Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Irizar wraca z MAXI autobusami do MPK Kraków w przetargu na 32 elektrobusy. MEGA od Solarisa

infobus
14.03.2025 16:28
0 Komentarzy

14 marca 2025 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie dokonało wyboru najkorzystniejszych ofert w przetargu na dostawę 32 autobusów elektrycznych.

To zamówienie ma 100% dofinansowanie z programu „Zielony Transport Publiczny” i szerzej o nim pisaliśmy już w TransInfo. Natomiast w tym samym dniu (!) – 14 marca – MPK dokonało otwarcia ofert w przetargu na dostawę pięciu przegubowych autobusów elektrycznych oraz pięciu mobilnych ładowarek ze złączem plug-in – o czym informujemy tutaj. Dzieje się!

Rozkład jazdy:

  1. Ilu autobusów elektrycznych dotyczył przetarg MPK Kraków?
  2. Jakie dwie firmy złożyły oferty w przetargu?
  3. Kiedy planowane jest dostarczenie nowych elektrobusów do Krakowa?
MPK Kraków rozstrzyga przetarg na 32 elektrobusy

32 elektrobusy

Przypomnijmy, że krakowski przetarg na 32 autobusy elektryczne został podzielony na dwie części.

✅ Zadanie 1 obejmowało 22 autobusy kategorii MAXI,

✅ Zadanie 2 dotyczyło 10 autobusów kategorii MEGA.

W postępowaniu wpłynęły dwie oferty – od Solarisa oraz Irizara. W przypadku zadania 1 dotyczącego autobusów standardowych, Irizar e-mobility zaoferował 66.413.303,88 PLN brutto (53.994.556,00 PLN netto), podczas gdy Solaris Bus & Coach przedstawił ofertę o wartości 65.458.140,00 PLN brutto (53.224.500,00 PLN netto). Jednostkowa cena netto za autobus ie bus 12 wyniosła 2.349.196,00 PLN w przypadku Irizara i 2.321.800,00 PLN za Urbino 12 electric w ofercie Solarisa.

W zadaniu 2 obejmującym przegubowe autobusy elektryczne, Solaris wygrał z ofertą wynoszącą 40.516.200,00 PLN brutto (32.936.748,78 PLN netto). Irizar zaproponował wyższą cenę – 43.744.667,10 PLN brutto (35.558.266,83 PLN netto). Jednostkowa cena netto autobusu Solaris Urbino 18 electric wyniosła 3.196.800,00 PLN i 3.451.375,00 PLN za ie bus 18 w propozycji Irizara.

MPK Kraków rozstrzyga przetarg na 32 elektrobusy
MPK Kraków rozstrzyga przetarg na 32 elektrobusy

Budżet i analiza kosztów

MPK Kraków przeznaczyło na realizację pierwszej części zamówienia 74.279.700 PLN brutto, natomiast na drugą 45.571.500 PLN brutto. Oznacza to, że obie oferty mieszczą się w założonym budżecie, jednak Solaris w obu częściach zaproponował korzystniejszą cenę.

Zamawiający przy wyborze najkorzystniejszej oferty zastosował następujące kryteria oceny:

Cena – 65%

Kryteria techniczne – 35%

Najwięcej punktów można było zdobyć za:

  • Okres gwarancji całopojazdowej dłuższy niż 60 miesięcy
  • Liczbę miejsc pasażerskich powyżej 80 dla autobusów standardowych i powyżej 120 dla przegubowych
  • Liczbę miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi – powyżej 10 w autobusach MAXI i powyżej 12 w autobusach MEGA
  • Zastosowanie centralnego silnika elektrycznego
  • Okres gwarancji na silnik trakcyjny powyżej 10 lat
  • Maksymalną wysokość pojazdu do 3.300 mm
  • Zużycie energii elektrycznej poniżej 0,90 kWh/km w autobusach MAXI i 1,20 kWh/km w autobusach MEGA

Ostatecznie komisja przetargowa uznała, że Irizar e-mobility wygrał w zadaniu 1 o … 0,7 pkt – wyprzedzając Solarisa tylko w jednym kryterium – w liczbie miejsc dostępnych z niskiej podłogi. Natomiast w MEGA zadaniu to Solaris zdobył najwyższą liczbę punktów i pewnie wygrał drugą część na 10 pojazdów.

Jak podkreśla MPK, przed podpisaniem umowy z dostawcami autobusów elektrycznych, dokumenty przetargowe muszą jeszcze przejść tak zwaną kontrolę uprzednią w Urzędzie Zamówień Publicznych. Jeżeli ta ocena zakończy się pozytywnym wynikiem, będzie można podpisać umowę. Od tego momentu Solaris będzie miał 11 miesięcy, a Irizar 12 miesięcy na realizację kontraktu. Link do przetargu: MPK Kraków – przetarg na autobusy elektryczne

MPK Kraków rozstrzyga przetarg na 32 elektrobusy
MPK Kraków rozstrzyga przetarg na 32 elektrobusy

Krakowskie autobusy elektryczne

MPK Kraków postawiło wysokie wymagania dla przyszłych elektrobusów. Autobusy MAXI będą miały długość od 11,8 do 13,5 m, natomiast pojazdy MEGA mają mieścić się w przedziale od 17,5 do 18,75 m. Szerokość pojazdów wyniesie 2,5 – 2,55 m, a maksymalna wysokość nie przekroczy 3,4 m.

Pojazdy mają być niskopodłogowe, bez stopni poprzecznych w podłodze i w drzwiach. Wysokość podłogi przy wejściach nie może przekraczać 340 mm. Układ napędowy będzie oparty na silniku centralnym lub napędzie w piastach kół o mocy zapewniającej sprawne przyspieszanie – od 0 do 50 km/h w maksymalnie 25 sekund, od 0 do 40 km/h w 18 sekund, a od 0 do 20 km/h w 6 sekund.

Pojazdy będą wyposażone w system rekuperacji energii wykorzystywanej do doładowywania akumulatorów lub ogrzewania wnętrza. Magazynowanie energii będzie się odbywać w akumulatorach trakcyjnych, superkondensatorach lub innowacyjnych magazynach energii o właściwościach co najmniej równoważnych do obecnych technologii. Ładowanie baterii będzie możliwe zarówno przez złącze plug-in, jak i pantograf.

Pasażerowie skorzystają z ergonomicznych siedzeń wykonanych z trwałych, wandaloodpornych materiałów, odpornych na nanoszenie napisów typu „graffiti”. Wkładki tapicerskie zostaną wyposażone w gąbkę piankową zwiększającą komfort podróży.

Przestrzeń pasażerska otrzyma nowoczesne poręcze ze stali nierdzewnej z punktowym oświetleniem LED w bursztynowym kolorze. System informacji pasażerskiej obejmie zewnętrzne tablice LED w kolorze pomarańczowym oraz wewnętrzne wyświetlacze LCD i tablice podsufitowe LED.

Kierowcy zyskają zamkniętą, klimatyzowaną kabinę z własnym wejściem, wyposażoną w lodówkę, schowki na rzeczy osobiste oraz wieszak na odzież.

Komentarze