Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

InnoTrans 2014: Premiera Solaris Urbino 18 electric

infobus
24.09.2014 23:42
0 Komentarzy

Podczas kolejowych targów w Berlinie – InnoTrans 2014, Solaris zaprezentował elektryczny autobus przegubowy z systemem ładowania indukcyjnego –Urbino 18 electric. 25 września debiutant pojawi się na wystawie w Hanowerze. Jeszcze w tym roku cztery takie elektrobusy wyjadą na ulice Brunszwiku.Zamontowany w nich system bezstykowego ładowania pozwala na zastosowanie stosunkowo niewielkiej baterii o pojemności 90 kWh. Znajduje się ona na dachu, tuż nad tylną osią. Rozwiązanie to sprawia, że autobus pozbawiony jest typowej wieży silnika, dzięki czemu znajduje się w nim ponad 50 miejsc siedzących. Pojazd napędza silnik trakcyjny o mocy 240 kW. Dostawcą indukcyjnego systemu ładowania baterii jest firma Bombardier. Pod podłogą autobusu montowane jest urządzenie, które ma bezdotykowo pobierać energię elektryczną z ładowarek indukcyjnych umieszczonych w infrastrukturze przystankowej. Już kilka minut wystarczy, aby uzupełnić pojemność baterii i swobodnie kontynuować jazdę. Cztery Solarisy Urbino 18 electric po dotarciu do Brunszwiku będą obsługiwać okalającą centrum miasta linię M19. Autobusy pojawią się w Brunszwiku w ramach projektu „Emil”. Rozwinięcie tego skrótu w polskim tłumaczeniu oznacza „elektromobilność poprzez indukcyjne ładowanie”i zakłada zastosowanie na szeroką skalę pojazdów elektrycznych ładowanych indukcyjnie.

urbino_18_electric_03_mid_760urbino_18_electric_02_mid_760urbino_18_electric_01_mid_760

Przegubowe elektrobusy Urbino 18,75 electric pojawią się także w Hamburgu. Tamtejszy przewoźnik Hochbahn z Hamburga zakupił od polskiego producenta dwa pojazdy elektryczne Solaris Urbino 18,75 electric z ogniwem wodorowym zwiększającym zasięg. Będą one korzystały z baterii o pojemności 120 kWh. Nowością jest ich ładowanie przy pomocy zasilanego wodorem ogniwa paliwowego marki Ballard o mocy 101 kW. Liczba powtórzeń procesu ładowania jest zaprogramowana i wynika z założenia, że ogniwo paliwowe włącza się tylko wtedy, kiedy jest potrzebne 100 proc. jego mocy. Samo ładowanie baterii odbywa się podczas jazdy autobusu, co sprawia, że jego operacyjność jest równa autobusom z silnikiem diesla. Tankowanie wodorem będzie miało miejsce tylko raz dziennie, po powrocie do zajezdni. Solaris konsekwentnie realizuje wyznaczony cel, jakim jest coroczny wzrost udziału autobusów elektrycznych w całkowitej sprzedaży przedsiębiorstwa. Udaje się go realizować dzięki kolejnym, podpisanym na rynku niemieckim, kontraktom. Firma dostarczy m.in. berlińskiemu przewoźnikowi BVG cztery Urbino 12 electric z indukcyjnym systemem ładowania. Pierwszego nabywcę znalazł również autobus z ładowaniem pantografowym. Solaris Urbino 12 electric wyposażony w system szybkiego uzupełniania energii za pomocą pantografu zamontowanego na dachu pojazdu został kupiony przez Dresdner Verkehrsbetriebe AG. Już niebawem również w Düsseldorfie i szwedzkim Vasteras elektryczne Solarisy wyruszą na regularne linie.
Dane techniczne autobusu Solaris Urbino 18 electric dla Braunschweiger Verkehrs-GmbH:

Normal021falsefalsefalsePLX-NONEX-NONE


Normal021falsefalsefalsePLX-NONEX-NONE

Komentarze

Długość

18 000 mm

Szerokość

2 550mm

Wysokość

2 850 – 3 350 mm

Rozstaw osi

5 130 / 6 770 mm

Zwis przedni

2 700 mm

Zwis tylni

3400 mm

Dostawca wyposażenia elektrycznego

Vossloh Kiepe GmbH, Düsseldorf (Niemcy)

Napęd

Napęd Vossloh Kiepe, 240 kW mocy

Baterie litowo-jonowe

90 kWh (zamontowane na dachu)

System ładowania

 

Indukcyjny system ładowania PRIMOVE, Bombardier, 200 kW mocy, Efektywność >90%

Klimatyzacja

2 x Konvekta UL500EM

Miejsca siedzące

51+2+1