Jaki będzie pierwszy pas BRT w Polsce? Metrobusy MZK Opole pojadą co 5 minut
Opole stawia na metrobus. Pierwszy korytarz BRT w Polsce powstanie do 2029 roku. Inwestycja ma szansę wyznaczyć nowy standard dla transportu publicznego w naszym kraju.
Miasto zapowiedziało budowę pierwszej w kraju dedykowanej trasy dla metrobusa – szybkiego transportu autobusowego typu BRT (Bus Rapid Transit). Za realizację inwestycji odpowiada Miejski Zarząd Dróg, a projekt otrzymał rekordowe 180 mln zł dofinansowania. O tym projekcie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jakie miasto jako pierwsze w Polsce wybuduje korytarz BRT (Bus Rapid Transit) dla metrobusa?
- Ile wynosi długość nowej trasy średnicowej BRT w Opolu?
- W którym roku planowane jest zakończenie budowy pierwszego w Polsce korytarza metrobusowego?
BRT na start!
Nowa trasa średnicowa, o długości ok. 2 km, połączy ul. Struga z rondem przy ul. Prószkowskiej, przebiegając m.in. nad Parkiem Nadodrzańskim i w pobliżu torów kolejowych. Trasa zostanie zaprojektowana jako jednojezdniowa, z nowymi przystankami autobusowymi i ścieżką rowerową. Wzdłuż niej powstaną również ekrany akustyczne, które mają ograniczyć hałas w sąsiedztwie linii kolejowej.
W ramach systemu BRT powstaną dwie linie:
- Nowa linia 2: od ul. Wschodniej do osiedla Dambonia
- Zmieniona linia 15: z Wójtowej Wsi do centrum miasta
– To przełomowe przedsięwzięcie – powiedział Tadeusz Stadnicki, prezes MZK. – Czterokrotnie zredukujemy czas przejazdu z centrum. Na linii 2 dojazd z okolic dworca do Niemodlińskiej zajmie 11 minut. Linia 15 z pętli przy Prószkowskiej do przystanków w rejonie dworca dojedzie w około 5-7 minut (obecny czas przejazdu wynosi około 20-22 minuty).
Obie linie w godzinach szczytu mają kursować średnio co 5 minut, a przejazdy będą nawet czterokrotnie szybsze niż obecnie.~Przykład? Dojazd z okolic dworca do Niemodlińskiej linią 2 ma potrwać 11 minut, a linia 15 pokona trasę z Prószkowskiej do dworca w 5–7 minut (obecnie to 20–22 min).
W nowej odsłonie
Projekt ma charakter pionierski – to pierwsze w Polsce tak kompleksowe wdrożenie standardu BRT (Bus Rapid Transit), który łączy jakość transportu szynowego z elastycznością autobusowego.
– Metrobus to rozwiązanie pomiędzy transportem szynowym a autobusowym – podkreśla Małgorzata Stelnicka, zastępca prezydenta Opola. – Chcemy połączyć największe osiedla i dać mieszkańcom realną alternatywę dla samochodu.
Z kolei Tadeusz Stadnicki, prezes MZK Opole, zaznacza, że skrót BRT to nie tylko technologia, ale też obietnica jakości: priorytety na skrzyżowaniach, wysoka częstotliwość, przystanki o podwyższonym standardzie, nowoczesne pojazdy.
Większy system
Warto dodać, że z trasy średnicowej będą mogli korzystać również inni przewoźnicy autobusowi – zwiększy to elastyczność całego systemu. Inwestycja otrzymała rekordowe 180 mln zł dofinansowania, co czyni ją największą dotowaną inwestycją drogową w historii miasta. Budowa ruszy już w 2026 roku, a zakończenie przewidziano na 2029 rok. Projekt obejmuje nie tylko nową drogę, ale też:
- ścieżki rowerowe
- nowe przystanki z pełnym wyposażeniem
- infrastrukturę umożliwiającą przesiadki
- łatwy dostęp do terenów rekreacyjnych, jak wyspa Pasieka
Więcej informacji? Podczas Dni Otwatych MZK!
Zbliżająca się realizacja metrobusa to niejedyny sposób, w jaki MZK Opole przybliża mieszkańcom kulisy komunikacji publicznej. Już 13 września 2025 r. odbędzie się Dzień Otwarty Zajezdni – to jedyna taka okazja w roku, by:
- zobaczyć ładowanie autobusów elektrycznych,
- wejść do kabiny kierowcy,
- zwiedzić zaplecze techniczne,
- porozmawiać z dyspozytorami i mechanikami,
- dowiedzieć się więcej o pracy w spółce.
Dla uczestników uruchomione zostaną specjalne linie S1 i S2, które dowiozą gości do zajezdni przy ul. Luboszyckiej
Komentarze