Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

GZM ma dwie oferty w przetargu na 32 autobusy elektryczne. Obie w budżecie

infobus
05.03.2025 15:01
0 Komentarzy

5 marca 2025 roku Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia dokonała otwarcia ofert w przetargu na dostawę 32 fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy I wraz z ładowarkami, realizowanego w ramach projektu „Zielony Transport GZM”.

To jedno z kluczowych zamówień taborowych dla całej metropolii, współfinansowane z programu Zielony Transport Publiczny. Przetarg obejmuje 15 autobusów kategorii MAXI oraz 16 autobusów kategorii MEGA, a jego celem jest dalsza zeroemisyjna transformacja transportu publicznego w regionie. O tym zamówieniu – w ramach analizy SWZ – pisaliśmy już w TrasnInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ilu oferentów złożyło oferty w przetargu GZM na dostawę 32 elektrobusów?
  2. Która firma zaproponowała niższą cenę za realizację zamówienia – Solaris czy Irizar?
  3. Jakie trzy główne kryteria oceny ofert przyjęto w tym przetargu?
GZM ma dwie oferty na 32 elektrobusy
GZM ma dwie oferty na 32 elektrobusy

Dwie oferty

Do przetargu przystąpiło dwóch oferentów: Solaris Bus & Coach oraz hiszpański Irizar e-mobility. Oferta Solarisa opiewa na 138.990.000 PLN brutto, natomiast propozycja Irizara to 108.695.073 PLN netto, czyli 133.698.944,79 PLN brutto przy stawce VAT 23%.

Tym samym Irizar okazał się tańszy o około 5,3 mln PLN w stosunku do Solarisa.

GZM zamierzała przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia 138.682.500 PLN brutto, co oznacza, że obie oferty mieszczą się w zakładanym budżecie. Co więcej, propozycja Irizara jest zauważalnie poniżej tej kwoty, co daje Hiszpanom przewagę w kryterium ceny, które stanowi 60% całkowitej punktacji.

Jednak cena to tylko jeden z elementów oceny ofert. Zamawiający przewidział również dwa istotne kryteria jakościowe:

  • okres gwarancji (25%)
  • oraz ocenę techniczno-eksploatacyjną (15%).
GZM ma dwie oferty na 32 elektrobusy
GZM ma dwie oferty na 32 elektrobusy

Ocena techniczna

To właśnie w tej ostatniej kategorii Solaris może mieć przewagę nad rywalem, ponieważ polski producent od lat optymalizuje swoje elektrobusy pod kątem wymagań stawianych przez polskich przewoźników – zarówno w zakresie parametrów technicznych, jak i rozwiązań eksploatacyjnych. W ramach kryterium techniczno-eksploatacyjnego oceniane są m.in.:

  • zużycie energii elektrycznej,
  • liczba miejsc pasażerskich (powyżej 85 dla MAXI i powyżej 135 dla MEGA),
  • spełnienie rygorystycznych norm bezpieczeństwa ogniowego (Regulamin nr 118 EKG ONZ),
  • homologacja dotycząca wytrzymałości konstrukcji nośnej (Regulamin nr 66 EKG ONZ),
  • zastosowanie niezależnej przedniej osi i klasycznej konstrukcji układu napędowego,
  • pojemność magazynu energii – minimum 600 kWh dla autobusów MAXI i minimum 750 kWh dla autobusów MEGA,
  • obecność dwóch gniazd ładowania: plug-in z przodu i za pierwszymi drzwiami,
  • systemy zdalnej diagnostyki on-line oraz innowacyjne rozwiązania w zakresie konstrukcji nadwozia ułatwiające naprawy powypadkowe.

Warto podkreślić, że Solaris, jako producent z dużym doświadczeniem na polskim rynku, naszym zdaniem może liczyć na komplet punktów w kryteriach jakościowych. Irizar, choć dysponuje nowoczesną linią elektrobusów, w niektórych aspektach może uzyskać niższe noty, np. w zakresie układu napędowego czy standardu wyposażenia kabiny kierowcy.

GZM ma dwie oferty na 32 elektrobusy
GZM ma dwie oferty na 32 elektrobusy

Metropolitalne elektrobusy

Zgodnie z dokumentacją przetargową, elektrobusy klasy MAXI muszą mieć długość 11,8-12,2 m, natomiast klasy MEGA 17,5-18,75 m. Maksymalna wysokość dla obu typów pojazdów to 3.300 mm. Pojazdy mają pomieścić minimum 70 pasażerów (MAXI) oraz 120 pasażerów (MEGA), a ich układy napędowe muszą gwarantować sprawne przyspieszanie i osiąganie prędkości wymaganych na trasach miejskich.

Każdy autobus zostanie wyposażony w system odzyskiwania energii podczas hamowania, a ładowanie magazynów energii będzie możliwe zarówno przez wtyczkę plug-in, jak i za pomocą odwróconego pantografu. Standardem będą także:

  • ergonomiczne siedzenia z tapicerowanymi wkładkami o grubości min. 15 mm,
  • klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy,
  • zamknięta kabina kierowcy z pełnowymiarowymi drzwiami i zamykanym okienkiem kasowym,
  • tablice kierunkowe LED w kolorze białym,
  • wewnętrzne ekrany LCD o przekątnej minimum 21,5 cala wyświetlające informacje o trasie, przystankach, czasie podróży i inne komunikaty dla pasażerów.

Zgodnie z harmonogramem, pierwsze elektrobusy mają trafić do GZM jeszcze w 2026 roku, by stopniowo zastępować wysłużone pojazdy spalinowe i wspierać proces transformacji metropolitalnego transportu publicznego w kierunku zeroemisyjności.

Link do przetargu: https://gzm.ezamawiajacy.pl/pn/GZM/demand/notice/public/153100/details

Komentarze