Jelenia Góra z rekordową umową na elektrobusy na Dolnym Śląsku. Z Busnex

5 stycznia Miasto Jelenia Góra podpisało umowę z firmą Busnex Poland na dostawę aż 20 elektrycznych autobusów marki Yutong, które zasilą tabor Miejskiego Zakładu Komunikacji.
Zakup został zrealizowany dzięki dofinansowaniu z NFOŚiGW. Odbiór pojazdów odbędzie się w dwóch etapach: pierwsze 10 elektrobusów miasto odbierze w terminie do dnia 30 listopada 2023 roku, zaś pozostałe 10 – do dnia 15 lutego 2024 roku. E-busy trafią na linie nr 6, 7, 8, 23, 26. To największy w naszym kontrakt – obok zawartego pod koniec zeszłego roku zamówienia z Białegostoku – na zakup autobusów marki Yutong.
Jeleniogórski projekt
Kontrakt podpisali prezydent Jeleniej Góry, Jerzy Łużniak oraz Marcin Kucharski, prezes Busnex Poland – oficjalnego przedstawiciela Yutong Bus.
-„Współpraca z Jelenią Górą ma dla nas szczególny wymiar, bowiem właśnie to miasto jako pierwsze w Polsce miało okazję przetestować Yutonga E12. Czas pokazał, że najlepiej odpowiada on na potrzeby samorządu i 20 takich autobusów elektrycznych zasili komunikację miejską w Jeleniej Górze, malowniczo położonej w Kotlinie Jeleniogórskiej – mówił Marcin Kucharski, prezes firmy Busnex Poland.
Elektromobilna inwestycja dolnośląskiego miasta to efekt dotacji przyznanej w ramach I edycji programu „Zielony Transport Publiczny” przez NFOŚiGW. To ponad 47 milionów 600 tysięcy plus 15 milionów 200 tys. w ramach preferencyjnej pożyczki. Fundusze te pozwolą na zakup 20 autobusów elektrycznych plus ładowarki. Dodajmy, że po zrealizowaniu zamówienia jedna czwarta taboru MZK będzie zeroemisyjna.
Cały jeleniogórski projekt obejmuje zakup:
- 20 ekologicznych autobusów o napędzie elektrycznym, niskopodłogowych, klimatyzowanych, przystosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych, których roczny przebieg powinien wynieść 70 155 km.
- 20 punktów ładowania typu plug-in o mocy ładowania co najmniej 60 kW, a także jednego punktu ładowania o mocy 120 kW oraz dwóch ładowarek, których moc wyniesie co najmniej 150 kW.
- dodatkowo, w ramach kosztów niekwalifikowanych, przedsięwzięcie przewiduje uruchomienie 6 ogólnodostępnych stacji ładowania o mocy minimum 50 kW.
- projekt zakłada również przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 40 kierowców i 6 mechaników.
Całkowity koszt inwestycji w unowocześnienie jeleniogórskiej komunikacji miejskiej to kwota nieco przekraczająca 77,7 mln zł, z czego koszty kwalifikowane objęte wparciem finansowym z NFOŚiGW stanowią ponad 62,8 mln zł.
-„Jednym z obszarów zadań mających dla nas absolutny priorytet jest ograniczanie niskiej emisji w Jeleniej Górze i Kotlinie Jeleniogórskiej, stąd wsparcie finansowe NFOŚiGW jest dla nas wyjątkowo istotne. Wprowadzenie do taboru MZK 20 autobusów elektrycznych nie tylko ograniczy skalę zanieczyszczeń liniowych, ale też – mam głębokie przekonanie – będzie wizerunkowym impulsem dla innych gestorów transportu, by starali się rozważyć podobne działania u siebie. Termomodernizacja obiektów komunalnych w obszarze uzdrowiskowym uzupełni znakomicie efekt tego przedsięwzięcia” – powiedział Jerzy Łużniak, prezydent Miasta Jeleniej Góry.
Zobaczcie relacją z konferencji prasowej na temat podpisanie umowy na dostawę autobusów elektrycznych:
wygrana w przetargu
Podpisana dzisiaj umowa to efekt wygranego przez Busnex Poland przetargu, w którym firma zmierzyła się z MAN.
Busnex zaproponował autobusy Yutong E12 na sumę 54.095.400,00 PLN brutto;
- MAN Truck & Bus Polska z autobusami MAN Lion`s City 12 E na sumę 71.536.800,00 PLN brutto
- Z kolei budżet zamawiającego wynosił 72.000.000,00 PLN.
15 grudnia jeleniogórski magistrat ogłosił, że przyznał Busnex 95,80 pkt, zaś ofercie MAN – 80,37. Różnica ogromna, którą przedstawiciel marki Yutong zbudował przede wszystkim na niższej cenie i kryterium „jakości”. Z kolei MAN był lepszy w „Ekologii”, ale to było za mało, aby nadrobić stracone punkty.
Dodajmy, że autobus Yutong E12 był już testowany w Jeleniej Górze i to dwukrotnie. W Polsce za zakup tych pojazdów zdecydowało się kilkanaście miast, w tym m.in. Białystok. Generalnie Busnex w trzy lata sprzedał w naszym kraju 55 autobusów. Za rok chce osiągnąć pułap 100 egzemplarzy.
JELENIEGÓRSKIE AUTOBUSY
Elektryki dla Jeleniej Góry mają mieć długość od 11,5 do 12,2 m. Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Moc ciągła silnika elektrycznego synchronicznego (asynchronicznego) z magnesami trwałymi ma wynosić minimum 160 kW lub 120 kW przy dwóch silnikach zamontowanych w piastach dla pojedynczego silnika. Energia elektryczna może być magazynowana w: akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Autobusy mają być ładowane za pomocą wyłącznie złącza plug-in z zewnętrznej stacji ładowania o mocy minimum 120 kW mogącej pracować zarówno w trybie pojedynczego lub dwustanowiskowego ładowania o mocy dostosowanej do potrzeb ładowania magazynów energii zastosowanych w autobusie w taki sposób, by można było naładować całkowicie rozładowane magazyny energii możliwie w jak najkrótszym czasie (wolne ładowanie).
Stanowisko kierowcy będzie w pełni wydzielone i oddzielone od przedziału pasażerskiego, wyposażone w zabudowaną, zamykaną kabinę, częściowo przeszkloną, typu zamkniętego.
Pasażerowie pojadą na siedzeniach o dużych walorach estetycznych, odpornych na ścieranie i zabrudzenia, wycieranie oraz o podwyższonej odporności na akty wandalizmu.
Pojazdy będą wyposażone w diodowe tablice kierunkowe wykonane w technologii LED, posiadające układ automatycznej, ciągłej regulacji natężenia świecenia w zależności od warunków oświetlenia zewnętrznego oraz w jedną wewnętrzną tablicę informacyjną LCD pod sufitem, a także w tablicę LCD boczną prezentującą tzw. choinkę – przebieg trasy (wraz z oprogramowaniem do konfiguracji i sterowania tablicami). We wszystkich tablicach kierunkowych nie dopuszcza się koloru czerwonego, niebieskiego – zaś preferowany kolor to kolor bursztynowy.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze