Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jak autobusy szkolne powinny być oznakowane zgodnie z przepisami?

infobus
11.09.2023 09:06
0 Komentarzy

Kodeks Drogowy przewiduje szereg wymogów w zakresie oznaczania autobusów szkolnych. Za sprawą listu naszego Czytelnika sprawdzamy, jak to wygląda w rzeczywistości.

Dodajmy, że oznakowania „gimbusów” reguluje także rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Jak pokazuje jednak życie – przepisy idą swoją drogą, a realia są takie, że większość pojazdów nie spełnia wszystkich wymagań nałożonych przepisami polskiego prawa.

Autobus szkolny według Prawa o ruchu drogowym

Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym – autobus szkolny, czyli autobus przeznaczony do przewozu dzieci do szkoły powinien mieć barwę pomarańczową. W większości przypadków wymóg ten jest zachowywany, lecz zdarzają się gimbusy barwy białej czy też nawet zielonej.

Do tego ustawa wymaga oznaczenia autobusu z przodu i z tyłu prostokątnymi tablicami barwy białej, z napisem barwy czarnej „autobus szkolny”.

W tym przypadku chodzi o zwykłą tablicę z napisem „autobus szkolny”, która może być umieszczona za szybą pojazdu. Jest to wymóg, o którym nie wszyscy przewoźnicy pamiętają, a który nie wymaga też dużych nakładów finansowych.

Oprócz napisu konieczne jest również oznaczenie autobusu z przodu i z tyłu kwadratowymi tablicami barwy żółtej z symbolem dzieci barwy czarnej. W rzeczywistości polskie gimbusy zazwyczaj posiadają albo tablice z napisem „autobus szkolny” albo tablice z symbolem dzieci, podczas gdy mają obowiązek posiadać oba te oznaczenia.

Kodeks Drogowy przewiduje szereg wymogów w zakresie oznaczania autobusów szkolnych. Za sprawą listu naszego Czytelnika sprawdzamy, jak to wygląda w rzeczywistości.
fot. MZK Bielsko-Biała

I według Ministra Infrastruktury

Bardziej szczegółowe wymagania co do oznaczania autobusów szkolnych i ich wyposażenia wprowadza rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. W kwestii oznaczania autobusów szkolnych większość wymogów jest powtórzona z ustawy – Prawo o ruchu drogowym.

Obowiązkiem przewoźników, który nakłada na nich rozporządzenie jest miejsce z przodu i z tyłu po lewej stronie pojazdu przeznaczone na umieszczenie tablicy ze znakiem „STOP”. Autobus powinien być wyposażony w urządzenie uwidaczniające tę tablicę sterowane z miejsca kierowcy. Działanie urządzenia powinno być automatyczne po otwarciu drzwi autobusu i sygnalizowane kierowcy lampką kontrolną koloru czerwonego.

W tym przypadku jest najwięcej uchybień. Realia są takie, że autobusy szkolne (o ile w ogóle) posiadają znak „STOP”, ale bez urządzenia, które ma zapewnić widoczność tego znaku. Sam znak „STOP” to za mało – i takie oznaczenie pojazdu nie spełnia wymogów rozporządzenia Ministra Infrastruktury.

Na koniec dodajmy, że niedopełnienie obowiązku oznaczenia pojazdów może zostać uznane jako wykroczenie, zgodnie z Kodeksem wykroczeń i być usankcjonowane karą grzywny.

Komentarze