Kielce z jedną ofertą na MIDI elektrobusy. Ale jaką! Przetargowy debiut Solaris Urbino 10,5 electric
29 października 2025 roku Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach otworzył oferty w przetargu na zakup pięciu autobusów elektrycznych klasy MIDI wraz z infrastrukturą ładowania.
Zgłosił się tylko jeden oferent – podobnie jak w poprzednim postępowaniu. Różnica polega na tym, że wtedy ofertę złożyła firma Daimler Buses Polska, natomiast obecnie o zamówienie ubiega się Solaris. W obu przypadkach zaproponowana cena przekracza budżet zamawiającego. O tym zamówieniu oraz zmianach w SWZ, które sprawiły, że tym razem nie zaoferowano modelu Mercedes-Benz eCitaro K, pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.pl.
Rozkład jazdy:
Elektryczna piątka
Przedmiotem zamówienia Zarządu Transportu Miejskiego w Kielcach jest dostawa pięciu zeroemisyjnych autobusów elektrycznych klasy MIDI o długości od 9,5 do 10,7 metra wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania.
To drugie podejście ZTM do tego zamówienia – poprzednie postępowanie unieważniono po złożeniu jednej, zbyt kosztownej oferty przez Daimler Buses. Teraz również złożona została tylko jedna propozycja – tym razem przez firmę Solaris, która oferuje pojazdy spełniające szczegółowe wymogi techniczne zawarte w zmodyfikowanym SWZ.
Przetarg dotyczy wyłącznie pojazdów niskopodłogowych, przystosowanych do potrzeb pasażerów z ograniczoną mobilnością.
Zakup ma zostać współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Przewidziany termin dostawy to 18 miesięcy od podpisania umowy. Dostawa ma nastąpić w ciągu maksymalnie 18 miesięcy od zawarcia umowy.
Jedna oferta
W zadanym terminie wpłynęła tylko jedna oferta – złożona przez Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. na kwotę 17.527.500 PLN brutto, co odpowiada 14.250.000 PLN netto. Zgłoszenie obejmuje pięć autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania, co daje cenę jednostkową netto za premierowy model Solaris Urbino 10,5 electric na poziomie 2.850.000 PLN (przy założeniu proporcjonalnego podziału kosztów).
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 17.000.000 PLN brutto, a więc oferta Solarisa przekracza ją o 527.500 PLN. Oznacza to, że zamawiający może mieć dylemat: zwiększyć budżet lub ponownie unieważnić postępowanie. Warto zauważyć, że cena mieści się w przedziale rynkowym dla elektrobusów midi spełniających wysokie wymagania techniczne.
Obecnie czekamy na decyzję zamawiającego, która zostanie podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:
✅ cena – 60%
✅ właściwości techniczno-eksploatacyjne – 26%
✅ termin dostawy – 4%
✅ warunki gwarancji – 10%
Preferencje techniczne i wymagania ZTM Kielce
Zamawiający wprowadził do specyfikacji szereg szczegółowych wymagań, w tym preferencje dotyczące centralnego silnika elektrycznego o mocy min. 160 kW, baterii o pojemności nie mniejszej niż 320 kWh i zasięgu min. 250 km na jednym ładowaniu. Autobusy mają być ładowane wyłącznie przewodowo z wykorzystaniem zewnętrznych ładowarek typu plug-in. W konstrukcji pojazdu wymagany jest szkielet z profili stalowych zabezpieczonych metodą KTL, zawieszenie niezależne na osi przedniej, modułowe poszycie boczne i brak wieżowej zabudowy w tylnej części.
Pojazdy muszą spełniać rygorystyczne kryteria energooszczędności (zużycie poniżej 0,85 kWh/km wg E-SORT 2), a także być wyposażone w system UV do oczyszczania powietrza, gniazda USB, elektroniczne tablice LED, pełną kabinę kierowcy z szybą antyrefleksyjną oraz dwie tablice informacyjne LCD w przestrzeni pasażerskiej.
Szczegółowe informacje o zamówieniu na:https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-04bdb1f7-afbf-4690-8f97-7fd80bfa2743










Komentarze