GSR w autobusach Mercedes-Benz i Setra. Bezpieczeństwo według nowych wymagań
Od 7 lipca 2024 r. zaktualizowane rozporządzenie UE w sprawie bezpieczeństwa ogólnego (GSR) wymaga, aby wszystkie nowo rejestrowane autobusy były wyposażone w całą gamę systemów wspomagania kierowcy, aby jeszcze bardziej zwiększyć bezpieczeństwo drogowe wszystkich użytkowników dróg.
Obecne systemy bezpieczeństwa i wspomagania w autobusach marek Mercedes-Benz i Setra nie tylko spełniają wymagania GSR. Niektóre funkcje wykraczają nawet poza poziom wymagany przez GSR.
Spis treści:
- Jakie nowe wymagania dotyczące systemów wspomagania kierowcy w autobusach wprowadza rozporządzenie GSR, które weszło w życie 7 lipca 2024 roku?
- Jakie systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy są teraz standardem w autobusach Mercedes-Benz i Setra i jakie funkcje tych systemów przewyższają wymagania GSR?
- Jakie nowoczesne funkcje i technologie oferują systemy bezpieczeństwa ABA 6, Sideguard Assist 2, i Frontguard Assist w autobusach Mercedes-Benz i Setra?
Standardy w autobusach Mercedes-Benz i Setra
Systemy wspomagania, takie jak Active Brake Assist 5/6 lub Preventive Brake Assist 2, Sideguard Assist 2, Frontguard Assist lub Traffic Sign Assist są teraz standardem we wszystkich wariantach pojazdów i stanowią wartość dodaną dla pojazdów miejskich, międzymiastowych i turystycznych Mercedes-Benz i Setra.
„Bezpieczeństwo jest zawsze najwyższym priorytetem w Daimler Buses” – mówił Till Oberwörder, dyrektor generalny Daimler Buses. „Dzięki naszym markom Mercedes-Benz i Setra od dziesięcioleci jesteśmy pionierami nowych technologii bezpieczeństwa i systemów wspomagających. „Safety Coach”, będący ucieleśnieniem naszej najnowszej technologii bezpieczeństwa w autobusach, również ma długą tradycję w Daimler Buses”.
ABA 6
Aktywny asystent układu hamulcowego 6 (ABA 6) jest dobrym przykładem przekroczenia wymagań GSR. System jest w stanie reagować na pieszych i rowerzystów do prędkości 60 km/h – w przypadku ABA 5 było to 50 km/h. System bezpieczeństwa ABA 6 może reagować na rowerzystów i osoby przechodzące przez jezdnię, zbliżające się do pojazdu lub idące pasem pojazdu, uruchamiając automatyczne hamowanie awaryjne. Lepsza reakcja na pieszych i rowerzystów to wstęp do nowych przepisów dotyczących systemów hamowania awaryjnego w ciężkich pojazdach użytkowych, które staną się obowiązkowe dopiero później. Przy każdej prędkości system może reagować na stojące pojazdy przed autobusem, hamując awaryjnie aż do zatrzymania.
Rozpoznawanie oznaczeń pasów ruchu umożliwia dobre mapowanie obiektów, a tym samym może zmniejszyć liczbę fałszywych alarmów. Nawet na typowych zakrętach autostrady o promieniu ok. 260 m, system może reagować na pojazdy znajdujące się z przodu oraz na nieruchome przeszkody. W przypadku autobusów miejskich, GSR nie przewiduje asystenta hamowania awaryjnego, ponieważ nagłe hamowanie awaryjne mogłoby wiązać się z ryzykiem obrażeń pasażerów. Jednak nawet w tym przypadku Daimler Buses oferuje asystenta hamowania dla niskopodłogowych autobusów serii modeli Mercedes‑Benz Citaro, eCitaro i Conecto, a także dla autobusów miejskich i międzymiastowych Setra MultiClass 500 LE: Preventive Brake Assist 2. Jest to pierwszy na świecie wyspecjalizowany aktywny asystent hamulców dla autobusów kursujących regularnie. Ostrzega przed nieruchomymi przeszkodami oraz pieszymi i rowerzystami i może zainicjować częściowe hamowanie, jeśli kierowca nie zareaguje. Ten nowy system wspomagania drugiej generacji może reagować na obiekty nieruchome i poruszające się, w tym pieszych i rowerzystów.
Sideguard Assist
Asystent skręcania Sideguard Assist drugiej generacji również przewyższa wymagania GSR. Połączenie pięciu czujników radarowych krótkiego i dalekiego zasięgu wraz z kamerą zapewnia szeroki widok do przodu i na boki. Dzięki tej ulepszonej fuzji (tj. połączeniu wszystkich sześciu czujników) po raz pierwszy uzyskano prawie pełną widoczność we wszystkich kierunkach przy skanowaniu otoczenia w zakresie 270 stopni. Sideguard Assist 2 monitoruje teraz nie tylko stronę pasażera z przodu, ale także stronę kierowcy, wykraczając tym samym poza poziom wymagany przez GSR. Przy prędkościach powyżej 30 km/h Sideguard Assist 2 przejmuje także rolę asystenta zmiany pasa ruchu. Powiadamia kierowcę o obiekcie po stronie kierowcy lub pasażera z przodu, aż do maksymalnej prędkości.
Frontguard Assist
W celu uniknięcia wypadków podczas ruszania, na przykład na światłach lub na przystankach autobusowych, pomocnym rozwiązaniem może okazać się nowy Frontguard Assist. Jeżeli system wykryje przed pojazdem nieruchome lub poruszające się obiekty, może wspomóc kierowcę podczas jazdy z prędkością do 15 km/h, ostrzegając o zagrożeniach za pośrednictwem dwustopniowego systemu ostrzegania. System wspomagania obejmuje martwe pole przed pojazdem w zakresie od 0,8 m do około czterech metrów na całej szerokości pojazdu.
Sideguard Assist 2 i Frontguard Assist łączą się, tworząc kompletny system ostrzegawczy, który ostrzega o przeszkodach i ludziach po bokach i przed autobusem. Wraz ze standardową kamerą cofania lub jeszcze bardziej, opcjonalnym systemem kamer 360°, kierowca otrzymuje kompleksowy system ostrzegania dotyczący wszystkich aspektów działania autobusu.
Traffic Sign Asist, TPM i inne
Inteligentny asystent prędkości Traffic Sign Assist porównuje aktualną prędkość pojazdu z dopuszczalną prędkością pojazdu i ostrzega kierowcę w przypadku przekroczenia dopuszczalnej prędkości. System radzi sobie z różnymi oznakowaniami w całej Europie. Asystent rozpoznawania znaków drogowych może w ten sposób zmniejszyć ryzyko wypadków spowodowanych nadmierną prędkością i nieuwagą. Zmniejsza także ryzyko mandatów za przekroczenie prędkości.
System monitorowania ciśnienia w oponach (TPM) stanowi teraz także standardowe wyposażenie wszystkich modeli autobusów Daimler Buses. TPM zapobiega uszkodzeniom opon, wyświetlając informację o utracie ciśnienia. Ustawienie prawidłowego ciśnienia w oponach zmniejsza także zużycie paliwa.
W standardowym wyposażeniu znajduje się także system Attention Assist (AtAs) oraz interfejs umożliwiający wykorzystanie alkomatów w miejscu pracy kierowcy. To samo dotyczy opcjonalnej kamery cofania. W zależności od serii modelu obraz wyświetlany jest na istniejącym monitorze w kokpicie lub dodatkowym 7-calowym monitorze. Jako alternatywę dla kamery cofania klienci mogą wybrać także system kamer 360° (w autobusach przegubowych: system kamer 270°).
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze