Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Irizar ie tram 12m już w MPK Kraków! Czas na test

infobus
14.01.2022 11:18
0 Komentarzy

14 stycznia do jednej z zajezdni MPK Kraków zostanie dostarczony autobus elektryczny o nazwie Irizar ie tram, który będzie testowany na krakowskich ulicach. O tym wydarzeniu pisaliśmy w InfoBusie już wczoraj.

Pojazd użyczyła przewoźnikowi firma Wanicki – przedstawiciel marki Irizar w Polsce i jest to premiera hiszpańskich autobusów elektrycznych w Polsce.

Południowy design

Hiszpański elektrobus wyróżnia się przede wszystkim wyjątkowym i nietypowym dla autobusów wyglądem zewnętrznym. Opływowy kształt i osłony na kołach to nie wszystko.

Wyjątkowa jest także bardzo duża powierzchnia okien, zapewniająca podróżującym pasażerom wrażenie bardzo dużej przestrzeni.

Szczegółowe informacje o pojeździe oraz to na jakiej linii i jak długo będzie testowany, zostaną przekazane na oficjalnej prezentacji w przyszłym tygodniu.

Zimowy test

Irizar zaczyna przygodę z miejskim rynkiem w Polsce od „wysokiego C” i dla naszego kraju przygotował futurystyczny autobus elektryczny, czyli prestiżową wersję ie tram 12m. Po rozładunku pojazd trafi do MPK Kraków, które przeprowadzi tygodniowy test hiszpańskiego e-busa. Następnie elektrobus trafi do kolejnych polskich miast. Do których? Tego jeszcze nie wiadomo, ale podobno lista nie jest jeszcze zamknięta. Wszystkie firmy, które chciałyby przetestować ten model w polskich warunkach prosimy o kontakt z Arturem Olbrychem z firmy Wanicki ( +48 601 850 486 / e-mail : [email protected]).

Przypomnijmy podstawowe parametry ie tram 12m to:

  • długość – 12 160 mm
  • szerokość – 2550 mm
  • wysokość – 3400 mm
  • pojemność pasażerska – do 105 miejsc
  • układ drzwi 2-2-2 / 2-2-0
  • moc silnika elektrycznego – 180 kW

Przypomnimy, że Hiszpanie oferuje swoje elektrobusy w dwóch wersjach:

  • ekonomicznej: Irizar ie bus obejmującej modele 10,8 m, 12 m, 15 m i 18 m,
  • topowej: Irizar ie tram – o atrakcyjnym wyglądzie przypominającym tramwaj, oferujący maksymalną pojemność, łatwy dostęp i wystarczająco dużo miejsca, aby pasażerowie mogli swobodnie poruszać się wewnątrz. Ten model jest dostępny w wersjach 12 m i 18 m, z maksymalną pojemnością do 155 pasażerów.

Zobaczcie jak ten pojazd wygląda na filmie:

Szeroka oferta

Dodajmy, że hiszpański producent – jako jeden z nielicznych w Europie – może poszczycić się posiadaniem autobusów, autokarów i rozwiązań technologicznych dostosowanych do wszelkich potrzeb: od bezemisyjnych autobusów elektrycznych po olej napędowy, biogaz, gaz ziemny, HVO, autokary hybrydowe, biodiesel i autokary B100. Jego pojazdy obsługują wszystkie segmenty rynku: od autobusów miejskich po autokary podmiejskie, średnio- i dalekobieżne i są przeznaczone zarówno do usług regularnych, okazjonalnych, jak i premium.

W ofercie Irizara znajduje się m.in. najnowsza gama autobusów międzymiastowych Irizar i3le oraz Irizar i4, zarówno z układami napędowymi na olej napędowy, HVO, B100, hybrydowy, jak i na gaz ziemny (CNG lub LNG) – i to w integralnej wersji Irizar lub w modelach łączących nadwozie i podwozie z istniejącymi na rynku.

Strategia Grupy Irizar opiera się na oferowaniu gotowych rozwiązań dla zrównoważonego, wydajnego, inteligentnego, dostępnego, bezpiecznego i połączonego transportu publicznego. W tym kontekście niedawno Irizar uruchomił kilka projektów e-mobilności obejmujących pojazdy elektryczne z wodorowymi ogniwami paliwowymi – jeden w ramach „Baskijskiego Korytarza Wodorowego” i inne na poziomie europejskim. Technologiczna mapa drogowa Grupy Irizar na najbliższe lata przewiduje rozwój krótko-, średnio- i długodystansowych autobusów elektrycznych i autobusów z wodorowymi ogniwami paliwowymi, które będą stopniowo rozszerzane na resztę gamy pojazdów Grupy Irizar.

Komentarze