Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ikarus czy Solaris? MZK Tomaszów Mazowiecki wybiera swoje pierwsze elektrobusy

infobus
18.04.2025 17:04
0 Komentarzy

18 kwietnia 2025 roku otwarto oferty w przetargu na zakup dwóch autobusów elektrycznych z mobilną stacją ładowania dla Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Tomaszowie Mazowieckim.

Środki na realizację inwestycji pochodzą z III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. Decyzja MZK ws. wyboru najkorzystniejszej oferty będzie odpowiedzią nie tylko na pytanie, która oferta jest tańsza, ale także – która lepiej wpisuje się w kryteria jakościowe i techniczne wskazane przez zamawiającego. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Kto złożył tańszą ofertę na autobusy elektryczne dla MZK Tomaszów Mazowiecki?
  2. Ile kosztuje jeden elektrobus zaproponowany przez Solaris, a ile przez Ikarusa?
  3. Kiedy do MZK przyjadą pierwsze elektrobusy?
Otwarcie ofert na elektrobusy dla MZK Tomaszów Mazowiecki. W grze Solaris i Ikarus
Otwarcie ofert na elektrobusy dla MZK Tomaszów Mazowiecki. W grze Solaris i Ikarus

Dwa elektryki

Tomaszowskie zmówienie dotyczyło zakupu dwóch autobusów klasy MAXI, w pełni elektrycznych, o długości od 11,5 do 12,5 metra, z całkowicie niską podłogą i układem drzwi 2-2-2. Pojazdy mają być przystosowane do pracy w ruchu miejskim, oferując minimum 300 kilometrów zasięgu na jednym ładowaniu. Istotnym elementem przetargu była także mobilna infrastruktura ładowania plug-in, co wskazuje na elastyczne podejście do eksploatacji floty.

Do przetargu stanęły dwa podmioty:

  • Solaris Bus & Coach zaproponował model Urbino 12 electric z bateriami o pojemności 420 kWh i silnikiem o mocy 240 kW. Cena brutto wyniosła 7.995.000 PLN, co oznacza 6.500.000 PLN netto, a cena jednostkowa netto Urbino 12 electric kształtuje się na poziomie 3.250.000 PLN netto.
  • Drugi oferent – Electrobus Europe Zrt. z Węgier – zaproponował model model 120E z bateriami o pojemności 422 kWh i silnikiem o mocy aż 350 kW. W tym przypadku cena brutto wyniosła 5.750.250 PLN, czyli 4.674.187 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za 120E na poziomie 2.337.093,50 PLN netto.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 7.206.693 PLN brutto, czyli 5.859.100 PLN netto, co stawia ofertę Electrobus Europe w bezpiecznej granicy budżetowej, natomiast propozycja Solarisa ten budżet wyraźnie przekracza.

Otwarcie ofert na elektrobusy dla MZK Tomaszów Mazowiecki. W grze Solaris i Ikarus

Czas na decyzję

Na tym etapie czekamy na decyzję zamawiającego, która zostanie podjęta na podstawie następujących kryteriów:

Cena – 60%

Warunki techniczno-eksploatacyjne – 32%

Gwarancja na baterie – 8%

Zgodnie z dokumentacją, pojazdy muszą być wyposażone w silnik centralny lub zestaw silników o mocy nie mniejszej niż 160 kW. Wymagana jest bateria typu LFP o pojemności mieszczącej się w przedziale 400–510 kWh. Autobusy mają zapewniać pełną niskopodłogowość bez stopni wewnętrznych, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy, zamkniętą kabinę kierowcy z okienkiem do sprzedaży biletów oraz system informacji pasażerskiej z tablicami zewnętrznymi LED i monitorami LCD wewnątrz pojazdu.

Dostawa obu autobusów ma nastąpić w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy. Link do zamówienia na https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-2f9d38d5-f6f8-4b41-b009-3e94a0e36e93

Komentarze