Jakie autobusy wodorowe preferuje PKS Rzeszów? Analiza SWZ
Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Rzeszowie szuka dostawcy sześciu autobusów wodorowych. Zamówienie obejmuje pojazdy klasy I kategorii MAXI.
Zakup autobusów jest dofinansowany w ramach środków przyznanych z CUPT-KPO. Na temat tego przetargu pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Już wiadomo, że dla zamawiającego nie będzie to łatwy przetarg, bowiem jeden z wykonawców odwołał się do KIO (ale o tym później). Aktualnie zaglądamy do zapisów SWZ.
Rozkład jazdy:
- Jakie są główne kryteria oceny ofert w przetargu na autobusy wodorowe dla PKS Rzeszów?
- Jakie wymagania techniczne muszą spełniać oferowane autobusy?
- Dlaczego Mercedes eCitaro fuel cell ma przewagę w tym postępowaniu?
Punktacja wykonawców
Zamawiający będzie punktował wykonawców w następujących kryteriach: ceny (60%), parametrów technicznych (30%), gwarancji (10%).
Wśród kryteriów technicznych PKS przyzna najwięcej punktów za:
- zużycie energii równe lub niższe niż 85 kWh/100 km – 6 pkt,
- zaoferowanie najwyższego zasięgu awaryjnego – 8 pkt,
- zaoferowanie najwyższego gwarantowanego przebiegu – 4 pkt,
- zaoferowanie okresu gwarancji na poziomie min. 84 miesięcy lub 37.500 roboczogodzin (co nastąpi pierwsze) – 6 pkt,
- konstrukcja szkieletu i poszycia nadwozia wykonane ze specjalnej stali konstrukcyjnej o wysokiej wytrzymałości (np. PN-EN 10025-1:2005 lub równoważne) zabezpieczone antykorozyjnie metodą kataforezy cało pojazdowej, elementami poszycia z tworzyw sztucznych – 6 pkt.
Jakie autobusy?
PKS chce kupić autobusy wodorowe o długości od 11,5 do 12,5 m i wysokości max. 3,5 m. Autobusy muszą posiadać drzwi w układzie 2-2-0 lub 2-2-2. Pojazdy muszą zapewnić przejazd dla minimum 71 pasażerów, w tym minimum dla 31 na miejscach siedzących.
Konstrukcje mają być napędzane silnikiem umieszczonym centralnie lub dwoma identycznymi silnikami umieszczonymi w osi napędowej. Całkowita moc znamionowa silnika ma wynosić min.140 kW netto w przypadku silnika centralnego, a w przypadku silników w osi napędowej – min.120 kW netto. Autobusy mają być wyposażone w ogniwo paliwowe o mocy min. 55 kW, zasilane wodorem zmagazynowanym w systemie połączonych zbiorników ciśnieniowych, które musi stanowić podstawę zasilania autobusu w energię niezbędną do napędzania pojazdu. Do tego, wymagany jest zespół kompozytowych zbiorników ciśnieniowych o pojemności min. 1100 litrów oraz masie użytecznej zmagazynowanego wodoru min. 25 kg, zapewniających zasięg autobusu min. 300 km na jednym tankowaniu.
Pojazdy wyposażone będą w klimatyzację kabiny kierowcy i przestrzeni pasażerskiej. Stanowisko pracy kierowcy będzie typu półzamkniętego. Pasażerowie pojadą na siedzeniach tapicerowanych miękkich, łatwych w czyszczeniu, z tkaniny ograniczającej absorpcję kurzu. Wewnątrz pojazdów znajdą się gniazda USB.
W przypadku tablic kierunkowych zewnętrznych, zamawiający wymaga tablic elektronicznych energooszczędnych, wykonanych w oparciu o diody LED przewlekane lub SMD o wysokiej jaskrawości, w kolorze żółto-białym, w obudowie z metali lekkich, o zminimalizowanym poborze energii elektrycznej, sterowane przez komputer pokładowy. Wewnątrz znajdą się dwie tablice podsufitowe, które powinny wyświetlać informację o aktualnej linii oraz przystanek kolejny i następny. Do tego, na ścianie bocznej przewidziano tablicę LCD (tzw. „choinka”), która musi umożliwiać wyświetlanie następującej informacji: numer linii, kierunek, aktualną godzinę, przebieg trasy w formie graficznej realizowanego kursu, aktualny oraz następny przystanek.
eCitaro fuel cell z przewagą
Kryteria techniczne premiują autobusy wodorowe, z nadwoziem wykonanym w technologii KTL, którą stosuje m.in. Mercedes. Do tego dochodzi jeszcze premia za najwyższy zasięg w przypadku awarii ogniwa wodorowego. Powyższe premie zauważył Solaris, który postanowił zaskarżyć SWZ do Krajowej Izby Odwoławczej. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 3 kwietnia.
Przetarg znajduje się na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-7360da08-a21e-4be7-9f2d-0d1727ee1258
Komentarze