Jaka marka wzbogaci tabor elektrobusów w MZK Jelenia Góra? Analiza SWZ
Miejski Zakład Komunikacyjny wzbogaci się o kolejne autobusy elektryczne. Będą to pojazdy klasy I kategorii MINI i MIDI.
Zamówienie ma dofinansowanie dzięki oszczędnościom wynikającym z realizacji wcześniejszych zakupów w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. O ogłoszeniu najnowszego przetargu na elektrobusy pisaliśmy wcześniej w InfoBusie. Niekwestionowanym liderem dostaw autobusów elektrycznych dla MZK jest Busnex Poland z autobusami Yutong. Sprawdzamy, kto ma szanse na ten kontrakt.
Rozkład jazdy:
- Jakie dwie klasy autobusów elektrycznych chce zakupić MZK Jelenia Góra?
- Kiedy planowane jest otwarcie ofert w tym przetargu?
- Jaka firma dostarczała wcześniej elektrobusy Yutong dla MZK?
Kryteria oceny ofert
W obu częściach przetargu (MINI i MIDI) oferty będą punktowane z uwzględnieniem czterech kryteriów: ceny (60%), jakości – oceny technicznej (15%), aspektów środowiskowych – ekologii (10%), zapewnienia bezpieczeństwa dostaw (15%).
W kryteriach technicznych w części 1 – MINI, premiowane są następujące rozwiązania:
- długość przebiegu między wymaganymi obsługami technicznymi co 60 000 km – 5 pkt,
- łączna liczba miejsc pasażerskich – 26 i więcej – 8 pkt,
- liczba miejsc siedzących powyżej 10 – 5 pkt,
- liczba miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi – powyżej 6 – 1 pkt,
- niska podłoga na całej długości autobusu – 1 pkt,
- możliwość wymiany paków bateryjnych w warunkach warsztatowych MZK – 5 pkt,
- panele zewnętrzne poszycia dzielone w pionie – 5 pkt,
- pojemność dostępna energii dla użytkownika pojazdu – minimum 140 kWh – 20 pkt,
- gwarancja zasięgu (przebiegu) autobusu w warunkach jeleniogórskiej komunikacji miejskiej, o parametrach określonych w SWZ na pojedynczym ładowaniu – 300 km i więcej – 25 pkt,
- gwarancja na baterie trakcyjne i urządzenie magazynujące zainstalowane w autobusie – 132 miesiące – 10 pkt,
- gwarancja całopojazdowa należytej jakości (bez limitu kilometrów) na zespoły, układy, elementy autobusu, wyposażenie autobusu i oprogramowanie za wyjątkiem baterii trakcyjnych na każdy autobus – 60 miesięcy – 5 pkt,
- gwarancja na zewnętrzne powłoki lakiernicze nadwozia – 76 miesięcy – 5 pkt,
- gwarancja na elektryczny układ napędowy autobusu (obejmujący co najmniej silnik trakcyjny i falownik trakcyjny), bez limitu czasu eksploatacji – 265.000 km – 5 pkt.
W części 2 – MIDI – zamawiający w „technice” punktuje:
- długość przebiegu między wymaganymi obsługami technicznymi co 60 000 km – 5 pkt,
- łączna liczba miejsc pasażerskich – ponad 70 – 2 pkt,
- liczba miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi – ponad 4 – 2 pkt,
- niska podłoga na całej długości autobusu – 2 pkt,
- brak zabudowy wieżowej – 2 pkt,
- lokalizacja magazynów energii – poza strefą zgniotu (dach pojazdu) – 2 pkt,
- panele zewnętrzne poszycia dzielone w pionie – 2 pkt,
- silnik umieszczony „centralnie” – 3 pkt,
- pojemność dostępna energii dla użytkownika pojazdu – minimum 280 kWh – 25 pkt,
- gwarancja zasięgu (przebiegu) autobusu w warunkach jeleniogórskiej komunikacji miejskiej, o parametrach określonych w SWZ na pojedynczym ładowaniu – 260 km i więcej – 25 pkt,
- gwarancja na baterie trakcyjne i urządzenie magazynujące zainstalowane w autobusie – 132 miesiące – 10 pkt,
- gwarancja całopojazdowa należytej jakości (bez limitu kilometrów) na zespoły, układy, elementy autobusu, wyposażenie autobusu i oprogramowanie za wyjątkiem baterii trakcyjnych na każdy autobus – 60 miesięcy – 10 pkt,
- gwarancja na zewnętrzne powłoki lakiernicze nadwozia – 76 miesięcy – 5 pkt,
- gwarancja na elektryczny układ napędowy autobusu (obejmujący co najmniej silnik trakcyjny i falownik trakcyjny), bez limitu czasu eksploatacji – 345.000 km – 5 pkt.
Elektrobusy MIDI i MINI
Elektryki dla Jeleniej Góry mają mieć długość od 9,5 do 10,9 m (MIDI) oraz 6,0 do 7,0 m (MINI), a ich wysokość nie może przekroczyć 3,4 m (MIDI) i 3,0 m (MINI). Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie jednego silnika elektrycznego centralnego z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim (MINI). W autobusie MIDI zamawiający dopuszcza jeden lub wiele silników elektrycznych. Moc ciągła silnika elektrycznego z magnesami trwałymi ma wynosić minimum 160 kW (MIDI) oraz 120 kW (MINI).
Energia elektryczna może być magazynowana w: akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Autobusy mają być ładowane za pomocą wyłącznie złącza plug-in z zewnętrznej stacji ładowania o mocy minimum 120 kW mogącej pracować zarówno w trybie pojedynczego lub dwustanowiskowego ładowania o mocy dostosowanej do potrzeb ładowania magazynów energii zastosowanych w autobusie w taki sposób, by można było naładować całkowicie rozładowane magazyny energii możliwie w jak najkrótszym czasie (wolne ładowanie).
Stanowisko kierowcy będzie w pełni wydzielone i oddzielone od przedziału pasażerskiego, wyposażone w kabinę typu zamkniętego. W autobusach MIDI dostęp do kabiny prowadzącego pojazd ma być zapewniony wydzielonym wejściem przez przednie skrzydło pierwszych drzwi sterowane osobno i niezależnie. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o budowie modułowej, profilowanych. Skorupy (szkielet) siedzeń mają być wykonane z materiałów nierdzewnych (np.: tworzywo sztuczne, aluminium, stal nierdzewna) wyklejone wykładziną tapicerowaną niepalną.
Pojazdy będą wyposażone w diodowe tablice kierunkowe wykonane w technologii LED, posiadające układ automatycznej, ciągłej regulacji natężenia świecenia w zależności od warunków oświetlenia zewnętrznego oraz w jedną wewnętrzną tablicę informacyjną LCD pod sufitem, a także w tablicę LCD boczną prezentującą tzw. choinkę – przebieg trasy (wraz z oprogramowaniem do konfiguracji i sterowania tablicami). We wszystkich tablicach kierunkowych nie dopuszcza się koloru czerwonego, niebieskiego – zaś preferowany kolor to kolor bursztynowy.
Podsumowanie
MZK Jelenia Góra nie zmieniło istotnie specyfikacji przetargowej od ostatniego postępowania na elektrobusy. Oznacza to, że z pewnością na otwarciu ofert nie zabraknie firmy Busnex Poland z autobusami Yutong. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 6 października.
Na koniec link do przetargu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1166308
Komentarze