do podpisania umowy z operatorem BP Tour Regio, którego oferta okazała się najtańsza. O proteście MPK pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Który przewoźnik wygrał przetarg na obsługę 24 autobusów elektrycznych w Kielcach?
  2. Jakie argumenty podnosiło MPK Kielce w swoim odwołaniu?
  3. Kiedy elektryczne Solarisy mają wyjechać na trasy?
24 elektryczne Solarisy z prywatnym operatorem. BP Tour zostaje przy wyborze ZTM Kielce
24 elektryczne Solarisy z prywatnym operatorem. BP Tour zostaje przy wyborze ZTM Kielce

KIO potwierdza wybór

Decyzja KIO kończy wielotygodniowy spór pomiędzy MPK Kielce a Zarządem Transportu Miejskiego w sprawie wyboru operatora dla nowej floty 24 elektrycznych Solarisów Urbino 12 electric. W wyniku postępowania, do którego stanęło sześciu wykonawców, najkorzystniejszą ekonomicznie ofertę złożyła firma BP Tour Regio, wyceniając niemal 6-letni kontrakt na ok. 62 mln 400 tys. PLN. Dla porównania oferta MPK była o około 5 mln PLN wyższa.

Miejski operator argumentował, że cena BP Tour jest „rażąco niska” i nie pozwala na rynkową realizację usług przy uwzględnieniu wzrostu wynagrodzeń kierowców, kosztów energii oraz konieczności zapewnienia zaplecza technicznego dla obsługi autobusów elektrycznych. KIO nie podzieliła tych zastrzeżeń, oddalając odwołanie i obciążając MPK kosztami postępowania.

MPK w ciągu 14 dni może jeszcze złożyć skargę do Sądu Okręgowego w Warszawie, ale ta decyzja nie wstrzymuje podpisania umowy. ZTM planuje jej zawarcie jeszcze w 2025 roku, ponieważ elektryczne autobusy mają rozpocząć obsługę pasażerów po 1 maja 2026 r..

Umowa przewiduje, że operator rozpocznie świadczenie usług nie wcześniej niż po pięciu miesiącach od podpisania kontraktu. ZTM jednocześnie dopuszcza skrócenie tego okresu. Czy BP Tour z tego skorzysta? Zobaczymy.

24 elektryczne Solarisy z prywatnym operatorem. BP Tour zostaje przy wyborze ZTM Kielce
24 elektryczne Solarisy z prywatnym operatorem. BP Tour zostaje przy wyborze ZTM Kielce

Nowe autobusy i nowe obowiązki

Projekt związany z wprowadzeniem 24 elektrycznych Solarisów Urbino 12 electric to jeden z największych zakupów taborowych w Kielcach od lat. Zakup autobusów i infrastruktury ładowania kosztował ponad 85 mln PLN, z czego 1,4 mln PLN stanowi wkład własny miasta. Reszta finansowana jest z Krajowego Planu Odbudowy.

Operator, który przejmie obsługę autobusów, będzie musiał zapewnić pełne zaplecze techniczne, utrzymanie infrastruktury ładowania oraz zatrudnienie kierowców w zakresie wymaganym przez ZTM. Dla części prywatnych firm to standard, jednak dla operatora publicznego oznacza to realną konkurencję i utratę części rynku transportu publicznego.

W ramach przetargu zdecydowano się na 6-letnią obsługę pojazdów, a w kryteriach przeważała cena (60%). Pozostałe 40% punktów przyznawano za doświadczenie kierowców – element szczególnie istotny przy eksploatacji autobusów elektrycznych, w których praca odbywa się na infrastrukturze ładowania i wymaga nowych kompetencji.

Naszym zdaniem

Kielecki rynek transportu publicznego wchodzi w okres dużych zmian, a MPK Kielce jest tutaj w coraz większej defensywie. Decyzją radnych o budowie zajezdni autobusowej ZTM, a teraz najnowsza przegrana oznacza utratę obsługi jednego z najbardziej prestiżowych segmentów – pierwszej tak dużej floty autobusów elektrycznych w stolicy województwa świętokrzyskiego. Z punktu widzenia pasażerów wejście prywatnego przewoźnika może zwiększyć konkurencyjność usług, natomiast dla miejskiej spółki to sygnał, że model działania musi ulec zmianie. BP Tour umacnia swoją pozycję w Kielcach, potwierdzając zdolność do obsługi elektryków – doświadczenie, które w przyszłych przetargach będzie kluczowe.

24 elektryczne Solarisy z prywatnym operatorem. BP Tour zostaje przy wyborze ZTM Kielce
24 elektryczne Solarisy z prywatnym operatorem. BP Tour zostaje przy wyborze ZTM Kielce

Komentarze