Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jak co roku o tej porze Szczecin szuka autobusowego operatora na rok

infobus
21.11.2025 15:02
0 Komentarzy

20 listopada 2025 r., Gmina Miasto Szczecin uruchomiła coroczne postępowanie, które zdecyduje o obsłudze wybranego miejskich linii autobusowych w 2026 roku.

Tradycyjnie kontrakt liniowy trafia do PKS Szczecin, ale żeby procedurom stało sie zadość miasto organizuje doroczne postępowanie, obejmujący wybrane przewozy dzienne, nocne i system transportu na żądanie. O tym zamówieniu w zeszłym roku pisaliśmy w TransInfo tutaj.

Rozkład jazdy:

  1. Ile wozokilometrów obejmuje szczecińskie zamówienie na 2026 rok?
  2. Ilu autobusów maksymalnie potrzeba do realizacji kontraktu?
  3. Do kiedy można składać oferty w tym postępowaniu?
Szczecin tradycyjnie szuka operatora na rok. Do wzięcia pakiet linii i transport na żądanie
Szczecin tradycyjnie szuka operatora na rok. Do wzięcia pakiet linii i transport na żądanie

Szczecińska tradycja transportowa

Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie ogłosił postępowanie 20 listopada 2025 r. Przetarg, określany jako szczecińskie zamówienie na usługi przewozowe w komunikacji miejskiej, obejmuje pełną roczną obsługę wszystkich wskazanych linii dziennych, nocnych oraz transportu na żądanie. Zamówienie dotyczy taboru autobusowego niskopodłogowego, obejmuje łącznie 4 439 351,20 wozokilometrów i 4 199,75 wozogodzin w ramach TnŻ, z możliwością zwiększenia pracy przewozowej nawet o 30 procent.

Zamawiający wymaga autobusów MINI, MAXI i MEGA, z pełnym wyposażeniem zgodnym z rozporządzeniem technicznym oraz lokalnymi wymogami, w tym barwami Floating Garden. Do obsługi zamówienia potrzebnych będzie do 90 pojazdów wraz z rezerwą. Wykonawca musi posiadać bazę transportową na terenie Szczecina lub gmin sąsiednich, prowadzić pełne utrzymanie taboru, zapewnić pogotowie techniczne i łączność z Centralą Ruchu. Wymagane jest zatrudnienie kierowców na umowę o pracę oraz spełnienie warunków dotyczących wieku taboru (maksymalnie 20 lat i średnio do 17 lat).

Przewidziano również dużą elastyczność w obsłudze linii. ZDiTM może zmieniać rozkłady jazdy, formułę funkcjonowania TnŻ, zlecać komunikację zastępczą, uruchamiać rezerwy, a w przypadku inwestycji prowadzić szerokie korekty pracy przewozowej. Zamówienie nie jest finansowane z funduszy UE.

Przetargowe wymagania

W zakresie doświadczenia wykonawcy wprowadzono wymóg wykazu usług z trzech ostatnich lat, licencji transportowej, wykazu narzędzi i sprzętu, a także szczegółowego pakietu oświadczeń dotyczących braku podstaw do wykluczenia. Przewidziano wadium w wysokości 500 000 zł.

Realizacja zamówienia obejmuje okres 1 stycznia 2026 – 31 grudnia 2026, bez możliwości skrócenia. Dostawa taboru fabrycznie nowego, jeśli będzie wprowadzany przez wykonawcę, musi spełniać najwyższą normę emisji spalin lub w przypadku autobusów używanych – normę nie więcej niż o trzy klasy niższą od maksymalnej.

Na oferty zamawiający czeka do 9 grudnia 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

  • ✅ Cena brutto za 1 wozokilometr w komunikacji dziennej i nocnej – 34
  • ✅ Cena brutto za 1 wozogodzinę w transporcie na żądanie – 14
  • ✅ Cena brutto za 1 godzinę dyżuru rezerwy autobusowej wraz z obsługą – 4
  • ✅ Cena brutto za 1 wozokilometr komunikacji zastępczej (powyżej 10 km/h) – 4
  • ✅ Cena brutto za 1 wozogodzinę komunikacji zastępczej (poniżej 10 km/h) – 4
  • ✅ Jakość: średni wiek taboru – 40

Zakupowe tło

Szczeciński rynek przewozów autobusowych w ostatnich latach był stabilny, choć w zeszłym roku pojawiły próby oprotestowania rocznego zamówienia ze strony prywatnego operatora. Nic z tego ostatecznie wyszło. Najnowsze zapisy w tym zamówieniu generalnie są bardzo podobne, także możemy założyć z dużą dozą prawdopodobieństwa, ze ZDiTM, jak co roku, uzyska jedną ofertę. Pozycja PKS Szczecin jest niezagrożona, choćby z uwagi na okres obowiązywania umowy – 12 miesięcy i krótki odstęp czasu pomiędzy otwarciem ofert (i później podpisaniem umowy), a planowanym startem usług. Takie warunki wręcz uniemożliwiają wejście nowych graczy na szczeciński rynek komunikacji miejskiej.

Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie: https://ted.europa.eu/TED/notice/udl?uri=TED:NOTICE:770351-2025:TEXT:PL:HTML

Komentarze