GPA mają pierwsze autobusy elektryczne od Solarisa. Bez wieży i dwojgiem drzwi
Grodziskie Przewozy Autobusowe (GPA) odebrały właśnie pierwsze trzy autobusy elektryczne Solaris Urbino 12 electric, które zostały zakupione w ramach jeszcze rządowego funduszu „Polski Ład”.
To pierwsze elektrobusy w historii GPA – symboliczne pojazdy z numerami 502, 503 i 504 rozpoczną służbę jeszcze we wrześniu 2025 r. O przetargu na ich zakup pisaliśmy już w wcześniej w TransInfo. Dodajmy, że pierwsze miejskie i „bezwieżowe jamniki” w wersji Urbino 12 electric pojawiły się w Polsce we flocie MZK Stalowa Wola. Natomiast historycznie pierwszym bewieżowcem w naszym kraju był „gimbus” dla Gminy Pałecznica – „Polski Bus roku 2024” w kategorii międzymiastowej.
Rozkład jazdy:
- Jakie trzy pierwsze elektrobusy trafiły do Grodziskich Przewozów Autobusowych i na jakiej linii rozpoczną regularną służbę?
- Jakie rozwiązania techniczne i wyposażenie wyróżniają nowe Solarisy Urbino 12 electric dostarczone do GPA?
- Jakie plany dotyczące infrastruktury ładowania oraz dodatkowego wykorzystania elektrobusów (np. w kursach sezonowych) zapowiedziało GPA?
Bez wieży silnikowej
Nowe elektrobusy, które dotarły do Grodziska w sobotni wieczór, wyposażone są w nową aranżację wnętrza, pozbawioną klasycznej „wieży” silnikowej, co pozwoliło uzyskać więcej przestrzeni i lepszą widoczność wewnątrz pojazdu. Kluczowe znaczenie dla relacji podmiejskich ma też zwiększona liczba miejsc siedzących.
Autobusy przejdą teraz testy systemów, a oficjalna prezentacja odbędzie się podczas Dnia Transportu Publicznego 21 września. W ruch liniowy wyjadą kilka dni później, obsługując linię nr 13: Grodzisk Mazowiecki – Błonie.
W początkowej fazie eksploatacji elektrobusy będą ładowane na już dostępnych stacjach w Grodzisku, jednak GPA zapowiada rozbudowę infrastruktury ładowania. W ramach rozwoju przy ul. Chrzanowskiej powstaną cztery stanowiska plug-in o mocy 120 kW, a dodatkowa ładowarka zostanie zainstalowana na pętli przy szpitalu.
Elektrobusy GPA będą realizować zadania od 200 do 300 wozokilometrów dziennie, co stanowi ambitny test dla nowej floty.
Od Solarisa
Przypomnijmy: GPA ogłosiły przetarg na trzy elektrobusy klasy MAXI, a jedyną ofertę złożył Solaris Bus & Coach. Cena jednostkowa wyniosła 2,4 mln zł netto, co mieściło się w założonym budżecie. Oferta otrzymała maksymalną liczbę punktów za cenę, 60-miesięczną gwarancję oraz zastosowanie energooszczędnych technologii (SiC).
Parametry techniczne nowych elektrobusów
- Długość: 11,5 – 12,5 m
- Pojemność: min. 80 pasażerów, w tym 39 miejsc siedzących
- Napęd: silnik centralny o mocy min. 160 kW
- Bateria: LTO High Power min. 400 kWh
- Ładowanie: plug-in oraz pantograf (szyny stykowe)
- Drzwi: 2-2-0, niskopodłogowe bez stopni
- Informacja pasażerska: LED + tablice LCD
- Wyposażenie dodatkowe: klimatyzacja, porty USB, ergonomiczne siedzenia, rozbudowane stanowisko kierowcy
Nowe autobusy otrzymały numery 502, 503 i 504, nawiązujące do 503. rocznicy nadania praw miejskich Grodziskowi Mazowieckiemu przez Zygmunta I Starego (1522–2025). Co ciekawe, autobusy wyposażono w haki do przyczep rowerowych – GPA planuje ich wykorzystanie w sezonowych kursach do Kampinoskiego Parku Narodowego na liniach 92 i 93.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze