Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

IAA 2014: Światowy debitu nowego Urbino!

infobus
24.09.2014 22:10
0 Komentarzy

Dzisiaj, w samo południe, Solaris zaprezentował na targach IAA w Hanowerze kolejną generację swoich pojazdów.Światowy debiut zaliczył zarówno standardowy model Urbino 12, jak i przegubowa wersja Urbino 18. Premierze towarzyszył pokaz tancerzy i prasowa konferencja. Ich produkcja seryjna ruszy w 2015 roku. Pozostałe modele w nowym wydaniu, będą sukcesywnie wprowadzane do sprzedaży w kolejnych miesiącach. W porównaniu do obecnej wersji Urbino konstrukcja szkieletu nowego autobusu jest jednocześnie lżejsza i sztywniejsza, a przy tym równie trwała, ponieważ została wykonana z tego samego materiału o wysokiej odporności na korozję. Na zredukowanie masy pojazdu wpłynął również sposób ukształtowania oraz umiejscowienia stalowych elementów. Podczas prac konstrukcyjnych wprowadzono wiele innowacyjnych rozwiązań, w tym zastosowano łączenia wzmacniające obszar, w którym pionowe profile szkieletu stykają się z poziomymi. Dodatkowym wzmocnieniem i usztywnieniem szkieletu jest blaszana podłoga. Dopiero na niej przyklejana jest najwyższej jakości sklejka. Dzięki temu nowemu rozwiązaniu podłoga autobusu jest nie tylko trwalsza, ale i lepiej zabezpieczona przed działaniem warunków atmosferycznych. Szkielet przygotowano tak, aby umożliwić montaż zbiorników z powietrzem w przedniej części autobusu. Kolejnym elementem wpływającym na wytrzymałość konstrukcji stalowej jest także to, iż blacha na podłodze oraz blacha tworząca sufit zostały przymocowane do szkieletu w większej liczbie miejsc. Znaczące zmniejszenie masy własnej pojazdu w istotny sposób wpływa na redukcję zużycia paliwa, co zapewne z zadowoleniem odnotują nabywcy. Nowy Solaris został opracowany z myślą o wszystkich rodzajach pojazdów. Jest przygotowany do zainstalowania zarówno silników spełniających normę Euro 6, jak i ich gazowych odpowiedników, napędów hybrydowych czy elektrycznych. Przedstawione rozwiązania znajdą zastosowanie w autobusach i w trolejbusach. Nowa konstrukcja i sposób budowy umożliwiły oprócz tego zmniejszenie poziomu wibracji i hałasu zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz autobusu. Pojazd otrzymał dodatkową warstwę izolacyjną, co obniża koszty eksploatacyjne, a także zwiększa komfort jazdy. Nowy Solaris, w którym poziom hałasu nie przekracza 74,8 dB, spełnia najbardziej restrykcyjne w tym względzie normy (norma europejska 80 dB, norma na rynku niemieckim 77 dB).

1_7602_7603_7604_760

Technologia budowy pojazdu „skin on skin”(warstwa po warstwie) pozwala zwiększyć efektywność procesów produkcyjnych oraz zapewnia jeszcze wyższą estetykę wykończenia. Sprawia też, że autobus jest łatwiejszy w serwisowaniu. Panele boczne są przykręcane do siebie, co umożliwia prostszy montaż oraz wymianę w przypadku uszkodzenia części nadwozia. Wygodniejszy dostęp do poszczególnych elementów pojazdu osiągnięto też dzięki zastosowaniu tylnej i oraz bocznych klap rewizyjnych otwieranych pod kątem 170, a nie jak poprzednio 130 stopni. Komora silnika została przygotowana do montażu napędów z normą emisji spalin Euro 6 o zróżnicowanych pojemnościach. W nowych Solarisach w wersji z silnikami spalinowymi zabudowane zostaną, znane z obecnych modeli, innowacyjne jednostki napędowe DAF (model DAF MX-11 PACCAR) oraz Cummins (model ISB6.7E6). Drugi z producentów jest również dostawcą silników ISLG8.9E6 napędzanych sprężonym gazem ziemnym (CNG).

8_7605_7607_7606_760

Wprowadzone innowacje konstrukcyjne pozwalają na lepsze rozłożenie nacisków na osie w wyniku odciążenia osi napędowej. Zostało to osiągnięte m.in. dzięki przeniesieniu wszystkich zbiorników ze sprężonym powietrzem do przedniej części pojazdu. To z kolei sprawia, że mamy do dyspozycji zwiększoną przestrzeń pasażerską, a autobus jeszcze wygodniej się prowadzi. Niewątpliwym atutem nowego Solarisa jest zdecydowanie większa liczba miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi (do 16 w wersji 12-metrowej, do 24 w wersji przegubowej). Dodatkową przestrzeń pozwoliło uzyskać m.in. umiejscowienie zbiorników paliwa na nadkolach pojazdu. Ta zmiana sprawia również, że autobus w klasie MAXI posiada całkowicie niską podłogę między pierwszą a drugą osią. Przyjemną jazdę zapewniają większe szyby oraz LED-owe oświetlenie wnętrza. Kolejną nowością jest możliwość włączenia tzw. oświetlenia pośredniego, które daje większy komfort po zmierzchu.
Łatwiejsze jest także wsiadanie i wysiadanie pasażerów. Jest to rezultat zwiększenia przestrzeni pasażerskiej oraz zastosowania szerszych i wyższych drzwi. Ich standardowa szerokość wynosi obecnie 1230 mm, możliwe jest również zamówienie wersji o szerokości 1250 mm. Z kolei wysokość drzwi, w zależności od wybranego przez klienta modelu, będzie mieściła się w przedziale pomiędzy 1970 mm a 2000 mm. Wartą odnotowania zmianą w przypadku dwudrzwiowego modelu Urbino 12 jest przesunięcie drugiej pary drzwi ku tyłowi pojazdu o odległość jednego modułu. Takie rozwiązanie oferuje na rynku tylko Solaris. W wersji osiemnastometrowej pojazdu zmieniono dodatkowo położenie drugiej pary drzwi o analogiczną szerokość, co niewątpliwie usprawnia „wymianę”pasażerów.

10_7609_76011_76014._760

Przy projektowaniu nowego Solarisa zadbano również o komfort i ergonomię stanowiska pracy kierowców. Otrzymują oni kabinę umiejscowioną o 50 mm wyżej niż w poprzednim modelu, co zapewnia poprawę widoczności, a także lepszy kontakt z pasażerami. Dodatkowo widoczność została poprawiona poprzez obniżenie położenia pasa przedniej szyby. W premierowym pojeździe dostępny jest nowoczesny, czytelny i intuicyjny w obsłudze pulpit dotykowy, znany już z autobusów elektrycznych oraz tramwajów polskiego producenta. Nowe Solarisy posiadają w standardzie LED-owe światła do jazdy dziennej. Zewnętrzne reflektory również dostępne są w tej energooszczędnej technologii, jednakże na życzenie klienta istnieje możliwość zamontowania świateł ksenonowych lub halogenowych.
Autobus prowadzi się jeszcze pewniej, co wynika z zastosowania miechów o charakterystyce progresywnej i nowoczesnych amortyzatorów. Jako opcję Solaris oferuje amortyzatory adaptywne. Sprawiają one, że pojazd elastycznie dostosowuje się do zmiennych warunków drogowych i prędkości. Powyższe rozwiązania zabezpieczają przed wychyleniami podczas zakrętów, które następują przy jeździe z większą prędkością. Kupujący może skorzystać również z wariantu obejmującego zainstalowanie systemu stabilizacji toru jazdy ESC. Kolejna ważna sprawa to niżej usytuowany środek ciężkości, który dodatkowo poprawiają właściwości jezdne pojazdu. To m.in. efekt obniżenia dachu nowego Solarisa obniżono o 50 mm, przy zachowaniu dotychczasowej wysokości wnętrza.

12_76013._76015_760front_760

Lekko zaokrąglone kształty poprzedniej generacji Urbino otrzymały teraz bardziej dynamiczny i nowoczesny wygląd. Znajdujące się na dachu pojazdu osłony zakrywają elementy wyposażenia umieszczone na autobusie, co podnosi jego walory estetyczne. Wprowadzeniu nowej stylistyki przez motoryzacyjnych producentów zawsze towarzyszą duże emocje. Nie inaczej jest w przypadku nowego Urbino. Mamy tutaj nowatorski design, nawiązującą do InterUrbino (szczególnie w zakresie nadkoli i tylnej ściany) , który nadaje pojazdowi futurystycznych kształtów. Dodając do tego olbrzymią przednią szybę, skośnie schodzącą do prawego boku, otrzymujemy zupełnie nowy kierunek stylistyczny –jednocześnie nawiązujący do klasycznej „falki”Solarisa, firmowego znaku producenta z Bolechowa.Chęć zapewnienia kierowcy jak najlepszej widoczności wymusiła zastosowanie spłaszczonej przedniej ściany przedniej, co szczególnie przy spojrzeniu z profilu pojazdu nadało mu bardzo ostrych kształtów. Takie wrażenie może jednak zupełnie zatrzeć inna kolorystyka następnych wersji, a także zapowiadane zmiany przed wprowadzeniem nowego Urbino do produkcji seryjnej. To ma nastąpić już w styczniu 2015 r. Stara generacja będzie równolegle produkowana przynajmniej do początku 2016 r.

Normal021falsefalsefalsePLX-NONEX-NONE

Komentarze