GZM ma nowy limit na autobusowe linie – ponad miliard zł w skali roku
27 marca Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zwiększyła w tegorocznym budżecie nakłady na komunikację autobusową o ponad 10 mln zł.
Wynika to ze zwiększenia maksymalnego poziomu waloryzacji stawek dla przewoźników – wyjaśnił przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak.
O 10 mln więcej
W poniedziałek zgromadzenie GZM przyjęło zmiany w tegorocznym budżecie i wieloletniej prognozie finansowej, dotyczące nakładów na komunikację autobusową. Zdecydowano, że wydatki na ten cel w tym roku będą wyższe o ponad 10 mln zł, natomiast zmiana w wieloletniej prognozie obejmuje zwiększenie nakładów w latach 2023-32 łącznie o ok. 210 mln zł.
Jak wyjaśnił przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak, zmiany wynikają z konieczności zabezpieczenia środków na zadania dot. przewozów autobusowych, w konsekwencji zwiększenia maksymalnego poziomu waloryzacji stawek jednostkowych za wozokilometr z 10 proc. na 20 proc. u operatorów świadczących usługi przewozowe na obszarze GZM.
-„Związane jest to z istotną zmianą cen materiałów i kosztów związanych z realizacją zamówienia publicznego po wybuchu konfliktu zbrojnego na Ukrainie” – wskazał Karolczak.
W przyjętej w grudniu ub. roku wieloletniej prognozie finansowej GZM uściślono m.in., że wśród wydatków na 2023 r. finansowanie realizacji przewozów autobusowych mieści się w limicie 809,9 mln zł; odrębna kwota 209,1 mln zł finansuje uruchamianie tzw. autobusowych linii metropolitalnych.
Po poniedziałkowych zmianach limit finansowania realizacji przewozów autobusowych w tym roku wzrósł do 820 mln zł, a limit uruchamiania metrolinii – do 209,6 mln zł. To razem daje zawrotną kwotę 1.029.600 zł.
System Transport GZM
W budżecie i wieloletniej prognozie zgromadzenie GZM zmniejszyło też tegoroczne nakłady na przedsięwzięcie „System Transport GZM” (ma to być nowy system obsługujący płatności za przejazdy komunikacją) i zwiększyło nakłady na przedsięwzięcia „Utrzymanie Systemu ŚKUP” (stary system płatności w komunikacji) oraz „Integracja systemu ŚKUP z infrastrukturą tyską”.
Jak wyjaśniono, zmiany spowodowane są koniecznością zabezpieczenia środków na utrzymanie ciągłości działania dotychczasowego systemu Śląska Karta Usług Publicznych, która wynika z opóźnienia wdrożenia nowego Systemu Transport GZM i pociąga za sobą ryzyko braku dostępności do systemu obsługującego pobieranie opłat za przejazdy transportem publicznym.
Kolejne przyjęte w poniedziałek uchwały zgromadzenia GZM dotyczą m.in. woli przystąpienia GZM do stowarzyszenia Śląsko-Małopolska Dolina Wodorowa (w roli członka wspierającego) oraz do Śląskiego Klastra Lotniczego (co ma otwierać możliwości współpracy z biznesem okołolotniczym). (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze