Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

GPA mają pierwsze autobusy elektryczne od Solarisa. Bez wieży i dwojgiem drzwi

infobus
08.09.2025 09:07
0 Komentarzy

Grodziskie Przewozy Autobusowe (GPA) odebrały właśnie pierwsze trzy autobusy elektryczne Solaris Urbino 12 electric, które zostały zakupione w ramach jeszcze rządowego funduszu „Polski Ład”.

To pierwsze elektrobusy w historii GPA – symboliczne pojazdy z numerami 502, 503 i 504 rozpoczną służbę jeszcze we wrześniu 2025 r. O przetargu na ich zakup pisaliśmy już w wcześniej w TransInfo. Dodajmy, że pierwsze miejskie i „bezwieżowe jamniki” w wersji Urbino 12 electric pojawiły się w Polsce we flocie MZK Stalowa Wola. Natomiast historycznie pierwszym bewieżowcem w naszym kraju był „gimbus” dla Gminy Pałecznica – „Polski Bus roku 2024” w kategorii międzymiastowej.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie trzy pierwsze elektrobusy trafiły do Grodziskich Przewozów Autobusowych i na jakiej linii rozpoczną regularną służbę?
  2. Jakie rozwiązania techniczne i wyposażenie wyróżniają nowe Solarisy Urbino 12 electric dostarczone do GPA?
  3. Jakie plany dotyczące infrastruktury ładowania oraz dodatkowego wykorzystania elektrobusów (np. w kursach sezonowych) zapowiedziało GPA?
Grodzisk Mazowiecki ma pierwsze elektrobusy od Solarisa – bez wieży i z dwojgiem drzwi
Grodzisk Mazowiecki ma pierwsze elektrobusy od Solarisa – bez wieży i z dwojgiem drzwi / fot. GPA

Bez wieży silnikowej

Nowe elektrobusy, które dotarły do Grodziska w sobotni wieczór, wyposażone są w nową aranżację wnętrza, pozbawioną klasycznej „wieży” silnikowej, co pozwoliło uzyskać więcej przestrzeni i lepszą widoczność wewnątrz pojazdu. Kluczowe znaczenie dla relacji podmiejskich ma też zwiększona liczba miejsc siedzących.

Autobusy przejdą teraz testy systemów, a oficjalna prezentacja odbędzie się podczas Dnia Transportu Publicznego 21 września. W ruch liniowy wyjadą kilka dni później, obsługując linię nr 13: Grodzisk Mazowiecki – Błonie.

W początkowej fazie eksploatacji elektrobusy będą ładowane na już dostępnych stacjach w Grodzisku, jednak GPA zapowiada rozbudowę infrastruktury ładowania. W ramach rozwoju przy ul. Chrzanowskiej powstaną cztery stanowiska plug-in o mocy 120 kW, a dodatkowa ładowarka zostanie zainstalowana na pętli przy szpitalu.

Elektrobusy GPA będą realizować zadania od 200 do 300 wozokilometrów dziennie, co stanowi ambitny test dla nowej floty.

Od Solarisa

Przypomnijmy: GPA ogłosiły przetarg na trzy elektrobusy klasy MAXI, a jedyną ofertę złożył Solaris Bus & Coach. Cena jednostkowa wyniosła 2,4 mln zł netto, co mieściło się w założonym budżecie. Oferta otrzymała maksymalną liczbę punktów za cenę, 60-miesięczną gwarancję oraz zastosowanie energooszczędnych technologii (SiC).

Parametry techniczne nowych elektrobusów

  • Długość: 11,5 – 12,5 m
  • Pojemność: min. 80 pasażerów, w tym 39 miejsc siedzących
  • Napęd: silnik centralny o mocy min. 160 kW
  • Bateria: LTO High Power min. 400 kWh
  • Ładowanie: plug-in oraz pantograf (szyny stykowe)
  • Drzwi: 2-2-0, niskopodłogowe bez stopni
  • Informacja pasażerska: LED + tablice LCD
  • Wyposażenie dodatkowe: klimatyzacja, porty USB, ergonomiczne siedzenia, rozbudowane stanowisko kierowcy

Nowe autobusy otrzymały numery 502, 503 i 504, nawiązujące do 503. rocznicy nadania praw miejskich Grodziskowi Mazowieckiemu przez Zygmunta I Starego (1522–2025). Co ciekawe, autobusy wyposażono w haki do przyczep rowerowych – GPA planuje ich wykorzystanie w sezonowych kursach do Kampinoskiego Parku Narodowego na liniach 92 i 93.

Grodzisk Mazowiecki ma pierwsze elektrobusy od Solarisa – bez wieży i z dwojgiem drzwi / fot. GPA
Grodzisk Mazowiecki ma pierwsze elektrobusy od Solarisa – bez wieży i z dwojgiem drzwi / fot. GPA

Komentarze