Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Irizar po Polsce podbija Litwę. Kłajpeda odbiera 40 autobusów elektrycznych ie bus 12

infobus
14.09.2025 11:09
0 Komentarzy

2 września 2025 roku w terminalu statków wycieczkowych w Kłajpedzie odbyła się prezentacja nowych autobusów Irizar ie bus 12 m.

Pierwsze 11 sztuk już dzień wcześniej wyruszyło na ulice, a pozostałe 36 ma pojawić się w ruchu do końca listopada. To największe jak dotąd wdrożenie pojazdów hiszpańskiego producenta na Litwie. O zamówieniu z kolei elektrobusów King Long przez TOKS informowaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych autobusów elektrycznych Irizar trafi do Kłajpedy i jaka jest wartość całej inwestycji?
  2. Jakie parametry techniczne i zasięg mają Irizar ie bus 12?
  3. Dlaczego zakup tych pojazdów jest przełomem dla ekologizacji transportu miejskiego w Kłajpedzie?
Klaipėda stawia na elektromobilność. 40 autobusów Irizar na ulicach miasta
Klaipėda stawia na elektromobilność. 40 autobusów Irizar na ulicach miasta

Z Hiszpanii na Litwę

Zakup 40 autobusów elektrycznych to przełom dla transportu miejskiego w Kłajpedzie – jedynym porcie morskim Litwy i trzecim największym mieście kraju. Nowe pojazdy zastąpią wysłużone autobusy z silnikami Diesla i będą obsługiwać 13 linii komunikacji miejskiej.

Każdy Irizar ie bus 12 ma długość 12,16 m, jest w pełni niskopodłogowy, przystosowany do przewozu osób z ograniczoną mobilnością i podróżnych z wózkami dziecięcymi. Pojemność to 70 pasażerów. Producent deklaruje zasięg do 300 km, a w sprzyjających warunkach nawet 360–380 km na jednym ładowaniu, dzięki bateriom o pojemności 370 kWh.

Projekt jest wart ponad 25 mln euro, a jego głównym wykonawcą i operatorem jest litewska spółka Kautra. Inwestycję współfinansują Swedbank oraz Litewska Agencja Zarządzania Projektami Środowiskowymi (APVA). Poza samymi pojazdami, realizacja obejmuje również budowę i modernizację infrastruktury – stacji ładowania i zaplecza serwisowego w Klaipėdos Specjalnej Strefie Ekonomicznej.

Koszt jednostkowy pojazdu można szacować na około 625 000 euro netto (ok. 2 800 000 PLN netto, 3 444 000 PLN brutto). Co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus elektryczny na poziomie 2 800 000 PLN netto.

Do końca listopada cała partia 40 autobusów trafi do eksploatacji. Mer Kłajpedy Arvydas Vaitkus podkreślił, że miasto realizuje konsekwentny plan ekologizacji transportu: kilka miesięcy temu wprowadzono elektryczne minibusy, teraz czas na pełnowymiarowe autobusy. W efekcie już w 2026 roku niemal cały miejski transport w Kłajpedzie będzie bezemisyjny.

Klaipėda stawia na elektromobilność. 40 autobusów Irizar na ulicach miasta
Klaipėda stawia na elektromobilność. 40 autobusów Irizar na ulicach miasta

Szczegóły techniczne

Irizar ie bus 12 to w pełni elektryczny autobus miejski nowej generacji.

  • Napęd: silnik elektryczny zasilany bateriami 370 kWh
  • Zasięg: 300–380 km
  • Długość: 12,16 m
  • Pojemność: 70 pasażerów
  • Dostępność: pełna niskopodłogowość, miejsca dla osób z niepełnosprawnościami, ułatwienia dla wózków i wózków dziecięcych
  • Korzyści środowiskowe: redukcja emisji CO₂ o ok. 650 ton w ciągu 10 lat eksploatacji jednego pojazdu

Zakupowe tło

Kłajpeda – trzecie największe miasto Litwy i jedyny port morski kraju – w ostatnich latach konsekwentnie stawia na rozwój zrównoważonej mobilności. Proces transformacji komunikacji miejskiej nie rozpoczął się od dużych przetargów, ale od małych kroków, lokalnych inicjatyw i odważnych decyzji.

Pierwszym poważnym sygnałem zmian były autobusy Dancer, produkowane przez firmę Vėjo projektai z samej Kłajpedy. To nietypowe konstrukcje, lekkie, wykonane z kompozytów, w których wykorzystano m.in. przetworzone butelki PET. Dzięki szybkiemu ładowaniu (poniżej 10 minut) i zasięgowi około 90 km sprawdzają się głównie w krótkich, miejskich zadaniach. W 2020 roku miasto kupiło dwa pierwsze egzemplarze, a dwa lata później podjęło decyzję o leasingu kolejnych dziesięciu. Rozważano też rozszerzenie floty o dodatkowe 13 sztuk we współpracy z UAB Busnex, ale Dancer zbankrutował. Niestety.

Następnym etapem była współpraca z zagranicznymi producentami. W 2022 roku podpisano kontrakt z Iveco i czeskim importerem Transmitto na dostawę 11 autobusów elektrycznych. Wartość zamówienia wyniosła około 5 mln euro, z czego niemal połowę pokryło miasto, a resztę dofinansowała Unia Europejska. Pojazdy przyjechały do Kłajpedy wiosną 2023 roku i szybko zastąpiły najbardziej wysłużone diesle w sieci komunikacyjnej. Był to wyraźny sygnał, że miasto nie zamierza ograniczać się do eksperymentów i planuje systematyczną wymianę całego taboru.

Prawdziwy przełom nastąpił jednak w 2025 roku. Na początku września zaprezentowano w porcie pasażerskim 40 nowoczesnych autobusów Irizar ie bus 12 m. To jeden z największych projektów inwestycyjnych w historii kłajpedzkiego transportu – wart ponad 25 mln euro. Co ważne, przedsięwzięcie nie ogranicza się tylko do zakupu pojazdów. Towarzyszy mu budowa pełnej infrastruktury ładowania w specjalnej strefie ekonomicznej miasta, tak by autobusy mogły być eksploatowane na wszystkich trzynastu liniach komunikacji miejskiej.

Komentarze