Ikarus czy Solaris? MZK Tomaszów Mazowiecki wybiera swoje pierwsze elektrobusy
18 kwietnia 2025 roku otwarto oferty w przetargu na zakup dwóch autobusów elektrycznych z mobilną stacją ładowania dla Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Tomaszowie Mazowieckim.
Środki na realizację inwestycji pochodzą z III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. Decyzja MZK ws. wyboru najkorzystniejszej oferty będzie odpowiedzią nie tylko na pytanie, która oferta jest tańsza, ale także – która lepiej wpisuje się w kryteria jakościowe i techniczne wskazane przez zamawiającego. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Kto złożył tańszą ofertę na autobusy elektryczne dla MZK Tomaszów Mazowiecki?
- Ile kosztuje jeden elektrobus zaproponowany przez Solaris, a ile przez Ikarusa?
- Kiedy do MZK przyjadą pierwsze elektrobusy?
Dwa elektryki
Tomaszowskie zmówienie dotyczyło zakupu dwóch autobusów klasy MAXI, w pełni elektrycznych, o długości od 11,5 do 12,5 metra, z całkowicie niską podłogą i układem drzwi 2-2-2. Pojazdy mają być przystosowane do pracy w ruchu miejskim, oferując minimum 300 kilometrów zasięgu na jednym ładowaniu. Istotnym elementem przetargu była także mobilna infrastruktura ładowania plug-in, co wskazuje na elastyczne podejście do eksploatacji floty.
Do przetargu stanęły dwa podmioty:
- Solaris Bus & Coach zaproponował model Urbino 12 electric z bateriami o pojemności 420 kWh i silnikiem o mocy 240 kW. Cena brutto wyniosła 7.995.000 PLN, co oznacza 6.500.000 PLN netto, a cena jednostkowa netto Urbino 12 electric kształtuje się na poziomie 3.250.000 PLN netto.
- Drugi oferent – Electrobus Europe Zrt. z Węgier – zaproponował model model 120E z bateriami o pojemności 422 kWh i silnikiem o mocy aż 350 kW. W tym przypadku cena brutto wyniosła 5.750.250 PLN, czyli 4.674.187 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za 120E na poziomie 2.337.093,50 PLN netto.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 7.206.693 PLN brutto, czyli 5.859.100 PLN netto, co stawia ofertę Electrobus Europe w bezpiecznej granicy budżetowej, natomiast propozycja Solarisa ten budżet wyraźnie przekracza.
Czas na decyzję
Na tym etapie czekamy na decyzję zamawiającego, która zostanie podjęta na podstawie następujących kryteriów:
✅ Cena – 60%
✅ Warunki techniczno-eksploatacyjne – 32%
✅ Gwarancja na baterie – 8%
Zgodnie z dokumentacją, pojazdy muszą być wyposażone w silnik centralny lub zestaw silników o mocy nie mniejszej niż 160 kW. Wymagana jest bateria typu LFP o pojemności mieszczącej się w przedziale 400–510 kWh. Autobusy mają zapewniać pełną niskopodłogowość bez stopni wewnętrznych, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy, zamkniętą kabinę kierowcy z okienkiem do sprzedaży biletów oraz system informacji pasażerskiej z tablicami zewnętrznymi LED i monitorami LCD wewnątrz pojazdu.
Dostawa obu autobusów ma nastąpić w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy. Link do zamówienia na https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-2f9d38d5-f6f8-4b41-b009-3e94a0e36e93
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze