GZM ma dwie oferty w przetargu na 32 autobusy elektryczne. Obie w budżecie
5 marca 2025 roku Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia dokonała otwarcia ofert w przetargu na dostawę 32 fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy I wraz z ładowarkami, realizowanego w ramach projektu „Zielony Transport GZM”.
To jedno z kluczowych zamówień taborowych dla całej metropolii, współfinansowane z programu Zielony Transport Publiczny. Przetarg obejmuje 15 autobusów kategorii MAXI oraz 16 autobusów kategorii MEGA, a jego celem jest dalsza zeroemisyjna transformacja transportu publicznego w regionie. O tym zamówieniu – w ramach analizy SWZ – pisaliśmy już w TrasnInfo.
Rozkład jazdy:
- Ilu oferentów złożyło oferty w przetargu GZM na dostawę 32 elektrobusów?
- Która firma zaproponowała niższą cenę za realizację zamówienia – Solaris czy Irizar?
- Jakie trzy główne kryteria oceny ofert przyjęto w tym przetargu?
Dwie oferty
Do przetargu przystąpiło dwóch oferentów: Solaris Bus & Coach oraz hiszpański Irizar e-mobility. Oferta Solarisa opiewa na 138.990.000 PLN brutto, natomiast propozycja Irizara to 108.695.073 PLN netto, czyli 133.698.944,79 PLN brutto przy stawce VAT 23%.
Tym samym Irizar okazał się tańszy o około 5,3 mln PLN w stosunku do Solarisa.
GZM zamierzała przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia 138.682.500 PLN brutto, co oznacza, że obie oferty mieszczą się w zakładanym budżecie. Co więcej, propozycja Irizara jest zauważalnie poniżej tej kwoty, co daje Hiszpanom przewagę w kryterium ceny, które stanowi 60% całkowitej punktacji.
Jednak cena to tylko jeden z elementów oceny ofert. Zamawiający przewidział również dwa istotne kryteria jakościowe:
- okres gwarancji (25%)
- oraz ocenę techniczno-eksploatacyjną (15%).
Ocena techniczna
To właśnie w tej ostatniej kategorii Solaris może mieć przewagę nad rywalem, ponieważ polski producent od lat optymalizuje swoje elektrobusy pod kątem wymagań stawianych przez polskich przewoźników – zarówno w zakresie parametrów technicznych, jak i rozwiązań eksploatacyjnych. W ramach kryterium techniczno-eksploatacyjnego oceniane są m.in.:
- zużycie energii elektrycznej,
- liczba miejsc pasażerskich (powyżej 85 dla MAXI i powyżej 135 dla MEGA),
- spełnienie rygorystycznych norm bezpieczeństwa ogniowego (Regulamin nr 118 EKG ONZ),
- homologacja dotycząca wytrzymałości konstrukcji nośnej (Regulamin nr 66 EKG ONZ),
- zastosowanie niezależnej przedniej osi i klasycznej konstrukcji układu napędowego,
- pojemność magazynu energii – minimum 600 kWh dla autobusów MAXI i minimum 750 kWh dla autobusów MEGA,
- obecność dwóch gniazd ładowania: plug-in z przodu i za pierwszymi drzwiami,
- systemy zdalnej diagnostyki on-line oraz innowacyjne rozwiązania w zakresie konstrukcji nadwozia ułatwiające naprawy powypadkowe.
Warto podkreślić, że Solaris, jako producent z dużym doświadczeniem na polskim rynku, naszym zdaniem może liczyć na komplet punktów w kryteriach jakościowych. Irizar, choć dysponuje nowoczesną linią elektrobusów, w niektórych aspektach może uzyskać niższe noty, np. w zakresie układu napędowego czy standardu wyposażenia kabiny kierowcy.
Metropolitalne elektrobusy
Zgodnie z dokumentacją przetargową, elektrobusy klasy MAXI muszą mieć długość 11,8-12,2 m, natomiast klasy MEGA 17,5-18,75 m. Maksymalna wysokość dla obu typów pojazdów to 3.300 mm. Pojazdy mają pomieścić minimum 70 pasażerów (MAXI) oraz 120 pasażerów (MEGA), a ich układy napędowe muszą gwarantować sprawne przyspieszanie i osiąganie prędkości wymaganych na trasach miejskich.
Każdy autobus zostanie wyposażony w system odzyskiwania energii podczas hamowania, a ładowanie magazynów energii będzie możliwe zarówno przez wtyczkę plug-in, jak i za pomocą odwróconego pantografu. Standardem będą także:
- ergonomiczne siedzenia z tapicerowanymi wkładkami o grubości min. 15 mm,
- klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy,
- zamknięta kabina kierowcy z pełnowymiarowymi drzwiami i zamykanym okienkiem kasowym,
- tablice kierunkowe LED w kolorze białym,
- wewnętrzne ekrany LCD o przekątnej minimum 21,5 cala wyświetlające informacje o trasie, przystankach, czasie podróży i inne komunikaty dla pasażerów.
Zgodnie z harmonogramem, pierwsze elektrobusy mają trafić do GZM jeszcze w 2026 roku, by stopniowo zastępować wysłużone pojazdy spalinowe i wspierać proces transformacji metropolitalnego transportu publicznego w kierunku zeroemisyjności.
Link do przetargu: https://gzm.ezamawiajacy.pl/pn/GZM/demand/notice/public/153100/details
Komentarze