Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jakie elektryki przyjadą do Kórnika? Analiza SWZ

infobus
08.05.2023 11:04
0 Komentarzy

Urząd Miasta i Gminy Kórnik poszukuje dostawcy trzech sztuk fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy MAXI wraz z infrastrukturą ładowania.

Autobusy mają być dostarczone do miasta do dnia 31 maja 2024 roku. O finansowaniu i formalnościach tego przetargu pisaliśmy wcześniej w InfoBusie. Standardowo przyszedł czas na szczegółową analizę SWZ.

Kryteria oceny ofert

Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny dwóch kryteriów: ceny (60%), parametrów techniczno-eksploatacyjnych (40%). W kryteriach technicznych najwięcej punktów można zdobyć za następujące rozwiązania:

  • materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia szkieletu/ kratownicy, ramy/ podwozia – profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub normą równoważną) – 10 pkt,
  • materiał poszycia zewnętrznego nadwozia (elementy ścian bocznych, dachu, ściany przedniej, tylnej, drzwi i pokryw) – aluminium, blachy ze stali odpornej na korozję zgodnie z PN-EN 10088 lub normą równoważną, tworzywa sztuczne przeznaczone do stosowania na zewnątrz, charakteryzujące się bardzo wysoką odpornością na uderzenia, zarysowania i nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 10 pkt,
  • wysokość od podłoża wszystkich wejść pasażerskich autobusu, zawierająca się w zakresie od 300 do 320 mm (włącznie) – 5 pkt,
  • najniższe zużycie energii elektrycznej  – 9 pkt,
  • zaoferowanie autobusów wyposażonych w szybę przednią dzieloną w pionie wzdłuż osi autobusu i dodatkową szybę dla przedniej tablicy kierunkowej – 2 pkt,
  • zaoferowanie przez wykonawcę w autobusach technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego oferta otrzyma – 4 pkt.
fot. KPA KOMBUS

Oczekiwania Kórnika

Trzy elektryki mają mieć długość od 11,9 do 12,0 m, a wysokość max. 3,4 m. Autobusy muszą pomieścić minimum 70 pasażerów, w tym minimum 27 na miejscach siedzących. Pojazdy mają być napędzane silnikami elektrycznymi asynchronicznymi umieszczonymi w osi napędowej. Ich moc ma wynosić minimum 160 kW. Układ napędu musi posiadać funkcję odzyskiwania energii hamowania i wykorzystywać ją do doładowania zastosowanego systemu magazynowania energii. Baterie trakcyjne będą wykonane w technologii NMC lub LFP. Ich pojemność nominalna ma wynosić minimum 390 kWh. Powinny być zabudowane w sposób umożliwiający ich wymianę w warunkach warsztatowych zamawiającego. Zdolność magazynowania energii w pojeździe musi umożliwić przejechanie autobusem co najmniej 300 km, bez konieczności doładowywania baterii trakcyjnych. Ładowanie baterii będzie odbywać się poprzez złącze plug-in oraz przez pantograf.

Przechodzimy do środka autobusów, gdzie na przodzie znajdzie się wydzielona kabina kierowcy typu ,,zamkniętego”, zamykana na zamek patentowy, z zamykanym okienkiem do sprzedaży biletów, wyposażona w stolik do przyjmowania monet. Z kolei w przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia, których szkielety będą wykonane z tworzywa sztucznego lub stali nierdzewnej, wyklejone wykładziną tapicerowaną z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu, odporne na „graffiti”.

Elektryki będą wyposażone w komplet diodowych, elektronicznych tablic informacyjnych, w kolorze bursztynowym lub zbliżonym. Wewnątrz znajdzie się tablica podsufitowa, wyświetlająca informacje w kolorze czerwonym, a także tablica boczna LCD o przekątnej minimum 38 cali, wyświetlająca przebieg trasy.

Dodatkowo autobusy będą wyposażone w system kontroli trzeźwości kierowcy. Oznacza to, że każde uruchomienie napędu autobusu (z wyłączeniem przerw pomiędzy poszczególnymi uruchomieniami napędu wynoszącymi do 30 minut, z możliwością zmiany tego czasu przez zamawiającego) musi być poprzedzone wykonaniem testu kontroli trzeźwości. Ponadto, w autobusach przewidziano również system zliczania pasażerów.

Mamy faworyta

Kórnik dokładnie wie jakich elektrobusów chce. Analiza SWZ nie pozostawia zbyt wiele do rozważania nad potencjalnymi faworytami, bowiem punktacja w kryteriach oceny ofert przemawia na korzyść tylko jednego producenta. Jest nim oczywiście Solaris. Otwarcie ofert zaplanowano na dzień 18 maja.

Komentarze