Jak kierowcy autobusów w Wilnie radzą sobie z… pasami bezpieczeństwa
Czy pasy bezpieczeństwa są obowiązkowe dla kierowców autobusów? Oczywiście. Czy są przestrzegane? W Wilnie – zaskakująco często nie.
Najnowsze działania litewskiej policji ujawniają niepokojącą praktykę obchodzenia przepisów dotyczących bezpieczeństwa w autobusach miejskich w ramach lokalnego transportu publicznego. Tak naa wszelki wyapdek przypominamy, że pasy bezpieczeństwa w autobusach nie są jedynie formalnością – ich stosowanie ratuje życie nie tylko podczas groźnych wypadków, ale również przy gwałtownym hamowaniu lub zderzeniu na światłach.
Rozkład jazdy:
- Ilu kierowców autobusów miejskich w rejonie wileńskim nie miało zapiętych pasów podczas kontroli przeprowadzonej przez litewską policję?
- Jakie kary grożą na Litwie kierowcom za niezapięcie pasów bezpieczeństwa?
- Jakie działania zapowiedziała litewska policja po ujawnieniu naruszeń związanych z pasami bezpieczeństwa w autobusach?
Zaskakujący problem
O tym, że temat zapinania pasów przez kierowców to nie drobiazg, przekonali się funkcjonariusze Zarządu Ruchu Drogowego Departamentu Policji przy MSW Litwy. W trakcie jednodniowej, celowej kontroli przeprowadzonej w rejonie wileńskim skontrolowano 40 autobusów, z czego aż 17 kierowców nie miało zapiętych pasów bezpieczeństwa.
Jeszcze bardziej niepokojący jest jednak fakt, że w wielu pojazdach pasy zostały celowo uszkodzone – przecięte, zdemontowane, a klamry unieruchomione. Tym samym kierowcy fizycznie nie mogli ich używać, a pojazdy poruszały się w stanie technicznie niezgodnym z przepisami.
Policja wskazuje, że w wielu przypadkach kierowcy pozbawiali się możliwości przypięcia pasów celowo – najprawdopodobniej w celu ominięcia obowiązku. A to nie tylko wykroczenie – to realne zagrożenie dla życia i zdrowia.
W trzech przypadkach funkcjonariusze cofnęli ważność badań technicznych autobusów. To oznacza, że pojazdy nie mogą legalnie wyjechać na drogę do czasu naprawy i ponownej kontroli.
Kary i konsekwencje
Za niezapięcie pasa bezpieczeństwa na Litwie kierowca może otrzymać:
- mandat w wysokości 30–50 euro,
- w przypadku recydywy – nawet 60–90 euro,
- a także czasowe odebranie prawa jazdy na okres 1–2 miesięcy.
To jednak nie jedyna konsekwencja. W przypadku stwierdzenia celowego uszkodzenia sprzętu bezpieczeństwa (np. przecięcia pasa) służby mogą cofnąć badanie techniczne całego pojazdu.
Z danych Lietuvos Policija wynika, że w samym 2024 roku funkcjonariusze ujawnili 20 770 przypadków naruszeń dotyczących korzystania z pasów bezpieczeństwa. Ponad 16 000 z nich dotyczyło kierowców pojazdów, a 1700 osób zostało przyłapanych na powtórnym złamaniu przepisów.
Co ciekawe – litewska policja ma także dane o zapinaniu pasów w autobusach przez pasażerów. W autokarach prawie 3000 pasażerów podróżowało bez zapiętych pasów. W sumie w zakresie całego wyposażenia ochronnego (pasy, foteliki, kaski) litewska policja w 2024 r. zarejestrowała 21 335 naruszeń.
Litewscy funkcjonariusze zapowiedzieli kontynuację niezapowiedzianych kontroli w autobusach miejskich i regionalnych – szczególnie w aglomeracji wileńskiej. Ich celem jest eliminowanie pojazdów niesprawnych technicznie i ukrócenie procederu celowego uszkadzania pasów.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze