Jakie autobusy kupuje Powiat Wodzisławski? Analiza SWZ
Powiat Wodzisławski szuka dostawców sześciu autobusów zero- i niskoemisyjnych. Zamówienie jest dofinansowane ze środków pochodzących z CUPT-KPO.
Zamówienie zostało podzielone na trzy części, a poszczególne zadnia dotyczą: zakupu dwóch autobusów zeroemisyjnych klasy I kategorii MAXI (część 1), dwóch autobusów „mild hybrid” klasy I kategorii MAXI (część 2) i dwóch autobusów „mild hybrid” klasy I kategorii MAXI (część 3). O ogłoszeniu tego przetargu pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Pora zajrzeć do szczegółów SWZ.
Rozkład jazdy:
- Jakie rodzaje autobusów zamierza zakupić Powiat Wodzisławski w ramach przetargu?
- Jakie kryteria techniczne są brane pod uwagę przy wyborze dostawców?
- Kiedy nastąpi otwarcie ofert w tym przetargu?
Kryteria oceny ofert
W każdej części przetargu zamawiający wyróżnił dwa kryteria oceny ofert: cenę (60%) i parametry techniczno-użytkowe (40%).
Różnice pojawiają się w kryteriach technicznych. W przypadku elektrobusów (część 1 przetargu) powiat premiuje:
- silnik centralny – 10 pkt,
- wyposażenie pojazdów w moduły zdalnej diagnozy dającej możliwość w czasie rzeczywistym, on-lin na podgląd na platformie webowej, parametrów pracy pojazdów jak i diagnozę wszystkich układów, systemów zamontowanych w pojeździe – 10 pkt,
- materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ ramy) podwozia – aluminium lub profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 20 pkt,
- liczba pasażerów siedzących powyżej 40 miejsc – 15 pkt,
- zawieszenie niezależne – 15 pkt,
- pojemność użytkowa baterii trakcyjnych – powyżej 450 kWh – 20 pkt,
- dedykowana nagrzewnica / grzejnik konwektorowy na nogi w kabinie kierowcy – 10 pkt.
Nieco inaczej prezentują się kryteria techniczne w częściach 2 i 3 przetargu:
- moc silnika elektrycznego modułu hybrydowego powyżej 30 kW – 15 pkt,
- wyposażenie pojazdów w moduły zdalnej diagnozy dającej możliwość w czasie rzeczywistym, on-lin na podgląd na platformie webowej, parametrów pracy pojazdów jak i diagnozę wszystkich układów, systemów zamontowanych w pojeździe – 10 pkt,
- materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ ramy) podwozia – aluminium lub profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 15 pkt,
- liczba pasażerów siedzących powyżej 40 miejsc – 15 pkt,
- zawieszenie niezależne – 15 pkt,
- dedykowana nagrzewnica / grzejnik konwektorowy na nogi w kabinie kierowcy – 10 pkt.
- pojemność silnika: od 10 dm3 – 15 pkt.
Jakie elektrobusy?
Autobusy elektryczne powinny cechować się długością od 11,5 m do 12,5 m i wysokością max. 3,40 m. Będą to konstrukcje niskopodłogowe, bez stopni poprzecznych pomiędzy drzwiami pierwszymi a drugimi. Autobusy powinny być przystosowane do przewozu co najmniej 50 pasażerów, w tym minimum 30 na miejscach siedzących. Wymiana pasażerów ma odbywać się poprzez drzwi w układzie 1-2-0.
Autobusy będą napędzane silnikami zintegrowanymi z osią napędową lub silnikiem centralnym. Zamawiający preferuje zastosowanie układu napędowego wyposażonego w silnik centralny. Moc znamionowa silników zintegrowanych z osią ma wynosić – minimum 250 kW, zaś silnika centralnego – minimum 160 kW. Układ napędu ma odzyskiwać energię hamowania i wykorzystywać ją do doładowania magazynów energii. Energia elektryczna może być magazynowana w: akumulatorach albo superkondensatorach albo innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Zdolność magazynowania energii w pojeździe powinna umożliwić na przejechanie autobusu przy zasilaniu elektrycznym w warunkach E-SORT 2 co najmniej 320 km, bez doładowywania magazynów energii. Pojemność użyteczna magazynów energii musi być nie mniejsza niż 350 kWh. Ładowanie magazynu musi odbywać się przy wykorzystaniu systemu przewodowego, zewnętrzną ładowarką typu „plug-in”, o mocy co najmniej 80 kW i prądzie ładowania 200A.
Pasażerowie pojadą na fotelach o ergonomicznym kształcie, typu międzymiastowego. Siedzenia będą wyposażone w łatwo wymienne miękko tapicerowane wkładki. Miejsce pracy kierowcy to kabina wydzielona typu zamkniętego, klimatyzowana, z okienkiem do sprzedaży biletów, zamykana na zamek patentowy. Zamawiający nie dopuszcza wykorzystania skrzydła I drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy.
Autobusy będą wyposażone w komplet tablic diodowych (LED) z funkcją autoregulacji jasności świecenia w zależności od natężenia oświetlenia zewnętrznego, wyświetlające informacje w kolorze białym. Z kolei wewnątrz znajdzie się jedna tablica informacyjna, umieszczona pod sufitem w połowie szerokości pojazdu, za kabiną kierującego pojazdem. Tablica przeznaczona będzie do emisji następujących informacji: numeru linii, kierunku jazdy i innych komunikatów. Ponadto, ekran musi wyświetlać co najmniej 5 następnych przystanków w formie ,,koralików” oraz informację o następnym przystanku lub przystanku, na którym znajduje się pojazd.
Hybrydy z części 2 i 3 przetargu
Z kolei autobusy hybrydowe powinny mieć długość od 11,5 do 12,5 m i wysokość max. 3,40 m. Pojazdy powinny przewieźć co najmniej 70 pasażerów, w tym minimum 30 na miejscach siedzących. Wymiana pasażerów ma odbywać się poprzez drzwi w układzie 1-2-0. Autobusy będą napędzane silnikiem spalinowym o zapłonie samoczynnym, dostosowanym technicznie do zasilania paliwem ciekłym – olejem napędowym. Ma to być silnik o mocy minimum 260 kW, spełniający normę emisji spalin Euro 6e. Autobusy mają być wyposażone w moduł hybrydowy typu mild hybrid, z funkcją START-STOP silnika po zatrzymaniu autobusu.
W pozostałym zakresie wyposażenie autobusów hybrydowych będzie podobne jak w przypadku zamawianych autobusów elektrycznych.
Z uwagi na kryteria techniczne, które wyznaczają określony kierunek zakupowy zamawiającego mamy trzech potencjalnych kandydatów do złożenia oferty. Są to: ABP (z autobusami Iveco), MAN oraz Daimler Buses. Kryteria techniczne to aż 40% wagi i tym sposobem konkurenci tych trzech firm nie mają szans na to zamówienie. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 19 lutego.
Przetarg znajduje się na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-f385fe7c-06ad-4d34-b98e-95a21e988cf2
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze