IAA 2014: Premiera Nowego Urbino
Solaris zaprezentował na targach IAA w Hanowerze kolejną generację swoich pojazdów. Światowy debiut zaliczył zarówno standardowy model Urbino 12, jak i przegubowa wersja Urbino 18. Opisujemy najważniejsze zewnętrzne zmiany, jakie zaszły w stylistyce zewnętrznej, konstrukcji i układzie napędowym nowej generacji :
– Lekkość: W porównaniu do obecnej wersji Urbino konstrukcja szkieletu nowego autobusu jest jednocześnie lżejsza i sztywniejsza, a przy tym równie trwała, ponieważ została wykonana z tego samego materiału o wysokiej odporności na korozję. Na zredukowanie masy pojazdu wpłynął również sposób ukształtowania oraz umiejscowienia stalowych elementów. Podczas prac konstrukcyjnych wprowadzono wiele innowacyjnych rozwiązań, w tym zastosowano łączenia wzmacniające obszar, w którym pionowe profile szkieletu stykają się z poziomymi. Dodatkowym wzmocnieniem i usztywnieniem szkieletu jest blaszana podłoga. Dopiero na niej przyklejana jest najwyższej jakości sklejka. Dzięki temu nowemu rozwiązaniu podłoga autobusu jest nie tylko trwalsza, ale i lepiej zabezpieczona przed działaniem warunków atmosferycznych. Szkielet przygotowano tak, aby umożliwić montaż zbiorników z powietrzem w przedniej części autobusu. Kolejnym elementem wpływającym na wytrzymałość konstrukcji stalowej jest także to, iż blacha na podłodze oraz blacha tworząca sufit zostały przymocowane do szkieletu w większej liczbie miejsc. Znaczące zmniejszenie masy własnej pojazdu w istotny sposób wpływa na redukcję zużycia paliwa, co zapewne z zadowoleniem odnotują nabywcy.
– Uniwersalność: Nowy Solaris został opracowany z myślą o wszystkich rodzajach pojazdów. Jest przygotowany do zainstalowania zarówno silników spełniających normę Euro 6, jak i ich gazowych odpowiedników, napędów hybrydowych czy elektrycznych. W wersji z silnikami spalinowymi zabudowane zostaną, znane z obecnych modeli jednostki napędowe DAF (model DAF MX-11 PACCAR) oraz Cummins (model ISB6.7E6). Drugi z producentów jest również dostawcą silników ISLG8.9E6 napędzanych sprężonym gazem ziemnym (CNG). Komora silnika została przygotowana do montażu napędów z normą emisji spalin Euro 6 o zróżnicowanych pojemnościach. Jej nowa konstrukcja i sposób budowy umożliwiły oprócz tego zmniejszenie poziomu wibracji i hałasu zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz autobusu. Pojazd otrzymał dodatkową warstwę izolacyjną, co obniża koszty eksploatacyjne, a także zwiększa komfort jazdy. Nowy Solaris, w którym poziom hałasu nie przekracza 74,8 dB, spełnia najbardziej restrykcyjne w tym względzie normy (norma europejska 80 dB, norma na rynku niemieckim 77 dB).
– Podatność serwisowa: Technologia budowy pojazdu „skin on skin”(warstwa po warstwie) pozwala zwiększyć efektywność procesów produkcyjnych oraz zapewnia jeszcze wyższą estetykę wykończenia. Sprawia też, że autobus jest łatwiejszy w serwisowaniu. Panele boczne są przykręcane do siebie, co umożliwia prostszy montaż oraz wymianę w przypadku uszkodzenia części nadwozia. Wygodniejszy dostęp do poszczególnych elementów pojazdu osiągnięto też dzięki zastosowaniu tylnej i oraz bocznych klap rewizyjnych otwieranych pod kątem 170, a nie jak poprzednio 130 stopni. Kolejna ważna sprawa to wprowadzenie podziału bocznego poszycie w pionie, co zdecydowanie ułatwia i przyśpieszy proces ich wymiany. Także dylatacje między poszczególnymi elementami pozostały otwarte, umożliwiając swobodny odpływ wody i jednocześnie podnosząc estetykę wykonania bocznych ścian. Na specjalne zamówienie możliwe jest także wprowadzenie podziałów poprzecznych poszycia.
– Stylistyka. Lekko zaokrąglone kształty poprzedniej generacji Urbino otrzymały teraz bardziej dynamiczny i nowoczesny wygląd. Znajdujące się na dachu pojazdu osłony zakrywają elementy wyposażenia umieszczone na autobusie, co podnosi jego walory estetyczne. Wprowadzeniu nowej stylistyki przez motoryzacyjnych producentów zawsze towarzyszą duże emocje. Nie inaczej jest w przypadku nowego Urbino. Mamy tutaj nowatorski design, nawiązującą do InterUrbino (szczególnie w zakresie nadkoli i tylnej ściany) , który nadaje pojazdowi futurystycznych kształtów. Dodając do tego olbrzymią przednią szybę, skośnie schodzącą do prawego boku, otrzymujemy zupełnie nowy kierunek stylistyczny –jednocześnie nawiązujący do klasycznej „falki”Solarisa, firmowego znaku producenta z Bolechowa.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze