Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Iveco dostarczy do 4000 autobusów dla Île-de-France. W tym modele Crossway CNG z Czech

infobus
03.11.2025 11:04
0 Komentarzy

Iveco Bus zawarło trzy duże umowy ramowe z Île-de-France Mobilités (IDFM), w ramach których dostarczy ponad 4 000 autobusów, w tym także z czeskiej fabryki w Vysoke Myto.

Co ważne – wszystkie zostaną dostarczone z napędami alternatywnymi – elektrycznym oraz CNG. To element realizowanego przez region stołeczny Francji planu przekształcenia całej floty w tabor czystej energii do roku 2030.

Rozkład jazdy:

  1. Ile pojazdów obejmują podpisane przez Iveco Bus umowy z Île-de-France Mobilités?
  2. Jakie rodzaje napędów będą wykorzystywać autobusy dostarczane w ramach kontraktu?
  3. Kiedy mają rozpocząć się pierwsze dostawy dla regionu Île-de-France?
Iveco Urbanway 12 CNG dla Île-de-France
Iveco Urbanway 12 CNG dla Île-de-France

Centrale d’Achat du Transport Public

Podpisanie umów zrealizowano za pośrednictwem agencji zakupowej CATP (Centrale d’Achat du Transport Public), która odpowiada za konsolidację zamówień publicznych w obszarze transportu zbiorowego we Francji. Kontrakty zostały podzielone na trzy pakiety: obejmują dostawy 12-metrowych autobusów elektrycznych GX 337 ELEC, modeli URBANWAY CNG w wersjach 12- i 18-metrowych oraz międzyregionalnych autokarów CROSSWAY CNG (również 12-metrowych), przystosowanych do ruchu międzymiastowego.

Pierwsze dostawy rozpoczną się już w 2026 roku i obejmą 154 pojazdy elektryczne GX 337 ELEC oraz aż 415 autobusów URBANWAY CNG zasilanych biometanem. Wszystkie pojazdy będą wyposażone w zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS), co podniesie poziom bezpieczeństwa i komfortu zarówno prowadzących, jak i pasażerów oraz mieszkańców obsługiwanych obszarów.

  • GX 337 ELEC to elektryczny autobus miejski, który od 2020 roku jest najlepiej sprzedającym się modelem zeroemisyjnym we Francji. Pojazd o długości 12 metrów oferuje układ niskopodłogowy i jest dostosowany do pełnej integracji z miejskim ruchem pasażerskim. Może być ładowany poprzez złącze plug-in w zajezdni, a jego konfiguracja zapewnia elastyczność zarówno pod względem układu wnętrza, jak i integracji z systemami transportowymi.
  • URBANWAY CNG oraz CROSSWAY CNG to z kolei pojazdy oparte na technologii sprężonego gazu ziemnego (CNG), w pełni kompatybilne z biometanem produkowanym z odpadów organicznych. Dzięki temu mogą być eksploatowane z neutralnym bilansem emisji CO₂. Modele te są znane z dużej niezawodności i niskich kosztów eksploatacyjnych, a URBANWAY w wersji przegubowej pozwala na efektywną obsługę linii o dużym natężeniu ruchu pasażerskiego. CROSSWAY CNG natomiast sprawdza się doskonale w roli autobusu regionalnego – łączy niską emisję z dużym zasięgiem i komfortem podróży.
Iveco / Heuliez GX 337 Elec dla Île-de-France
Iveco / Heuliez GX 337 Elec dla Île-de-France

Wymiana 10 500 pojazdów

Cały projekt wpisuje się w największy na świecie plan wymiany floty autobusowej, który IDFM realizuje od 2016 roku. Modernizacja dotyczy aż 10 500 pojazdów i obejmuje wszystkie kategorie transportu autobusowego w regionie Île-de-France. Jak podkreśla prezydentka IDFM, Valérie Pécresse, podpisanie umowy z IVECO BUS jest kolejnym krokiem w stronę pełnej dekarbonizacji transportu publicznego i wsparciem dla francuskiego sektora przemysłowego – fabryka w Annonay uruchomi nową linię montażową, by sprostać skali zamówienia.

Z punktu widzenia Iveco Bus to nie tylko sukces komercyjny, ale również potwierdzenie technicznej i organizacyjnej dojrzałości oferty.

Jak zauważył Giorgio Zino, szef europejskich operacji handlowych IVECO BUS, podpisanie umów z IDFM i CATP świadczy o tym, że technologie oparte na elektryczności i biometanie są dziś kluczowe dla miksu energetycznego regionów stawiających na zrównoważony transport.

Naszym zdaniem: Dla operatorów transportu publicznego w innych krajach, w tym w Polsce, przykład IDFM może stanowić ważną lekcję. Pokazuje, że sukces transformacji floty wymaga zintegrowanego podejścia, różnorodnych rozwiązań technologicznych oraz wsparcia administracyjnego i przemysłowego. Modele GX 337 ELEC, URBANWAY CNG i CROSSWAY CNG mogą być interesującą opcją także w Polsce – pod warunkiem odpowiedniej infrastruktury, zaplecza serwisowego i dostosowania parametrów do lokalnych wymagań.

Komentarze