Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Karsan na Busworld Europe 2025: autonomiczny e-JEST i wodorowiec z Toyotą

infobus
11.10.2025 11:00
0 Komentarzy

Na targach Busworld 2025 Karsan zaprezentował swój drugi autobus w wersji autonomicznej: e-ATA H2 z ogniwami Toyoty plus e-JEST Autonomous.

To rozwinięcie znanego modelu e-JEST, który obecny jest także na rynku polskim – w w segmencie miejskich minibusów elektrycznych. Teraz zyskuje on nowe znaczenie: autonomicznego, inteligentnego partnera w ruchu miejskim. Karsan kontynuuje tym samym strategiczny kurs transformacji transportu publicznego: od modelu e-JEST (2018), przez e-ATAK (2019), e-ATA (10-18 m) i e-ATA Hydrogen (2022), po najnowszą autonomiczną premierę 2025.

Rozkład jazdy:

  1. Jak nazywa się nowy autonomiczny model autobusu zaprezentowany przez firmę Karsan?
  2. Jaką moc ma silnik elektryczny zastosowany w modelu Autonomous e-JEST?
  3. Z jaką firmą Karsan współpracował przy tworzeniu systemu autonomicznego?
Karsan na Busworld Europe 2025

Autonomiczne MINI

Model Autonomous e-JEST łączy siedem lat globalnych doświadczeń eksploatacyjnych pojazdu elektrycznego z 4-letnim know-how w autonomii, rozwijanym m.in. przy okazji modelu e-ATAK. Nowa wersja nie jest konceptem, a w pełni operacyjnym produktem, przetestowanym już w 12 miastach. Wyposażony w komplet 23 czujników (LiDAR, radar, kamery, GNSS, IMU), system autonomiczny poziomu 4 pozwala pojazdowi samodzielnie analizować ruch, otoczenie, śledzić sytuację na drodze i podejmować decyzje w czasie rzeczywistym.

Karsan Autonomous e-JEST napędzany jest silnikiem elektrycznym o mocy 135 kW (BMW), zasilanym baterią o pojemności 105 kWh, co pozwala na zasięg do 260 km. Czas ładowania to zaledwie 1 godzina i 20 minut. Komfort podróżowania zapewnia niezależne zawieszenie, a wnętrze oferuje miejsca dla 19 pasażerów.

Nowy e-JEST autonomiczny powstał we współpracy z firmą ADASTEC, która odpowiada za oprogramowanie i systemy percepcji. Cała platforma to już nie tylko pojazd, ale kompletny ekosystem, gotowy do integracji w miejskich systemach transportu publicznego.

Z kompaktową konstrukcją, wysoce zaawansowaną technologią autonomiczną i sprawdzonym napędem, Autonomous e-JEST to rozwiązanie gotowe do wdrożenia na ciasnych, zabytkowych ulicach europejskich miast.

Prezes Karsana Okan Baş podkreśla: „To nie jest po prostu nowy pojazd. To kolejny krok naszej wizji transformacji z epoki napędów elektrycznych ku erze inteligentnej mobilności. Autonomous e-JEST nie tylko przewozi pasażerów – on rozumie ich potrzeby i rytm miasta.”

Karsan na Busworld Europe 2025
Karsan na Busworld Europe 2025

Z Toyotą

To nie jedyna premiera Karsana w Brukseli. W ramach hasła „Three Launches, One Vision”, zaprezentowano także Karsan AI – własny ekosystem inteligencji autonomicznej dla pojazdów miejskich oraz e-ATA Hydrogen (12-metrowy autobus wodorowy stworzony we współpracy z Toyotą, z zasięgiem do 600 km). To efekt wcześniejszego porozumienia, Toyota dostarczy Karsanowi nowej generacji moduły ogniw paliwowych o mocy 85 kW, które będą montowane w 12-metrowych autobusach wodorowych Karsan e-ATA Hydrogen. Moduły produkowane są w belgijskim zakładzie Toyoty w Zaventem.

Prototypy e-ATA Hydrogen przeszły już zimowe testy w ekstremalnych warunkach — w temperaturach do -16°C i na wymagających trasach górskich — osiągając deklarowany zasięg około 500 km na jednym tankowaniu. Czas napełnienia zbiorników wodoru to zaledwie 7 minut, co stawia te pojazdy jako realną alternatywę dla spalinowych odpowiedników na długich, wymagających trasach.

Choć niektóre źródła sugerują, że nowa generacja wodorowych Karsanów może osiągać nawet 600 km zasięgu, dane te nie zostały jeszcze oficjalnie potwierdzone. Nadal też nie ujawniono wszystkich szczegółów technicznych, takich jak liczba i pojemność zbiorników, typ ogniw czy masa własna pojazdu. Starsze wersje autobusów wodorowych Karsan (2022) wykorzystywały 70 kW ogniwa, baterię litowo-tytanową 30 kWh i pięć cylindrycznych zbiorników wodoru o łącznej pojemności 1560 litrów — być może najnowszy model bazuje na znacznie bardziej zaawansowanej architekturze.

Nowa linia autobusów wodorowych ma wejść na rynek w 2025 roku, a partnerstwo z Toyotą wpisuje się w szerszy trend integracji japońskiej technologii fuel cell w europejskich flotach transportu publicznego. Toyota wcześniej współpracowała m.in. z CaetanoBus i Daimler Buses — teraz czas na Karsana.

Karsan na Busworld Europe 2025
Karsan na Busworld Europe 2025

Komentarze