Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

GZM ma dostawcę 31 elektrobusów. Największy sukces Irizara w Polsce i debiut ie bus 18

infobus
09.06.2025 19:01
0 Komentarzy

Decyzja o wyborze oferty Hiszpanów w przetargu na dostawę 31 autobusów elektrycznych i ładowarek w ramach projektu „Zielony Transport GZM” zapadła 4 czerwca 2025 roku.

Postępowanie wygrała firma Irizar e-mobility S.L., który tym samym dostarczy do czterech PKM-ów pierwsze pojazdy tej marki, w tym debiutujące w całym kraju przegubowe modele ie bus 18. O tym zamówieniu i złożonym proteście do KIO pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Kto wygrał przetarg GZM na 31 autobusów elektrycznych i ładowarki?
  2. Ile punktów zdobyły oferty Irizara i Solarisa?
  3. Do których przewoźników trafią nowe autobusy?
Irizar wygrywa przetarg GZM na 31 elektrobusów
Irizar wygrywa przetarg GZM na 31 elektrobusów

Dwie oferty

Pierwszy tegoroczny przetarg GZM na elektrobusy dotyczył zakupu łącznie 31 autobusy elektryczne klasy I – 16 przegubowych oraz 15 solowych – wraz z ładowarkami, w ramach projektu Zielony Transport GZM, współfinansowanego z funduszy centralnych. To jedno z największych zamówień flotowych realizowanych przez GZM i kluczowy krok w stronę dekarbonizacji transportu publicznego w regionie. Postępowanie zostało ogłoszone na początku 2025 roku, a otwarcie ofert nastąpiło 5 marca.

Do przetargu zgłosiło się dwóch producentów: Solaris Bus & Coach oraz Irizar e-mobility. W zadaniu dotyczącym dostawy 32 elektrobusów (15 MAXI, 17 MEGA), Irizar e-mobility złożył ofertę na kwotę 133.694.939,79 PLN brutto, co daje 108.695.073 PLN netto. Solaris zaproponował 138.990.000 PLN brutto, czyli 113.000.000 PLN netto.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 138.682.500 PLN brutto, a więc 112.748.373 PLN netto. Obie oferty zmieściły się więc w budżecie, przy czym propozycja Irizara była o około 5,3 mln PLN brutto niższa od konkurencyjnej.

Po analizie dokumentów, 4 czerwca GZM ogłosiła wybór oferty hiszpańskiego producenta, która uzyskała 83,50 pkt, w tym:

✅ 60 pkt za cenę
✅ 19 pkt za okres gwarancji
✅ 4,5 pkt za ocenę techniczno-eksploatacyjną

Oferta Solaris Bus & Coach zdobyła łącznie 72,68 pkt, z przewagą w ocenie technicznej (11,72 pkt), ale znacznie niższą punktacją za gwarancję (3,25 pkt).

Irizar wygrywa przetarg GZM na 31 elektrobusów
Irizar wygrywa przetarg GZM na 31 elektrobusów

Szczegóły techniczne i termin dostaw

Zamówienie obejmuje dostawę autobusów klasy MAXI (ok. 12 metrów długości) oraz MEGA (przegubowe, do 18,75 metra). Pojazdy mają pomieścić co najmniej 70 (MAXI) i 120 (MEGA) pasażerów. Obowiązkowe wyposażenie obejmuje m.in. systemy rekuperacji energii, ładowanie plug-in oraz pantograf, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy, pełną izolację kabiny z kasownikiem, tablice LED w kolorze białym oraz ekrany LCD minimum 21,5”..

Zamawiający przewidział czas realizacji kontraktu do 30 kwietnia 2026 roku. Nowe autobusy i ładowarki mają zasilić floty samorządowych przewoźników – PKM Gliwice, Katowice, Sosnowiec oraz PKM Świerklaniec:

  • PKM Gliwice: 7 autobusów przegubowych + 4 ładowarki,
  • PKM Katowice: 9 autobusów przegubowych + 5 ładowarek,
  • PKM Sosnowiec: 8 autobusów 12-metrowych + 4 ładowarki + 2 stacjonarne,
  • PKM Świerklaniec: 7 autobusów 12-metrowych + 5 ładowarek.
Irizar wygrywa przetarg GZM na 31 elektrobusów
Irizar wygrywa przetarg GZM na 31 elektrobusów

Zakupowe tło

Niezależnie od tego przetargu, w marcu br. GZM ogłosiła przetarg na zakup kolejnych 42 autobusów elektrycznych z infrastrukturą ładowania (również pod kątem KPO) dla swojej spółki Przedsiębiorstwo Komunikacji Metropolitalnej w Świerklańcu.

Ponadto, pod koniec ub. roku Metropolia zawarła umowę dofinansowania projektu „Zrównoważona inteligentna mobilność kluczem dla transformacji regionu etap I”, który obejmuje m.in. zakup ośmiu autobusów elektrycznych i czterech ładowarek plug-in – na rzecz PKM Świerklaniec, które ma obsługiwać nowymi pojazdami trasy z Katowice Airport do Katowic i Sosnowca.

Do końca listopada br. na drogi Metropolii ma natomiast wyjechać osiem pierwszych w Metropolii autobusów napędzanych wodorem. Zostały one kupione w projekcie Hydrogen GZM, finansowanym ze środków NFOŚiGW. Dostawcą, za 31,8 mln zł, została spółka PAK-PCE.

Komentarze